| کد خبر: 140568 |

لزوم راه‌اندازی قطار شهری کرج

اولویت اعتباری استان در سال جاری، بررسی چشم‌اندازها و طرح‌های زیربنایی مؤثر در توسعه استان در گفتگو با مهر تشریح شد.

تین نیوز

 اولویت اعتباری استان در سال جاری، بررسی چشم‌اندازها و طرح‌های زیربنایی مؤثر در توسعه استان در گفتگو با مهر تشریح شد.

 بودجه استان دربرگیرنده موضوعاتی درباره زندگی روزمره عموم مردم است. تأمین نظم و امنیت از روستاها و شهرها گرفته تا ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، ساخت‌وساز، راه‌ها و غیره همگی موضوعاتی هستند که درباره آن‌ها در بودجه تصمیم‌گیری می‌شود.

بررسی وضعیت بودجه استان در سال جاری، تشریح اولویت‌های اعتباری استان، افق و چشم‌انداز ترسیم‌شده برای دستیابی به توسعه پایدار، اجری طرح‌های زیربنایی مؤثر که منجر به رشد اقتصاد استان شده همه و همه در گفتگو با سید حمید طهائی استاندار البرز موردبررسی قرار گرفت که در ادامه می‌خوانید.

* اولویت اعتباری استان در سال جاری به چه طرح‌های اختصاص دارد؟

همان‌گونه که در جریان هستید استان البرز به جهت نوپا و جوان بودن در بسیاری از زمینه‌ها نیازمند ایجاد زیرساخت است. مهم‌ترین‌ها و به‌نوعی اولویت‌دار ترین این نیازها به بخش راه و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مربوط می‌شود.

توسعه خطوط آب‌رسانی، حمایت از طرح‌های کشاورزی با استراتژی صادرات، ساماندهی نیرو و وضعیت دستگاه‌های اجرایی استان، تکمیل سند آمایش سرزمینی، ایجاد نهادینه‌سازی خدمات دولت الکترونیک و توسعه خطوط ارتباطی، رفع محرومیت روستاها، سامان بخشی به مناطق حاشیه‌نشین استان با جذب اعتبارات ملی و تکمیل زیرساخت‌های ورزشی ازجمله این موارد است.

از سوی دیگر با توجه به ظرفیت ویژه‌ای که در استان البرز از حیث استقرار صنایع و واحدهای تولیدی وجود دارد و همچنین لزوم تحقق منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری شعار سال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» در این سه محور اولویت‌گذاری اعتباری را خواهیم داشت .

به این نحو که در قالب تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، به رفع موانع تولیدی واحدهای موجود در استان خواهیم پرداخت و بسترهای توسعه اشتغال را فراهم خواهیم کرد . ازاین‌رو نیز بخشی از اولویت‌گذاری‌های استان در حوزه تولید و اشتغال متمرکز خواهد بود .

به‌نوعی دیگر در هر یک از این بخش‌ها سعی می‌شود از اعتباراتی که در فرماندهی اقتصاد مقاومتی اختصاص پیداکرده به نحو احسن برای توسعه استان استفاده شود درواقع می‌توان گفت؛ مهم‌ترین اولویت‌گذاری‌ها از چارچوب‌هایی که در قالب راهبردهای اقتصاد مقاومتی ترسیم‌شده برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود، به‌نحوی‌که اجرایی شدن آن به نفع توسعه استان باشد .

لزوم راه‌اندازی قطار شهری کرج/تشریح بودجه جاری استان

* سهم حوزه فرهنگ از اعتبارات استان چگونه است؟

البته حوزه فرهنگ و هنر که شامل شاکله بخشی به مساجد، مراکز فرهنگی، سالن‌های تئاتر و سینما و غیره است نیز از اولویت برنامه‌ریزی‌ها مغفول نمانده و سعی شده است که به فراخور نیازهای هر منطقه و شهرستان در جای‌جای نقاط در قالب سند آمایش سرزمینی همه نیازها، شناسایی، اولویت‌گذاری و تخصیص اعتبار شود .

