| کد خبر: 153292 |

ترافیک گلوی کرج را می فشارد

ورودی های شهر کرج به عنوان گلوگاه چهارمین کلانشهر کشور، همواره زیربار ۱۸ درصد ترافیک کشور قرار دارد و کرجی ها خسته از کار روزانه برای رسیدن به خانه خود باید هر روز زمان زیادی را با سنگینی ترافیک و رنج ناشی از آن همراه شوند.

تین نیوز

 ورودی های شهر کرج به عنوان گلوگاه چهارمین کلانشهر کشور، همواره زیربار ۱۸ درصد ترافیک کشور قرار دارد و کرجی ها خسته از کار روزانه برای رسیدن به خانه خود باید هر روز زمان زیادی را با سنگینی ترافیک و رنج ناشی از آن همراه شوند.

به گزارش اقتصاد نیوز، کرج به عنوان چهارمین کلانشهر کرج به واسطه همسایگی با پایتخت، سال ها است که گلویش بر اثر ازدحام ترافیکی فشرده شده و هر صبح مسافرانش در ابتدای راه خسته و بازگشتشان ملال آور بوده ضمن آنکه استهلاک خودروها و آلودگی هوا چندبرابرافزایش یافته است. 

امروزه پدیده ترافیک برای بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و جهان به واسطه افزایش خودروها تاحدودی به امری عادی تبدیل شده لیکن رفت وآمد سنگین و ثقیل در گذرگاه های بین شهری را نمی توان پذیرفتنی دانست. 

اما کرج از این امر مستثنی است، چرا که تنها شهری است که در شاهراه ارتباطی 14 استان کشور قرار گرفته و از سویی بخشی از جمعیت سرریز پایتخت را میزبانی می کند و نمی توان به امید راه های ارتباطی موجود تصور ترافیکی آرام و روان در آن داشت. 

کرج برخلاف بسیاری از شهرهای کشور، صبح، عصر و شامگاهانش به لحاظ ترافیکی آرام نیست و آلودگی ناشی از خودروها به حدی است که گاهی مواقع وضعیت را بحرانی و از حالت اضطرار هم می گذراند. 

کرج گرچه دارای یک بزرگراه متصل به تهران است، اما وضعیت موجود نشان می دهد که با این بزرگراه و حتی بزرگراه نیمه تمام شهید همت، نمی تواند از شر ترافیک رنج آور خلاص شود. 

بسیاری از شهروندان و ساکنان کرج و البرز که هر روز به ناچار باید بین 2 کلانشهر بزرگ کشور رفت وآمد کنند،اوقات سختی را در ابتدای روز و پایان کار پشت سر می گذارند و خستگی راه ، نای کار و زندگی را از آنان ربوده است. 

ترافیک در ورودی های کرج به حدی است که گاهی مواقع از 30 کیلومتر هم فراتر می رود به ویژه آنکه اگر تعطیلی پایان هفته یا ایام نوروز و دیگر مناسبت ها در کار باشد، خاطره های تلخ به مراتب در جاده های منتهی به این کلانشهر بیشتر و بیشتر می شود. 

با اینکه در سال های گذشته بزرگراه تهران-کرج در برخی مقاطع چهارباندی و 6 باندی شده اما سنگینی ترافیک به حدی است که شانه های خاکی بزرگراه را هم می بلعد و اختلاط گرد وخاک با دود و دم خودروها ،پدیده ای به مراتب کشنده تر و ملال آورتر به وجود می آورد. 

گرچه مسئولان امر در سال های اخیر گام های موثری برای توسعه راه های بین کرج و تهران برداشته و مسیرهای جدید و جایگزین در این محدوده پیش بینی کرده لیکن به علت ناتمام ماندن پروژه ها، ترافیک همچنان گلوی کرج را فشرده است. 

از سوی دیگر با توجه به اینکه اکنون آزاده راه تهران - کرج - قزوین از محدوده شهری کرج می گذرد، معضل ترافیکی این شهر دوچندان شده است. 

بزرگراه شهید همت یکی از پروژه هایی است که حدود 35 کیلومتر آن احداث و زیر بار ترافیک رفته اما این پروژه که قرار بود در ورودی کرج به 2 شعبه شمالی و جنوبی تبدیل شود، به دلیل وجود معارض و کمبود اعتباردر 7 کیلومتری شرق کرج زمین گیر شده و ترافیک آن به بزرگراه قدیمی تهران - کرج وارد می شود. 

