| کد خبر: 153633 |

ورودی و خروجی های کرج استاندارد نیست/ وجود نیوجرسی ها ترافیک را در اتوبان پس می زند

طی 10 سال گذشته روز به روز قفل ترافیک آزادراه تهران - کرج سنگین تر شده تا اینکه امروز شاهد یک بحران در این مسیر هستیم.

تین نیوز
طی 10 سال گذشته روز به روز قفل ترافیک آزادراه تهران - کرج سنگین تر شده تا اینکه امروز شاهد یک بحران در این مسیر هستیم.

به گزارش تیتریک، اتوبان تهران-کرج یکی از قدیمی ترین آزادراه‌های ایران است که حدود50 سال قبل با در نظر گرفتن میزان تردد آن زمان احداث شد. وضعیت ترافیکی این آزادراه تا 2 دهه پیش هم چندان بد نبود. به نحوی که با وجود افزایش خودروها با ترافیک سنگینی در این آزادراه مواجه نبودیم. اما در 10 سال گذشته روز به روز قفل ترافیک در این آزادراه سنگین تر شده تا اینکه امروز شاهد یک بحران در این مسیر هستیم. آزادراه تهران-کرج از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی کشور است که بخش قابل توجهی عبور و مرور، از آن صورت می‌گیرد.

شاید به ظاهر تنها استفاده کنندگان از این مسیر ساکنان دو شهر تهران و کرج باشند اما در واقع بسیاری از مسافران استان‌های مختلف نیز برای رسیدن به مقصد خود، ناگزیر به عبور از این اتوبان هستند.

شهر کرج به عنوان خوابگاه پایتخت و شاهراه مواصلاتی شهرهای غربی و شمال کشورهمچنین تهران سالهاست با معضل همیشگی وبزرگی به نام ترافیک مواجه است. معضلی که همه روزه از ساعت 6تا7ونیم صبح برای رفتن کارکنان پایتخت که مقیم کرج هستند و عصر نیز از ساعت 4 تا پایان شب به دلیل بازگشت آنها با شدت بیشتری به چشم می خورد.

علاوه بر روزهای عادی با شروع کمترین تعطیلات در تقویم ایران به دلیل سفرهای شهروندان این آزادراه از صبح تا نیمه های شب زیر بار سنگین ترافیک می رود و در این بین وقت و انرژی و سوخت کم اهمیت ترین موارد به شمار می روند که علاوه بر آسیب مالی به اقتصاد کشور باعث آسیب های روانی و اجتماعی زیادی نیز می شود.

در سال های اخیر این معضل که دیگر به بحرانی تبدیل شده مسئولان را برای حل آن به راهکارهای زیادی واداشته که متاسفانه با وجود اجرایی شدن برخی از آنها، همچنان این معضل بر قوت خود باقی و از ابعاد مختلفی بر روح و جسم مردم و شهر خدشه وارد می کند.

رییس پلیس راه استان البرز اظهار می کند: آزادراه تهران-کرج تنها آزادراه در دنیاست که از وسط شهر عبور می کند و نمی توان تعریف درستی از آزادراه در این مورد ارائه کرد. چرا که داخل شهر است و عابر پیاده به راحتی وارد آزادراه می شود و از نیوجرسی وسط آزادراه عبور می کند.

 

عوامل موثر در ترافیک آزادراه تهران-کرج/ وجود نیوجرسی ها ترافیک را در اتوبان پس می زند/ ورودی و خروجی های کرج استاندارد نیست

سرهنگ رضا گودرزی می گوید: در این راستا با هماهنگی راهداری و شهرداری گارد را به نیوجرسی تبدیل کردیم و روی آن را فنس کشیدیم تا عابر پیاده از روی آن عبور نکند.

سرهنگ گودرزی با بیان اینکه از سمت کرج به تهران در این آزاد راه همه مسیر 5 لاین است تصریح می کند: در لاین جنوبی آزادراه « حوزه گرمدره هنوز3 لاین است و با وجود اینکه زیرسازی های آن انجام شده اما هنوز 3 لاین است که راهداری باید این کار را انجام دهد.

سرهنگ گودرزی می افزاید: با توجه به تبدیل وضعیت آزادراه از 5 لاین در محدوده پل فردیس و روی رودخانه به 3 و 2 لاین در این نقطه همیشه بار ترافیک سنگینی را شاهد هستیم.

 

رییس پلیس راه استان البرز با بیان اینکه ورودی و خروجی های کرج خیلی استاندارد نیستند تصریح می کند: در آزادراه خیلی مشکل نداریم اما رمپ و لوپ هایی که در پل کلاک و پل فردیس وجود دارند موجب کندی حرکت در این مسیر هستند.

سرهنگ گودرزی اظهار می کند: رمپ و لوپ هایی در پل فردیس تعریف شده تا در ترافیک تسهیل شود و آزادراه را تخلیه کنیم اما متاسفانه از قزوین که وارد راست گرد روی پل فردیس می شویم تا آزادراه تخلیه شود بعد از این همه هزینه و اجرای رمپ و لوپ ها در انتهای راست گرد توسط شهرداری نیوجرسی ایجاد شده و عرض را کم کرده که بار ترافیک را در آزادراه پس می زند.

وی می افزاید: اگر این همه هزینه کردیم که بار ترافیک را کم کنیم وجود نیوجرسی توجیهی ندارد چرا که به دلیل وجود نیوجرسی ها که شهرداری گذاشته مسیر آزادراه از قزوین به سمت پل فردیس تخلیه نمی شود.