*وضعیت بودجه جاری استان را تشریح می‌کنید؟

از منظر آماری نیز طبق قانون، بودجه سال 96 از حیث منابع و مصارف، یک هزار و 152 میلیارد تومان است. منابع بودجه عمومی دولت در این قانون 398 هزار میلیارد تومان و منابع شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها 800 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است. در این قانون 71 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص‌یافته و253 هزار میلیارد تومان دیگر هم صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود. بر اساس جدول قانون بودجه، مهم‌ترین رقم هزینه‌های جاری دولت اختصاص97 هزار میلیارد تومان به جبران خدمات کارکنان (حقوق جاری کارکنان و بازنشستگان) است.

اعتبارات استانی قانون بودجه سال 96 معادل 23 هزار و 574 میلیارد تومان است. اعتبارات هزینه‌ای استان‌ها در این قانون هشت هزار و 822 میلیارد تومان و اعتبارات تملک استان‌ها 14 هزار و 752 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است. همچنین مبلغ 6 هزار و 522 میلیارد تومان در قالب طرح‌های ملی قابل‌توزیع و تفکیک استانی پیش‌بینی‌شده است و مبلغ سه هزار و 931 میلیارد تومان دیگر نیز در قالب طرح‌های ملی استانی برای استان‌ها پیش‌بینی‌شده است .

لزوم راه‌اندازی قطار شهری کرج/تشریح بودجه جاری استان

همچنین اعتبارات سال جاری تملک دارای های سرمایه‌ای استان بالغ بردو هزار و287 میلیون ریال است که اعتبار ردیف‌های مذکور در سال 95 برابر با یک هزار و 259 میلیون ریال بوده که از رشد 81 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است .

بر این اساس اعتبارات هزینه‌ای استان در سال 96 معادل یک هزار و 831 میلیارد ریال است که نسبت به سال 95 معادل ۷۲/۲۴ درصد رشد نشان می‌دهد و ازنظر میزان رشد رتبه سه را در بین سایر استان‌های کشور دارا است.

میزان اعتبار حقوق و مزایای مستمر سال 96 استان البرز معادل 966 میلیارد ریال است که در مقایسه با سال گذشته ۴۳/۳۳ درصد را نشان می‌دهد و ازنظر میزان رشد رتبه 5 را در بین سایر استان‌ها دارا است.

اعتبار سایر هزینه‌ای سال 96 استان البرز نیز معادل 865 میلیارد ریال است که در مقایسه با سال 95 برابر با ۲۴/۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد که ازنظر میزان رشد رتبه 5 را در بین سایر استان‌ها دارا است.

لزوم راه‌اندازی قطار شهری کرج/تشریح بودجه جاری استان

* افق و چشم‌انداز توسعه استان در چه حوزه‌هایی ترسیم‌شده است؟

افق و چشم‌انداز استان برحسب اولویت‌هایی که در سؤال قبل طرح شد ترسیم‌شده است. توسعه راه‌ها، حمل‌ونقل عمومی، گسترش شبکه‌های آب‌رسانی، ایجاد پایلوت خدمات دولت الکترونیک و شهر «آی.سی.تی»، صادرات کالاهای تولیدی استان به‌ویژه در بخش کشاورزی، راه‌اندازی قطار شهری کرج، توسعه مراکز فرهنگی و هنری با مشارکت بخش خصوصی، تکمیل نیازهای استان و شهرستان‌ها در بخش مراکز بهداشتی و درمانی، توسعه خدمات فرودگاه پیام خواهد بود .

* ازنظر جنابعالی طی سه سال گذشته چه برنامه‌هایی اجراشده که جز طرح‌های زیربنایی مؤثر در توسعه و رشد اقتصاد استان بوده است؟

طی سه سال اخیر شاهد سفرهای متعدد هیئت دولت و اعضای کابینه به این استان بودیم، در سومین و آخرین سفر دکتر روحانی در قالب مصوبات دولت، حدود هزار میلیارد تومان در قالب 44 پروژه به استان البرز اختصاص پیدا کرد که بخشی از آن پرداخت‌شده و مابقی نیز پرداخت خواهد شد، حدود 650 میلیارد از این مبلغ در سال 95 و مابقی در سال 96 تخصیص پیداکرده است .

این اعتبارات در هشت فصل بهداشت و درمان، آب، محیط‌زیست، کشاورزی، حمل‌ونقل، علمی و فرهنگی و گردشگری، مسکن و عمران شهری و راه بوده است که از این مبلغ طبق مصوبه دولت، پروژه‌های ملی باید در دو فاز ملی و استانی، طراحی شود تمامی این تصمیمات به‌منظور ایجاد طرح‌های زیربنایی و توسعه محور استان بوده که به رشد اقتصادی منتهی می‌شود .

