| کد خبر: 93 |

ماکو؛ قطب جدید گردشگری کشور

تین نیوز | ماکو، منطقه ای زیبا است که می تواند جایگزین مناسبی برای کیش و قشم در فصل های پاییز و بهار باشد. این منطقه با کشور نخجوان و ترکیه هم مرز است و از نظر کوهستانی و دشت بسیار غنی است.
ماکو را می توان یکی از قطب گردشگری جدید در ایران دانست و آینده بسیار موفقی را برای آن متصور شد.
در این ارتباط با حسین فروزان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت و گو کرده ایم.
 
آقای فروزان در ابتدا بفرمایید مراحل احداث فرودگاه منطقه چه زمانی آغاز خواهد شد؟
کار فرودگاه ماکو آغاز شده است. امیدورایم تا پایان سال 93 باند فرودگاه به مرحله آسفالت برسد. در توافقی که میان مهندس ترکان و استاندارآذربایجان غربی انجام شد، مقرر شد پنجاه درصد هزینه ها را منطقه آزاد ماکو بپردازد، پنجاه درصد دیگر و فقط برای احداث فاز یک توسط استانداری تامین شود و فازهای دیگر هم با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شوند.
 
این پروژه کی به بهره برداری می رسد؟
اگر فصل کاری به خاطر شرایط آب و هوای ماکو کم نباشد، پیش بینی می کنیم با آسفالت باند و ساخت یک سالن انتظار تا پایان سال 93 بتوانیم فرودگاه را راه انداری کنیم.
 
میزان اعتباری که برای احداث این پروژه در نظر گرفته شده چقدر است؟
اعتبار فرودگاه در حال بررسی است ولی طبق پیش بینی های ما حدود هفتاد میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است.
 
 وجود گمرک و مرز بازرگان چه مزیت هایی برای منطقه دارد؟ 
همانطور که می دانید بازرگان بزرگترین بندر خشک کشور است. در حال حاضر  با وجود تحریم ها روزانه 500 کامیون وارد خاک ترکیه و 500 کامیون هم وارد ایران می شود که در مجموع هزار کامیون از این منطقه رفت و آمد می کنند. تمهیداتی هم برای صف های طولانی محور ورودی گمرک در نظر گرفته شده که آن هم عرض کم و عبور یک کامیون از این محور است که تا پایان اسفندماه و با تعریض جاده دو کامیون به طور همزمان از کنار هم عبور خواهند کرد.
 
چه تعداد سرمایه گذار منطقه آزاد ماکو حضور دارند؟ و چه میزان سرمایه گذاری در این منطقه صورت گرفته است؟
در منطقه آزاد ماکو نزدیک به 30 کارخانه فعال و یک شهرک صنعتی وجود دارد. به خاطر وسعت منطقه، منطقه آزاد ماکو باید به سه حوزه تقسیم شود. "دشت مغان" از لحاظ کشاورزی، منطقه "پل دشت" به دلیل وجود منابع آبی فراوان و منطقه "شوط". در منطقه آزاد ماکو برعکس مناطق آزاد دیگر زیرساخت های کشت و صنعت کاملا آماده شده و دولت زحمت زیادی در این زمینه کشیده است. بخش دیگر مربوط به گردشگری است که جاذبه های بسیار زیبایی برای گردشگران در این منطقه وجود دارد.
در منطقه "شوط" معادن بسیار خوبی وجود دارد. معادن سنگی و مس که می تواند منطقه را به مرکز معادن ایران تبدیل کند. منطقه بازرگان هم یک منطقه تجاری است و امیدواریم بتوانیم در بخش سرمایه گذاری های صنعتی زمینه های لازم را فراهم کنیم.
داوطلب و متقاضی خارجی و داخلی زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد که پیش بینی می شود با شروع فصل کار در فروردین ماه سال آینده شاهد فعالیت های زیادی در منطقه باشیم.
 