سرهنگ گودرزی می افزاید: همچنین درانتهای 45متری نیز یک راست گرد داریم که خودروهای با مقصد کرج که از تهران به سمت قزوین می روند برای رفتن به کرج وارد 45متری گلشهر می شوند و شهرداری عرض آن را با نیوجرسی کم کرده که دوباره بارترافیک را در آزادراه پس می زند.

رییس پلیس راه استان البرزدر ادامه می گوید: با وجود این نیوجرسی ها که عرض ورود به شهر را کم کرده اند، به دلیل اینکه در آزادراه سرعت بالاست اگر تصادف رخ دهد فاجعه بار است و در آینده خطرات سنگینی را به رانندگان و همشهریان وارد می کند.

سرهنگ گودرزی در خصوص معایب عوامل فیزیکی آزادراه اظهار می کند: در مبلمان شهری، کنار آزادراه اصلا مناسب و در شان شهر کرج نیست و نیاز است حاشیه راه آزادراه ساماندهی و فضای سبز آن تمیز شود. ورود از حاشیه به آزادراه هم با دیوار یا فنس کشی باید مسدود شود تا عابر پیاده نتواند وارد آزادراه شود.

وی وجود ترمینال شهید کلانتری در حاشیه آزادراه را ترافیک زا اعلام می کند و می گوید: با توجه به اینکه برخی همشهریان به ترمینال مراجعه نمی کنند و اتوبوس هایی که از تهران می آیند در حاشیه اتوبان در منطقه 45 متری گلشهر، حصارک و همچنین پل فردیس توقف می کنند تا مسافر را سوار کنند این امر موجب ایجاد ترافیک و اختلال و بی نظمی در بزرگراه می شود.

«نیوجرسی: مانع بتنی وسط آزادراه»

«رمپ ولوپ: گردش به راست و چپ»

عوامل موثر در ترافیک آزادراه تهران-کرج/ وجود نیوجرسی ها ترافیک را در اتوبان پس می زند/ ورودی و خروجی های کرج استاندارد نیست

یک استاد دانشگاه و عضو انجمن روانپزشکی ایران می گوید: ترافیک بر روح و روان افراد جامعه تاثیرات زیادی دارد و در صورتی که افراد حین رانندگی در شرایط روحی و روانی مناسب قرار نداشته باشند، عامل انسانی بیشترین نقش را در بروز تصادفات جاده‌ای دارد.

مظفرالدین روحانی می افزاید: ترافیک یکی از موارد مهمی است که می‌تواند مستقیم در بروز تصادفات جاده‌ای نقش داشته باشد و زمینه بروز اختلالات روانی را فراهم کند. یکی از آثار مهم و نامشهود ترافیک در مناطق شهری تاثیر زیان‌بار آن بر سلامت روان و تندرستی جامعه است. علاوه بر عوارض اقتصادی، اجتماعی، جسمی و مرگ و میر، یکی از مهم‌ترین معضلات ترافیک پیامدهای روحی و روانی آن است. چرا که ترافیک از جمله علت‌های بیرونی و استرس‌زایی است که تعادل روانی افراد را برهم می‌زند و آستانه تحمل آنها را کاهش می‌دهد.

روحانی در ادامه می گوید:حتی گاهی ترافیک و مشکلات ناشی از آن اعصاب شهروندان را تا حدی درگیر خود می‌کند که اوقات‌تلخی به زندگی روزمره آنها پیوند می‌خورد، به طوری که در طول روز گاهی شاهد پرخاشگری و نزاع‌های خیابانی مردم جامعه هستیم. با توجه به اینکه آلودگی‌های صوتی، خستگی‌های مزمن جسمی و روانی ناشی از ترافیک، آستانه تحمل افراد را کاهش می‌دهد و استرس، اضطراب و پرخاشگری را بیشتر می‌کندو وقتی شهروندان هر روز ناچار هستند ساعات زیادی را در ترافیک معطل شوند، بی‌تردید دچار کسالت و خستگی خواهند شد و از طرفی بخش عمده‌ای از وقت مفید خود را در ترافیک از دست می‌دهند.

وی می افزاید: ترافیک روی همه افراد اعم از سالم و بیمار اثر دارد و اثر عمده آن، کم شدن آستانه تحمل آنهاست. به ‌طور کلی افراد در نتیجه ترافیک زودرنج، پرخاشگر، عصبانی و کم‌تحمل می‌شوند؛‌ یعنی با اینکه درگذشته هم این مشکلات را داشته‌اند اما در این شرایط خیلی زودتر به استرس‌ها واکنش و حساسیت نشان می‌دهند. بنابراین ترافیک موجب می‌شود شهروندان به‌طور مداوم خسته و بی‌حوصله باشند.سردردهای میگرنی و عصبی در آنها تشدید شده و ارتباطات اجتماعی افراد ضعیف می‌شود. حتی تمرکز را کاهش می‌دهد و رانندگان هنگام رانندگی عجول و بدخلق می‌شوند.

روحانی خاطرنشان می کند: ترافیک یکی از جنبه‌های جدایی‌ ناپذیر زندگی فعلی مردم در دنیا و از جمله کشور ماست، که گریز از آن در برخی از شهرهای کلان امکان‌پذیر نیست اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد برنامه‌ریزی صحیح و علمی برای پیشگیری از عوارض جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از ترافیک است.حدود ۳۰ درصد افراد جامعه به اختلالات روانی مبتلا هستند.

 

 

منبع: تیتریک

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.