| کد خبر: 145523 |

جزئیات ایجاد شهرک بین المللی فناوری اطلاعات کشوردر منطقه ویژه اقتصادی پیام

مدیرکل توسعه صنایع ICT و دانش بنیان منطقه ویژه پیام با تاکید بر اینکه شرایط منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برای سرمایه گذاری بخش ICT مهیا است، گفت: ایجاد شهرک بین المللی فناوری اطلاعات در این منطقه در حال پیگیری است.

تین نیوز

 مدیرکل توسعه صنایع ICT و دانش بنیان منطقه ویژه پیام با تاکید بر اینکه شرایط منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برای سرمایه گذاری بخش ICT مهیا است، گفت: ایجاد شهرک بین المللی فناوری اطلاعات در این منطقه در حال پیگیری است.

مهدی یوسف زاده روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اهمیت این منطقه برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت:کریدور بین المللی فاوا یا شهر بین المللی ICT که از طرح های بزرگ و ملی وزارتخانه محسوب می شود، با تلاش های معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در این منطقه در حال شکل گیری است.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول و مطالعاتی اجرای این طرح با همکاری یک مشاور بین المللی صورت پذیرفته است.

یوسف زاده با اشاره به موقعیت منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به تهران پیام است و مجموعه پیام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها منطقه کشور است که همزمان از مزایای شهرک های صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و پارکهای علم و فناوری برخوردار است.

وی اضافه کرد: تا سال گذشته فقط یک فاز از شهرک های صنعتی این مجموعه بهره برداری شده بود که با برنامه ریزی صورت گرفته در نیمه دوم سال گذشته فاز دوم شهرک های صنعتی این مجموعه نیز شکل گرفت و زمین و امکانات آن در اختیار شرکت های متقاضی قرار گرفت.

یوسف زاده افزود: برنامه ریزی برای فاز سوم شهرک های صنعتی با عنوان شهرک صنعتی ICT از اردیبهشت ماه امسال در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می شود تا در اواخر نیمه دوم امسال واگذاری ها در این بخش به اتمام برسد، اما از آنجا که موقعیت، امکانات و مشوق های این مجموعه برای حوزه ICT کشور جذابیت داشت، در کمتر از یکماه از اعلام آغاز واگذاری قطعات این فاز، همه 20 هکتار در نظر گرفته شده به مرحله واگذاری رسید.

مدیرکل توسعه صنایع آی.سی.تی و دانش بنیان منطقه ویژه پیام گفت: با توجه به برنامه ریزی ها و پیش بینی های انجام شده و مطابق تفاهم نامه ای که در اسفند ماه گذشته به امضای وزیر وقت ارتباطات و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید، این مجموعه در حال طراحی فاز دانش بنیان این منطقه برای استقرار شرکت های دانش بنیان است که در آن حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانو و بیو نیز حضور خواهند داشت.

یوسف زاده بیان داشت : فازبعدی استقرار مربوط به شهرک رسانه در این مجموعه است که مطالعات، نحوه استقرار و جانمایی آن در حال انجام است که در اجرای آن سازمان صدا و سیما، مرکز ملی فضای مجازی، رسانه ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی هم حضور خواهند داشت.

نماینده معاونت فناوری و نوآوری وزرارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اجرای این طرح، افزود: این طرح در فضایی به مساحت 350 هکتار از اراضی مجموعه پیام شکل خواهد گرفت که به زودی مراحل عملیاتی اولیه آن در مساحت 30 هکتار آغاز خواهد شد و در یک برنامه میان مدت و بلند مدت به 350 هکتار خواهد رسید که در آن شرکت های صاحب نام خارجی برای انتقال دانش و تکنولوژی به کشور در کنار شرکت های بزرگ ICT کشور فعالیت خواهند کرد.

یوسف زاده گفت: با توجه به اهمیت استارت آپ ها و SMEها و نقش آنها در شکل گیری و توسعه بخش ICT و کارآفرینی از سال گذشته در حال تلاش برای ایجاد محیطی برای فعالیت آسان این شرکت ها هستیم که به دلایل مختلف موانعی برای اجرای آن وجود داشت که با تدابیر وزیر ارتباطات و مدیر عامل مجموعه پیام این موانع برطرف و مسیر برای توسعه این بخش در مجموعه پیام هموار و چتر حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای این فعالیت ها و شرکت ها گسترده تر شد.

وی ادامه داد: در کنار طرح های اشاره شده طرح هایی نظیر طرح تجارت الکترونیک منطقه، طرح گمرک تخصصی ICT، طرح شهر هوشمند و شهر سلامت، طرح صندوق سرمایه گذاری های خطر پذیر و چندین طرح دیگر در دستور کار منطقه قرار گرفته که در ابتدا سعی شد زیرساخت های این منطقه بخصوص در قسمت پهن باند و لجستیک پیش بینی و تامین شود و مشوق ها و معافیت های مختلفی برای استقرار شرکت های دانش بنیان و ICT در گرفته شود.

یوسف زاده گفت: فرآیند تبدیل منطقه ویژه اقتصادی پیام به یک مجموعه هوشمند، ITمحور و با رویکردهای تکنولوژیک نوین و رو به جلو در منطقه، یک برنامه زمان بر، توام با تغییرات، ایجاد حمایت ها و زیرساخت های مناسب و داشتن یک برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت و همه جانبه است و این تغییر نگرش امروز در همه بخش های مختلف این مجموعه به وجود آمده و همه توان مجموعه برای تحقق این اهداف بلند مدت معطوف شده است.

وی خاطر نشان کرد: از زمان تغییرات اخیر این منطقه با تلاش های صورت گرفته برنامه های توسعه ای 20 گانه ای تدوین شده که در زمان های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حال پیگیری است و تمام این برنامه های توسعه ای این منطقه را برای همه صنایع تبدیل به بهشت سرمایه گذاری کرده، به طوری که قرار گیری در مسیر ترانزیت گسترده، خطوط هوایی و ریلی در یک منطقه و با مزایای بسیار ویژه درهیچ کجای کشور با این حجم در خدمت بخش خصوصی قرار نگرفته است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.