| کد خبر: 152196 |

پروژه‌ای که در خانه اول درجا می‌زند

متروی کرج روی ریل وعده‌ها

یک دهه از کلنگ زنی پروژه‌ای که قرار است ترافیک کلان‌شهر کرج را کاهش دهد می‌گذرد و مترو هنوز به ایستگاه نخست نرسیده روی ریل وعده‌ها درحرکت است.

تین نیوز

یک دهه از کلنگ زنی پروژه‌ای که قرار است ترافیک کلان‌شهر کرج را کاهش دهد می‌گذرد و مترو هنوز به ایستگاه نخست نرسیده روی ریل وعده‌ها درحرکت است.

به گزارش مهر، بیش از یک دهه از کلنگ زنی پروژه قطار شهری کرج می‌گذرد و این شهر یک و نیم میلیون نفری هنوز در تب ترافیک می‌سوزد، کلنگ پروژه متروی کرج که سال 1385 زمین زده شد باگذشت سال‌ها رنگ افتتاح به خود ندیدهِ درگیر اختلافات کارفرما و پیمانکار شد، اختلافاتی که پروژه را به تعطیلی کشاند و کار به دادگاه کشیده شد.

پس از شعله‌ورتر شدن آتش اختلافات کارفرما و پیمانکار، نشست‌های خبری یکی پس از دیگری برگزار و اطلاعات ضدونقیض ردوبدل شد، کار به‌جایی رسید که پیمانکار پروژه چهاردهم مردادماه سال جاری به تشریح ابهامات این پروژه سرنوشت‌ساز برای شهر پرداخت و پس از یک دهه معطلی اعلام کرد؛ این پروژه فقط 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اعلام پیشرفت فیزیکی پروژه آن‌هم پس از گذشت سال‌ها آب سردی بر چهره شهر بود، شهری که هنگام غروب به محاصره خودروها درمی‌آید.

اما در سفر هیئت دولت به استان البرز که بیست و ششم آبان ماه جاری انجام شد، شاهد اختصاص بودجه به طرح‌های بودیم که مدت‌ها است در سایه بی‌اعتباری به سر می‌برند، یکی از این پروژه‌های بلاتکلیف همین پروژه قطار شهری کرج بود، هیئت دولت به این پروژه 186 میلیارد تومان بودجه اختصاص داد.

متروی کرج روی ریل وعده‌ها / کلاف ترافیک شهر کورتر می‌شود

پرداخت 180 میلیارد اعتبار متروی کرج پس از حل مشکلات پروژه

اما علی‌اکبر حاجی محمدی مشاور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور هجدهم مهرماه سال جاری در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان البرز، تخصیص و پرداخت اعتبار در نظر گرفته برای متروی کرج را منوط بر رفع مشکلات میان کارفرما و پیمانکار اعلام کرد .

حاجی محمدی گفت: سازمان برنامه‌وبودجه کشور اعتباری بالغ‌بر 180 میلیارد تومان برای این پروژه تقبل کرده که تنها بعد از اتمام مشکلات یادشده اعتبار مذکور پرداخت خواهد شد .

مشاور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور به مشکلات داخلی موجود در این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: تنها بعد از اتمام مشکلات یادشده اعتبار مذکور پرداخت می‌شود.

محمدحسین خلیلی اردکانی عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفتگو با خبرنگار مهر آخرین وضعیت پروژه قطار شهری کرج را تشریح و گفت: جلسات متعددی با پیمانکار پروژه قطار شهری، رئیس سازمان قطار شهری کرج، شهردار و کارشناسان مربوطه در خصوص بررسی تخصصی مشکلات و موانع موجود بر مسیر این پروژه برگزارشده است .

وی با اشاره به اینکه تاکنون کارگروه‌های متعددی در خصوص پروژه قطار شهری کلان‌شهر کرج تشکیل‌شده است، افزود: در رابطه با مباحثی چون قرارداد، مشکلات گذشته و پیش‌بینی ارائه راه‌حل؛ تدابیر خوبی اندیشیده شده است .

متروی کرج روی ریل وعده‌ها / کلاف ترافیک شهر کورتر می‌شود

عضو شورای شهر کرج رفع مشکلات پیش روی این پروژه مهم شهری و ترسیم آینده‌ای مشخص در این خصوص را الزامی و ضروری مطرح کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون شهردار برای جذب کمک‌های دولتی، تهاتر اراضی و اوراق مشارکت دقت نظر لازم را داشته و نگرانی از این حیث وجود ندارد .

مادامی‌که نتایج قطعی درباره قطار شهری کرج حاصل نشود قولی دراین‌باره نخواهیم داد وی بابیان اینکه مادامی‌که نتایج قطعی درباره قطار شهری کرج حاصل نشود قولی دراین‌باره نخواهم داد چراکه نماینده مردم باید خارج از شعار در میدان عمل فعالیت کند، تصریح کرد: پیگیری مسئولان مربوطه درباره قطار شهری کرج تا حدی خیال ما را راحت کرده است .

خلیلی با اشاره به وضعیت شرکت کارفرمای پروژه گفت: هرگونه ابهام، اشکال و مسئله‌ای در رابطه با گذشته این شرکت در رابطه با پروژه قطار شهری کرج باید مشخص و برطرف شود .

عضو شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر اینکه بدون شک هر شرکت جایگزین دیگر در این پروژه کار آسانی را پیش رو نخواهند داشت، اظهار کرد: به روند در نظر گرفته‌شده پیرامون رفع مشکلات موجود در مسیر پروژه قطار شهری کرج امید دارم .

متروی کرج روی ریل وعده‌ها / کلاف ترافیک شهر کورتر می‌شود

گره‌های ترافیکی کرج با اختلافات بر سر پروژه مترو کورتر شد

وی با تأکید بر اینکه بدون شک رفع مشکلات این پروژه بعد از گذشت سال‌ها با سرعت و ظرف مدت‌زمان کوتاهی برطرف نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در اولین فرصت و بعد از بررسی‌های نهایی، زمان‌بندی اجرایی شدن پروژه قطار شهری کرج به اطلاع عموم مردم و شهروندان کرجی خواهد رسید .

به گفته صاحب‌نظران ترافیک این روزهای کرج تدبیری با عنوان گسترش حمل‌ونقل عمومی دارد، پروژه قطار شهری همان تدبیری است که در کوره اختلافات می‌سوزد و باگذشت سال‌ها نتوانسته گره کور ترافیک درون‌شهری این کلان‌شهر را باز شود. پروژه‌ای که افتتاح نشده در کوره اختلافات افتاد و طی دو سال گذشته روند اجرایی‌اش متوقف شد، دلیل کارفرما و پیمانکار برای توقف پروژه‌ای به این مهمی عدم تأمین مالی و وجود مشکلات فنی اعلام شد.

در پایان باید گفت؛ سهم شهروندان کرجی از پروژه مترو بسته شدن بسیاری از خیابان‌ها و دامن زدن به ترافیک درون‌شهری بوده است، به نظر می‌رسد مردم از راه‌اندازی این پروژه ناامید شده‌اند و شاید گره مشکلات این پروژه سرنوشت‌ساز به دست نهادهای نظارتی یا ارگانی بالادستی باز شود.

مطالعات راه‌اندازی مترو و حتی عملیات کلنگ زنی در برخی از شهرهای کشور آغاز و حتی به نظر می‌رسد سرعت کار و پیشرفت در این شهرها بیشتر از کلان‌شهر کرج است این در حالی است که متروی کرج هنوز به ایستگاه نخست هم نرسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.