| کد خبر: 91853 |

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه هشدار داد

سونامی کالاهای تقلبی در تجارت جهانی

تین نیوز | سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه گزارش داد واردات کالاهای تقلبی و قاچاق سالانه به نیم تریلیون دلار می‌رسد که حدود 5/ 2 درصد حجم تجارت جهانی را شامل می‌شود. در تحقیقی جدید که توسط این سازمان و سازمان ایتلکچوال پروپرتی اتحادیه‌ اروپا انجام شده است، کالاهای تولیدی ایالات متحده، ایتالیا و فرانسه در این بین بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. ارزش کالاهای قاچاق و تقلبی در سال 2013 به 461 میلیارد دلار رسید (برای درک ابعاد آن توجه کنید که این رقم معادل تولید ناخالص داخلی استرالیا یا مجموع تولید ناخالص داخلی ایرلند و جمهوری چک است.) در حالی که در همان سال کل تجارت جهانی به 9/ 17 تریلیون دلار رسید. براساس یافته‌های این گزارش حدود 5 درصد کالاهای وارداتی به اتحادیه‌ اروپا قاچاق و تقلبی هستند که معادل 85 میلیارد یورو یا 116 میلیارد دلار آمریکا است. غالب این کالاها در کشورهای با درآمد متوسط و اقتصادهای نوظهور تولید می‌شوند و چین در صدر این کشورها شمرده شده است.

 
برآوردهای این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که خسارت نسبی اقتصادی (نسبت خسارت اقتصادی به کل تولید) قاچاق این کالاهای تقلبی برای مجموعه‌ای از کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته (مانند کشورهای اتحادیه‌ اروپا) بیش از دوبرابر مجموع خسارت نسبی به تمام کشورهای دنیا است. این واقعیت نشان می‌دهد که نام‌های تجاری کالاهای تولیدی در کشورهای پیشرفته بیشترین هدف جعل و تقلب قرار گرفته بوده‌اند. در این گزارش ذکر شده که بین سال‌های 2011 تا 2013 حدود نیم میلیون ضبط کالاهای قاچاق در سرتاسر جهان به ثبت رسید و از طریق تعداد این مصادره‌ها، تخمینی از ابعاد کل کالاهای قاچاق به‌دست آمد. در گزارش قبلی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در همین زمینه که در سال 2008 به چاپ رسید، حجم کالاهای قاچاق و تقلبی در سرتاسر جهان حدود 9/ 1 درصد از کل واردات جهان، معادل 200 میلیارد دلار، محاسبه شد، هرچند در آن مطالعه از منابع آماری و روش‌های کمی محدودتری بهره گرفته شده بود.

بر این اساس مشاهده می‌شود که طی این سال‌ها حجم واردات و معاملات کالاهای تقلبی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. تاکنون تصور بر این بود که کالاهای قاچاق شرکت‌های عظیم و تولیدکنندگان کالاهای لوکس را هدف قرار می‌دهند ولی یافته‌های تحقیق پیش‌رو در تناقض با این موضوع قرار دارد و نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این کالاهای تقلبی نام‌های تجاری انواع کالاها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و با جعل آنها به اقتصاد این قبیل شرکت‌ها آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. کالاهای تقلبی طیف وسیعی را شامل می‌شوند: از محصولات نهایی و مصرفی تا محصولات واسطه در فرآیند تولید، از کیف‌دستی و عطر و لوازم آرایشی گرفته تا مواد شیمیایی و قطعات ماشین‌آلات. کفش کالایی است که بیشترین تقلب و کپی مارک تجاری در آن صورت گرفته است و با این حال تخلف تولیدکنندگان حتی میوه‌هایی مانند موز و توت‌فرنگی را نیز شامل می‌شود. کالاهای قاچاق موجب خسارات غیرقابل جبرانی می‌شود: جعل قطعات ماشین‌آلات و خودرو که دارای استاندارد نیستند و امکان از کار افتادن در آنها زیاد است، داروهایی که موجب بیماری می‌شود، اسباب‌بازی‌هایی که موجب آسیب‌زدن به سلامتی کودکان می‌شود، غذای فاقد مواد سازنده و مغذی برای کودکان و دیگر ابزارهایی که امکان ایجاد خسارت دارند. این گزارش تاکید می‌کند که اقتصادهای نوظهور ظرفیت‌های زیرساختی برای تجارت در ابعاد عظیم را دارند ولی ضعف‌های مدیریتی و نبود مقررات لازم و نقصان‌های نظارتی سبب شده تا مبارزه‌ کارآیی بر تولید و قاچاق کالاهای تجاری انجام نگیرد. چین بیشترین آمار تولید کالاهای تقلبی را به ثبت رسانده است و با این حال شرکت‌های نوآور و خلاق بسیاری در همین کشور قربانی کالاهای تقلبی می‌شوند. در میان کشورهایی که شرکت‌های آن بیشترین ضربه را از متقلبان متحمل شده‌اند و کالاهای آنها تحت تقلب وسیع‌تری قرار گرفته‌اند، ایالات متحده در صدر قرار دارد و حدود 20 درصد از نوآوری‌ها و نام‌های تجاری آن مورد سوءاستفاده واقع شده است. این رقم برای ایتالیا 15 درصد است و برای فرانسه و سوئیس 12 درصد شرکت‌ها هدف این کپی‌های غیرقانونی قرار گرفته‌اند. ژاپن و آلمان با 8 درصد در مرتبه‌های بعدی قرار دارند و انگلستان و لوکزامبورگ نیز به ترتیب بعد از این دو کشور قرار دارند.