چه محورهای تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد ماکو وجود دارد؟
با توجه به نزدیکی مرز ترکیه و ایران، تعدادی کارخانه مشترک احداث شده است. تولید پلاستیک، درب های ضد سرقت که با مشارکت ترکیه به صورت فعال مشغول به کار هستند. ماکو بهترین مکان برای صنعت مونتاژ است. با توجه مزایایی که در مناطق آزاد در مورد عوارض وجود دارد اشتغالزایی و درآمدزایی را به همراه دارد.
 
چه تسهیلاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته اید؟
منطقه آزاد ماکو به زیرساخت هایی نیاز دارد که تا کنون انجام نشده است. نبود جاده استاندارد، فرودگاه، راه آهن از جمله بزرگترین مشکلات این منطقه به شمار می رود. به دلیل کثرث زمین که در منطقه آزاد ماکو وجود دارد می توانیم زمین در اختیار سرمایه گذاران بگذاریم. مزایای دیگر منطقه شامل ارزان بودن انرژی، کارگران فعال و نیروی ماهر در منطقه است. 
منطقه آزاد ماکو جزو 4 شهر ایران است که دارای سرمایه گذار خوب و علاقه مند به پیشرفت است. در جلسه ای که با مجمع ماکویی های مقیم تهران داشتیم از آن ها دعوت کردیم به منطقه بیایند و در آنجا سرمایه گذاری کنند.
از بزرگترین مزیت ماکو مردم و سرمایه گذاران بومی هستند. در منطقه آزاد ماکو سه شهر وجود دارد و مردم این مناطق برای پیشرفت شهرشان با هم رقابت می کنند.
 
آقای فروزان برای تکمیل زیر ساخت ها در منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در خصوص تکمیل جاده طی تفاهمنامه ای که فی مابین استاندار آذربایجان غربی و شرقی و یک شرکت چینی برای احداث خط اتصال تبریز ـ بازرگان امضاء شد و مهندس ترکان قول دادند که کارهای مربوطه را در هیات دولت پیگیری کنند. بحث فرودگاه هم توسط سازمان منطقه آزاد ماکو پیگیری می شود.  
 
چند شهرک صنعتی در ماکو وجود دارد؟
در منطقه آزاد ماکو یک شهرک صنعتی وجود دارد که کاملا تمام قسمت های آن فعال هستند؛ بیش از 30 کارخانجات صنعتی در این شهرک وجود دارد که تعدادی از آنها خیلی موفق هستند. شهرک صنعتی جدیدی معرفی کردیم که باید زیر ساخت های آن را شروع کنیم. شهرک صنعتی دیگری هم در جاده شوط وجود دارد که حدود 50 هکتار است که توسط مهندس ترکان افتتاح شد. با این وجود در تلاش هستیم بخش صنعتی را در داخل ماکو متمرکز کنیم تا در منطقه پراکنده نباشند. از فروردین ماه فعالی شهرک صنعتی شوط را آغاز می کنیم. مطالعات در این زمینه انجام شده و مشکلی از بابت تمرکز صنایع در یک منطقه نخواهیم داشت.
 
با توجه به این که به ایام نوروز نزدیک هستیم، ماکو چه تسهیلاتی را برای گردشگران در نظر گرفته است؟
از 12 اسفندماه کالای همراه مسافر در منطقه اجرایی می شود. این موضوع به تنهایی برای گردشگران جاذبه ایجاد می کند. منطقه آزاد ماکو هم مانند سایر مناطق آزاد کشور هیاتی را تشکیل داده تا به گردشگران خدمات ارائه دهد.
مشکل اساسی که در این منطقه وجود دارد جاده نامناسب و تردد خودروهای سنگین در منطقه است که تصادف جاده ای زیادی را شاهد هستیم. در جلساتی که با پلیس راه داشتیم قرار شد کنترل بیشتری بر جاده ها داشته باشند تا تلفات جاده ای کاهش پیدا کند. 
 
در خصوص اجرای قانون کالای همراه مسافر در منطقه توضیح بفرمایید؟
در ماکو محلی مخصوص کالای همراه مسافر با رعایت مسایل گمرکی و دیوار کشی شده آماده کردیم و مامورین گمرک هم در آنجا مستقر هستند و نظارت دارند. در این منطقه حدود 600  غرفه آماده شده و هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد که امیدواریم تا 12 اسفند شروع به فعالیت کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.