ورود خودروهای این بزرگراه به بزرگراه قدیمی تهران - کرج، خود حکایتی دیگری است که باید برای آن چاره جویی کرد. 

با این حال وجود جاده کرج-چالوس یکی از عواملی است که روزهای پایانی هفته، ترافیک کرج را مضاعف کرده و دود ودم آن نفس البرزی ها را بریده است. 

آنطور که مسئولان کشوری و استانی می گویند: قرار است با احداث آزاد راه تهران - شمال بخش عمده ترافیک گردشگری پایتخت در محدوده البرز روان سازی شود ضمن آنکه احداث 2 بزرگراه شمالی و جنوبی کرج از دیگر پروژه هایی است که اگر به سرانجام برسند می توان به روان سازی ترافیک در گلوگاه های چهارمین کلانشهر کشور امیدوار بود. 

اگرچه کارشناسان و دست اندرکاران اکنون در حال تکمیل و ساخت آزاد راه تهران - شمال هستند، اما کمبود اعتبار سبب شده تا 2 بزرگراه جنوبی و شمالی کرج همچنان با کندی پیش روند. 

با این حال مسئولان کشوری و استانی در این ماه های اخیر با بازدیدهای مکرر از گلوگاه های شرقی کرج درصدد هستند تا با اتخاذ تدابیر لازم هرچه سریعتر مسیرهای جدید را بگشایند تا شاید خستگی از روح و روان هزاران مسافر 2 کلانشهر تهران و کرج بزدانید، اقداماتی که اگر در کمترین زمان ممکن انجام شود شاید بتواند التیامی بر سالها درد و رنج مردم گرفتار در ترافیک باشد و تاحدودی هوای سالم را به البرز بازگرداند. 

یکی از مسیرهایی که در کاهش این بار ترافیکی تاثیر گذار شناخته شده بزرگراه شمالی کرج در امتداد بزرگراه شهید همت است که به گفته معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج، تسریع در احداث این بزرگراه یک ضرورت انکارناپذیر است. 

محمد رضا رضا پور افزود:این بزرگراه براساس قراردادی که بین شهرداری و شرکت سازنده وجود دارد با سرعت و برنامه زمانبندی در حال احداث است. 

وی خاطر نشان کرد: براساس برنامه ریزی و مطالعاتی که برای احداث این پروژه کلان شهری صورت گرفته می بایست ظرف مدت زمان 4 سال به بهره برداری برسد که اکنون جلوتراز برنامه زمانبندی پیش می رود. 

معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج با اشاره به اینکه 517 میلیارد تومان برای اجرای پروژه بزرگراه شمالی اختصاص یافته است، اظهار داشت: به طور متوسط هر سال 150 میلیارد تومان هزینه این پروژه است که اعتبار آن نیز اختصاص یافته است . 

رضا پور بیان داشت: اکنون در اجرای پروژه بزرگراه شمالی به مرحله نقطه بدون بازگشت رسیده ایم و تا کنون برای ادامه احداث این مسیر 150 میلیارد تومان از سوی مدیریت شهری کرج هزینه شده است. 

پروژه بزرگراه شمالی کرج با مسافتی حدود 17 کیلومتر سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شده و بزرگراه شهید همت را به آزاد راه کرج- قزوین در غرب کلانشهر کرج متصل می کند. 

طبق بررسی های کارشناسی با اجرای این پروژه کلان شهری 20 درصد ترافیک کلانشهر کرج کاهش می یابد. 

همچنین اصغر نصیری شهردار کرج به تازگی در این بازدید از فازهای اجرایی پروژه بزرگراه شمالی کرج بر تسریع در اجرای این پروژه تاکید کرد. 

در این بازدید علی اصغرکمالی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج اعلام کرد که از جمله موانع اجرای پروژه بزرگراه شمالی در فاز B1 اولین پل بزرگراه شمالی کرج، وجود معارضان و ویلاهای بنا شده در اراضی منابع طبیعی است . 

همچنین دراین بازدید شهردار کرج، برگزاری فراخوان به منظور طراحی فضای سبز و زیباسازی فاز B1 پروژه (اولین پل پروژه بزرگراه شمالی کرج) را ارائه کرد. 

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به معضل ترافیکی در راه‌های این استان گفت: البرز با حجم زیاد ترافیک جاده‌ای مواجه شده است. 