به‌عنوان نمونه در فاز استانی کل موافقت‌نامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امضاشده و اکثر پروژه‌ها فرایند انتخاب پیمانکار را کامل کرده و پروژه‌ها به‌طور متوسط 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

در فاز پروژه‌های ملی نیز به دلیل اینکه امضا موافقت‌نامه‌ها خارج از دسترسی استان است و در سطح وزارتخانه‌ها انجام می‌شود مشکلاتی وجود داشت که با همکاری دستگاه‌ها در حال بررسی و حل‌وفصل هستیم.

لزوم راه‌اندازی قطار شهری کرج/تشریح بودجه جاری استان

* پروژه‌های سفر در کل استان‌ها باید ظرف مدت 3 سال به اتمام برسد، در البرز به دلیل اینکه آخرین استان کشور بوده‌ایم که میزبان هیئت دولت بود، عملاً سال 95 را از دست دادیم، آیا از زمان بندی عقب نیستیم؟

بله همانطور که گفتید پروژه‌های سفر در کل استان‌ها باید ظرف مدت سه سال به اتمام برسد، ولی از برنامه زمان‌بندی عقب نیستیم و تلاش می‌شود در سال 96 و 97 با سرعت بخشی به اجرای پروژه‌ها، این مهم را به انجام برسانیم .

این دستاوردها در بخش‌های مختلفی بوده است که اگر بخواهم به‌صورت جزئی به آن اشاره داشته باشم و درواقع گزارشی از اتفاقات اقتصادی استان ارائه دهم باید سه بخش صنعت، کشاورزی، سرمایه‌گذاری به مواردی اشاره‌کنم.

این مدت در بخش صنعت، شاهد راه‌اندازی دو طرح مهم ملی در سطح کشور با میزان سرمایه‌گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال دو هزار و 400 نفر بوده‌ایم .

علاوه بر این حضور بیش از 23 هیئت سرمایه‌گذاری خارجی درزمینهٔ صنایع غذایی، قطعات خودرو، نانو تکنولوژی، داروسازی، تجهیزات پزشکی و پنل های خورشیدی و غیره از دیگر اتفاقاتی است که در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی اقتصادی انجام‌شده است .

استان البرز رتبه اول کشور در سرمایه‌گذاری محقق شده را در حوزه صنایع غذایی کشور آن‌هم در دولت یازدهم را کسب کرد استان البرز طی این مدت توانسته رتبه دو کشور در سرمایه‌گذاری محقق شده صنعتی را کسب کند و به جایگاه برتر در مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز برسد .

در طول سه سال اخیر اعطای کمک‌های فنی و اعتباری و نوسازی صنایع به مبلغ ۹۴.۵۵۰ میلیون ریال برای 29 واحد و طرح صنعتی موجب شد تا به رتبه یک استان در تعداد واحدهای صنعتی برسیم که در مقایسه با دولت قبل و کسب رتبه 9 کشور جهش قابل‌توجهی داشته‌ایم .

استان البرز طی این مدت رتبه اول کشور در سرمایه‌گذاری محقق شده را در حوزه صنایع غذایی کشور در دولت تدبیروامید کسب کرد؛ راه‌اندازی اولین و تنها شهرک صنعتی تخصصی داروهای هایتک و دانش‌بنیان در کشور، کسب رتبه اول کشور در جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال پروانه بهره‌برداری صنعتی در سال ۱۳۹۵، رشد 30 برابری در تعداد جواز تأسیس‌های صنعتی صادره سرمایه‌گذاری خارجی ازجمله تحولاتی بوده که در این مدت انجام‌شده است .

در حوزه صنعتی نیز گام‌های بلند دیگری برداشته ایم که ازجمله آن‌ها باید به انعقاد 213 قرارداد به مساحت 124 هکتار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، تبدیل استان البرز به قطب تولید فروکتوز (قند مایع) کشور، رشد 35 درصد در تعداد طرح‌های صنعتی در حال اجرا، رشد 80 درصد در تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و کسب رتبه 4 کشور در شاخص صدور معافیت‌های گمرکی ماشین‌آلات صنعتی در سال95 اشاره کرد .

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.