| کد خبر: 150897 |

باز سرما، باز کارتن‌خواب‌ها

شهرداری کرج از آغاز فعالیت تنها گرمخانه این کلانشهر از اواسط آبان ماه خبر داد.

تین نیوز

شهرداری کرج از آغاز فعالیت تنها گرمخانه این کلانشهر از اواسط آبان ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا‌، به نقل از شهرداری کرج، گرمخانه‌ها باهدف ساماندهی افراد آسیب‌دیده به‌ویژه بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها، همچنین مددکاری برخی بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی می‌شوند.

‌از آنجا که ساخت و ایجاد گرمخانه طبق قانون از وظایف شهرداری‌ها است، شهرداری کرج نیز با محوریت معاونت خدمات شهری، تنها گرمخانه این شهر را آذر ماه سال 93 در میدان شاه عباسی راه اندازی کرد که این مکان دارای چهار واحد است و ظرفیت پذیرش بیش از 80 نفر را از ساعت 17 بعد از ظهر الی 8  صبح روز بعد را دارد.

‌گرمخانه کرج روزانه بیش از 100 نفر کارتن خواب و بی‌خانمان را پذیرش می‌کند و علاوه بر امکان استحمام، یک وعده غذای گرم نیز در اختیار مددجویان قرار می‌دهد؛ تاسیس این گرمخانه با توجه به نیاز شهر و وجود افرادی انجام گرفته است که در شب‌های سرد زمستان فاقد هرگونه مکان سکونت هستند و این افراد برای استقرار شبانگاهی می‌توانند بعد از ثبت‌نام در محل گرمخانه، از خدماتی رفاهی و بهداشتی در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

‌گرمخانه‌ای دیگر نیز‌ سال 95 در کرج ویژه بانوان، واقع در جاده فردیس راه اندازی شد که پذیرای حدود 60 زن بی خانمان از ساعت 16 الی 9 صبح روز بعد است و دارای دو بخش مجزا می‌باشد که معتادین به مواد مخدر را از افراد در راه مانده جدا می‌کند و افراد عادی می‌توانند از فضای مستقل‌تری برای حفظ سلامتشان استفاده کنند.

در این گرمخانه هم مراجعه کنندگان پس از اعلام شرایط مبنی بر در راه ماندگی و بی خانمانی پذیرش می‌شوند و می‌توانند از امکاناتی نظیر استحمام و غذای گرم بهره مند شوند.

‌در حال حاضر با توجه به جدایی فردیس از کرج، شهرداری کرج تنها دارای یک گرمخانه است که همزمان با کاهش شدید دما در نیمه دوم سال و احتمال مرگ کارتن خواب‌ها در اثر یخ‌زدگی و گرسنگی، نیاز به فعالیت بیشتر این مکان ها برای در امان ماندن افراد بی‌خانمان،  تقویت امنیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های فرهنگی بیش از پیش احساس می‌شود و ضروری است، شهرداری این کلانشهر با همکاری و هماهنگی دیگر نهادهای متولی نسبت به راه اندازی گرمخانه های دیگر و تامین امکانات مورد نیاز در راستای بهداشت و رفاه و تغذیه کارتن خواب‌ها اقدام کند.

‌از طرفی همسایگی با شهر تهران و سراریز شدن آسیب دیدگان اجتماعی  از شهر تهران به شهر کرج، مهاجرت‌های بی رویه، وجود زندان‌ها، ایجاد مناطق حاشیه نشین و وجود محله‌های ناکارآمد شهری سبب شده تا کرج به عنوان کریدور آسیب‌های اجتماعی شناخته شود؛ موضوعات یاد شده موجب می‌شود تا آسیب دیدگان اجتماعی در استان البرز بخصوص در شهر کرج رو به افزایش رود و متاسفانه تنها گرمخانه این کلانشهر نیز گنجایش کافی جهت ساماندهی تعداد خارج از ظرفیت را نداشته باشد؛ اما با این حساب شهرداری کرج سعی کرده امکانات رفاهی برای این تعداد را در نظر بگیرد.

‌به نظر می‌آید متاسفانه چنین اهتمامی در دیگر نهادها مشاهده نمی‌شود و شهرداری کرج هم به تنهایی در پیشبرد اهداف و اجرای کامل قانون برای اسکان بی خانمان‌ها در گرمخانه‌ها با مشکلاتی مواجه است؛ بر این اساس حمایت و همکاری ویژه نهادهای استانی البرز اعم از بهزیستی، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان و خیرین برای اداره هرچه بهتر مکان‎های نام برده احساس می‌شود.

‌از دیگر مسائلی که در کرج برای ایجاد گرمخانه‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای شود، جانمایی صحیح گرمخانه‌هاست؛ چرا که عدم توجه کارشناسی به این جانمایی می‌تواند تبعات منفی را در سطح شهر داشته باشد و به همین سبب نگاه دقیق به این مهم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 دیگر آنکه‌ آمارها و بررسی‌های آسیب شناسان نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و صدمات روانی بیشتری در مشکلات و سختی‌های اجتماعی به آنان تحمیل می‌شود که با وجود این گرمخانه‌ها می‌شود از گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کرد و در این مرحله لزوم راه اندازی تعداد بیشتری گرمخانه برای زنان آسیب دیده شهر احساس می‌شود.

‌در آخر اینکه دلیل ایجاد گرمخانه‌ها، تنها مکانی برای سرپناهِ کارتن خواب‌ها نیست؛ چرا که اگر چُنین باشد هر ساله به تعداد کارتن خواب‌ها اضافه خواهد شد؛ در واقع مدیریت در گرمخانه ها باید به گونه‌ای باشد که افراد ضمن محفوظ ماندن از سرما، از آموزش‌های درمانی و روحی مورد نیاز هم برخوردار شوند تا بدین ترتیب عاملی برای انتقال بیماری‌های واگیردار خود به سایر افراد جامعه نباشند و بتوانند دوباره به زندگی عادی خود بازگردند.

‌خالی شدن شهر از وجود کارتن خواب‌ها و برگشتن تمام این آدم‌ها به آغوش خانواده‌هایشان سخت است و کمی باور نکردنی، اما تلاش شهرداری کرج و دیگر نهادهای استانی می‌تواند نقطه عطفی باشد و نشان دهد هنوز افرادی وجود دارند تا افراد بی خانمان را بی مزد و منت به خواب و غذایی گرم در گرمخانه‌ها مهمان کنند و صد البته شهر همچنان امید دارد تعداد افراد خیر بیشتر شود تا شاید امسال کمتر اخباری از مرگ پیرمرد یا زن جوانی در کوچه پس کوچه‌ها بشنویم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.