تقی رضایی در بازدید اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پروژه بزرگراه شهید همت با اشاره به اینکه بهره برداری کامل از پروژه های عمرانی و راه سازی مهم البرز نیازمند تخصیص صددرصدی اعتبارات منظور شده در جریان سفر رئیس جمهور به استان است افزود: 11 تا 14 درصد بار ترافیکی کشور بر استان البرز وارد می شود که در روزهای پیک و پرترافیک این میزان تا 18 درصد افزایش می یابد. 

وی ادامه داد: با توجه به آلودگی های زیست محیطی ایجاده شده در سطح کلانشهر کرج، مشکلات ترافیکی ورودی این شهر باید حل شود که تخصیص اوراق برای پروژه همت باید به اسناد یکساله در خزانه تبدیل شود. 

رضایی گفت: تخصیص اعتبارات پروژه های عمرانی استان بر اساس تعهدات سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت صددرصد شود تا پروژه های مهم راهداری به سرانجام برسد. 

همچنین بزرگراه جنوبی کرج ، پروژه دیگری است که به تازگی عملیات اجرایی آن آغاز شده که به گفته مسئولان استانی به تامین اعتبار فوری نیاز دارد. 

این پروژه در ادامه بزرگراه شهید همت احداث شده که پس از گذر از شهرستان فردیس و منطقه ماهدشت، از طریق جنوب کرج به آزاد راه کرج - قزوین متصل می شود که در صورت احداث بار ترافیکی در محدوده شهر کرج کاسته می شود. 

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: موضوع معارضین و تملک اراضی در محدوده پروژه شهید همت در شرق کرج با همکاری دستگاه قضا در حال برطرف شدن است و دستگاه قضایی اکنون برای رفع این مشکل همراهی لازم را دارد. 

عزیز اکبریان گفت: مردم کرج و استان البرز انتظار دارند با تخصیص اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به مشکل دیرینه این دیار یعنی ترافیک سنگین و خسته کننده در گلوگاه های شهر کرج پایان داده شود. 

احمد افضلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج، نیز می گوید: عملیات تعریض آزاد راه کرج - تهران واقع در محدوده پل کلاک با هدف روان سازی جریان ترافیک این آزادراه به اجرا درآمده است. 

این عملیات همچنین موجب ورود وسایل نقلیه سنگین به مسیر مکانیزه شده می شود تا از این طریق از ورود این خودروها به داخل اتوبان خوداری و بسیاری از مشکلات برطرف شوند. 

این مسئول با تاکید بر اینکه این اقدامات در روانسازی ترافیک شهری نقش چشمگیری دارند، یادآور شد: اصلاحات ایجاد شده با تکیه بر اقدامات کارشناسی و به منظور کاهش حجم ترافیک و افزایش ایمنی در سطح شهر صورت می پذیرد. 

وی خاطر نشان کرد: ایمن سازی محورهای اصلی و فرعی در مناطق پرتردد و پر ترافیک سطح شهر به ویژه اتوبان تهران-کرج که با حجم ترافیک سنگین همراه است به منظور پیشگیری از تصادفات و ارتقای سطح ایمنی شهروندان و کاهش هدر رفت وقت مسافران و صرفه جویی در مصرف سوخت و به تبع ان کاهش آلودگی هوا صورت می گیرد. 

با این حال انتظار می رود مسئولان امر تا آماده سازی آزاد راه تهران- شمال در اقدامی فوری و کارشناسانه ساخت 2 آزاد راه شمالی و جنوبی کرج برای کاهش بار ترافیکی در ورودی ها این کلانشهر در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسانند ضمن آنکه با اهتمام ویژه به آزاد راه تهران - شمال ، جاده باریک و کم عرض کرج - چالوس هر هفته موج ترافیکی سنگین برای البرز ایجاد می کند، ترافیک آن به کمترین سطح برسد. 

استان البرز دارای یک هزارو 450 کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی است که روزانه بیش از 350 هزار تردد خودرویی در جاده های این استان صورت می گیرد ضمن آنکه در ایام تعطیل حجم تردد ها از مرز یک میلیون و 700 هزار تردد می گذرد. 

از سوی دیگر یکطرفه شدن جاده کرج - چالوس در روزهای پایانی هفته و سایر مناسبت ها، مشکلات عدیده ای برای ساکنان بخش آسارا در شهرستان کرج به وجود آورده ضمن آنکه خدمات رسانی به ساکنان این منطقه با مشکلات عدیده ای روبرو است. 

کاهش بار برترافیکی در ورودی های کلانشهر کرج در واقع، هوای سالم را به ساکنان این استان دوباره هدیه خواهد کرد. 

 

منبع: سايت خبری اقتصاد نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.