| کد خبر: 97775 |

قیمت اوراق وام مسکن به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسید

تین‌نیوز| درحالی‌که دولت برخلاف روند کاهش نرخ‌های بهره و تورم، نرخ سود ۱۷.۵ درصدی وام مسکن را کاهش نمی‌دهد، با افزایش قیمت این اوراق نرخ بهره مؤثر این وام از مرز ۲۳درصد گذشت.به گزارش همشهری، در طول 2سال گذشته دولت برای تحرك بازار مسكن تلاش‌های زیادی كرده و شورای پول و اعتبار هم مقدار وام مسكن را از35میلیون تومان به 100میلیون تومان افزایش داده است اما حاضر نیست نرخ سود وام مسكن را كاهش دهد. نرخ بهره سپرده‌های بانكی هم‌اكنون به 15درصد رسیده و براساس اعلام بانك مركزی نرخ تورم در محدوده 9درصد است.

هم‌اكنون بانك مسكن به زوج‌های تهرانی 100میلیون تومان و سایر شهر‌ها به تناسب جمعیت بین 60تا 80میلیون تومان وام می‌دهد اما نرخ بازپرداخت این اوراق 17.5درصد است. درصورتی كه مدت بازپرداخت 12ساله این اوراق را محاسبه كنید متقاضی وام مسكن باید بابت دریافت وام مسكن 35درصد به بانك مسكن بهره بانكی پرداخت كند.

تازه این همه ماجرا نیست؛ متقاضیان برای خرید 100میلیون تومان وام مسكن باید 200برگه 500هزار تومانی به قیمت 98هزار تومان بخرند. این به‌معنای آن است كه یك زوج تهرانی باید 19.5میلیون تومان را پیش از دریافت وام پرداخت كنند و عملا از وام 100میلیون تومانی چیزی در حدود 80میلیون تومان برایشان باقی می‌ماند. در این شرایط متقاضیان وام مسكن به غیراز اینكه بهره بسیار سنگینی برای وام مسكن پرداخت می‌كنند بخشی از سود را هم حتی جلوتر از دریافت وام به بانك می‌پردازند.
كارشناسان معتقدند در شرایطی كه نرخ بهره كاهش یافته و در عین حال نرخ سود اوراق مشاركت به 16درصد رسیده است هیچ توجیهی برای تعیین نرخ بهره 17.5درصدی برای وام مسكن وجود ندارد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد مسئولان بانك مسكن‌كه یك بانك دولتی است باید نرخ بهره این اوراق را مانند صندوق یكم به سطح 11درصد برسانند.

وام مسكن بیش از 60هزار تومان گران است
در مبادلات روز گذشته فرابورس قیمت وام مسكن در سررسید‌های مختلف از مرز 98هزار تومان عبور كرد. دیروز قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسكن تیر 95به 98هزارو 600تومان و قیمت هر برگ اوراق تسهیلات اردیبهشت 95به 98هزارو 923تومان رسید. بقیه این اوراق نیز به‌طور میانگین در محدوده 97تا 98هزار تومان خریدو فروش شد.به این ترتیب با افزایش قیمت این اوراق متقاضیان باید مبالغ بسیار سنگینی را برای خرید این اوراق پرداخت كنند.

هر قدر قیمت این اوراق افزایش یابد هزینه تأمین مالی وام برای خرید یك خانه افزایش می‌یابد. نرخ بهره مؤثر این اوراق زمانی كه قیمت این اوراق 70هزار تومان باشد 21.5درصد و در محدوده 60هزار تومان حدود 20درصد است. به این ترتیب متقاضیان وام مسكن باید توجه كنند كه قیمت وام مسكن با درنظر گرفتن نرخ بهره 15درصدی سپرده‌های بانكی و كاهش تورم تا محدوده 9درصد بیشتر از 60هزار تومان نمی‌ارزد و متقاضیان وام مسكن باید در یك دوره طولانی12ساله متقبل هزینه‌های بسیار سنگین وام مسكن شوند و دست‌كم 35درصد سود به بانك مسكن پرداخت كنند.

آیا قیمت‌ها كاهش خواهد یافت؟
برای اینكه از آینده قیمت اوراق وام مسكن مطلع شویم از علیرضا توكلی رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس پرسیدیم برای كاهش قیمت این اوراق چه باید كرد؟ او توضیح داد:برای كاهش قیمت وام مسكن باید اوراق جدیدی از سوی بانك مسكن عرضه شود اماباید توجه كرد كه عرضه این اوراق منوط به ثبت سپرده‌های جدید از سوی مردم است.

وی اضافه كرد: این اوراق به پشتوانه سپرده‌های مردم در بانك مسكن منتشر می‌شود بنابر این اگر قرار باشد بانك مسكن اوراق جدید منتشر كند باید حجم سپرده‌های ممتاز بانك مسكن كه پشتوانه این اوراق است افزایش یابد. از او پرسیدیم قیمت این اوراق از ابتدای سال تاكنون چقدر رشد كرده است؟ او توضیح داد: در فروردین‌ماه میانگین قیمت این اوراق به 78هزار تومان، در اردیبهشت‌ماه 80و در خرداد‌ماه به 84هزار تومان رسید. توكلی درباره اینكه تاكنون چه مقدار از این وام‌ها برای خرید خانه مصرف شده است گفت:در فروردین‌ماه 197میلیارد تومان، اردیبهشت‌ماه 440و خرداد‌ماه 550میلیارد تومان از اوراقی كه خریداری شده بود برای دریافت وام خرید خانه به بانك مسكن ارجاع داده شده است.

نرخ سود اوراق بدهی به 16درصد رسید
علیرضا توكلی، رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس از دستور وزارت اقتصاد برای انتشار اوراق بدهی در فرابورس با نرخ 16درصد خبر داد و گفت: براساس دستور وزارت اقتصاد همه اوراق فرابورس باید با نرخ سود 16تا 16.5درصدی در فرابورس منتشر شود.از او پرسیدیم از چه زمانی اوراق 16درصدی منتشر می‌شود كه وی توضیح داد: براساس دستور وزارت اقتصاد از امروز انتشار این اوراق با نرخ 16درصد لازم الاجر است. او درباره اوراقی كه قبلا با نرخ‌های بالاتر منتشر شده است گفت: اوراق قبلی با همان نرخ قبلی مبادله می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.