بسته‌های پستی شایع‌ترین روش حمل‌و‌نقل و قاچاق کالاهای جعلی و تقلبی است که حدود 62 درصد از مصادره‌های این قبیل کالاها را بین سال‌های 2011 تا 2013 شامل می‌شده است. چنین شیوه‌ حمل‌و‌نقل بازتاب‌دهنده‌ روزافزون شدن اهمیت تجارت و معاملات آنلاین و اینترنتی و افزایش حجم این نوع تجارت از کل تجارت جهانی است. ترابری این کالاها اغلب مسیرهای پیچیده‌ای دارد و از هنگ‌کنگ و سنگاپور تا مناطق آزاد تجاری مانند امارات متحده‌ عربی گسترش یافته است. دیگر نقاط تجاری و گذرگاه‌ها کشورهایی مانند افغانستان و سوریه هستند که مدیریت ضعیف و شبکه‌ها‌ی سازمان‌یافته‌ مجرمین بر آنها سایه انداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که نقاط تجاری و مسیرهای قاچاق این کالاها سال به سال تغییر می‌کند چراکه با تغییر شرایط سالانه مناطق جدیدی برای عبور و قاچاق یافت می‌شود. در جهانی که اقتصاد آن تا حد زیادی با نوآوری و ابداعات تکنولوژی به پیش رانده می‌شود، حفاظت از حقوق اختراعات و نوآوری‌ها برای تضمین رشد پایدار اقتصادی امری بسیار ضروری می‌نماید، به همین دلیل وجود کالاهای قاچاق در ابعادی با چنین وسعت، تهدیدی جدی برای اقتصادهای پیشرفته که اساس آنها ابداعات و انگیزه‌ حضور شرکت‌ها در بازارهای رقابتی وجود حقوق خاص برای اختراعات آنهاست، به‌شمار می‌رود.
 
راهکار توقف نفوذ کالاهای تقلبی
گروه صنعت و معدن: اتاق بازرگانی بین‌المللی ‌(ICC)، در کنفرانس ضدجعل و تقلب در اورلاندو، صاحبان برند و واسطه‌ها را به منظور همکاری بیشتر با شرکای تجاری خود برای توقف نفوذ کالاهای تقلبی در زنجیره تامین جهانی‌، فراخواند. به گزارش کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در این کنفرانس کارشناسان ضمن تاکید بر توسعه صنایع به‌عنوان یک فوریت مهم برای مقابله علیه جعل و تقلب اعلام کردند: اینترنت، ‌با توجه به افزایش فروش آنلاین به بستری آسیب‌پذیر برای جعل و تقلب تبدیل شده است. بستر قانونی آنلاین از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی تا شبکه‌های اجتماعی برای فروش کالاها و خدمات جعلی مورد سو‌ءاستفاده قرار گرفته‌اند و دانلود‌های غیرمجاز از فایل‌های قابل کپی‌ را موجب شده است. جعل و تقلب در بستر قانونی فضای آنلاین رخنه کرده است و به زودی امکان تشخیص کالای اصل و تقلبی برای خریدار امکان‌پذیر نخواهد بود. در این میان، همکاری بین صنایع به کاهش ریسک محتوای قانونی که حقوق مالکان فکری را نقض می‌کند، کمک می‌کند. در انتها، این مشتری است که از جعل و تقلب آسیب می‌بیند و این برند، صنعتگر و موسس است که شهرت و اعتماد خود را از دست می‌دهد. کارشناسان در این کنفرانس پیشنهاد کردند برای توقف نفوذ کالاهای تقلبی در زنجیره تامین جهانی، شرایط شفاف و روشن خدماتی که استفاده از یک بستر برای فروش یا هرگونه تجارت تقلبی کالاها و خدمات جعلی را منع می‌کند، تعیین شود. مطابقت ابزارهای خودکار و ‌مناسب مدیریت ریسک برای کسب و کار به منظور تشخیص رفتارهای پرخطر و پرچم‌های قرمز از دیگر اقداماتی است که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.