| کد خبر: 87275 |

سرعت مناسب روند اقتصاد کشور

تین نیوز | یك كارشناس اقتصاد سیاسی گفت: اگر فكر كنیم به صرف توافق هسته ای، همه مشكلات بین ایران و آمریكا یك شبه حل می شود، دیدگاهی ساده لوحانه و نشانه بی دانشی در دیپلماسی، روابط ژئوپلتیك بین المللی و نیز مسائل فنی هسته ای است.

 

«سعید لیلاز»اضافه كرد: ایران، كشور رقیب منطقه ای آمریكا در خاورمیانه است و این ریشه اصلی منازعه میان دو كشور است؛ به همین دلیل این كشمكش تا مدت ها ادامه خواهد داشت.

این كارشناس اقتصاد سیاسی تاكید كرد: «گرچه یكی از پیچیده ترین مسائل دنیای معاصر ما آغاز و حل شده است اما نباید انتظار داشت همه مسائل یك شبه، یك ماهه و حتی یك ساله حل شود».
وی افزود: مذاكرات هسته ای برای این بود كه قفلی را كه دولت پیش در عین پیشبرد مسائل هسته ای و اقتصادی زد، باز كنیم و این بحران از حالت لب پرتگاه جنگ در منطقه خاورمیانه مهار شود.

این تحلیلگر اقتصادی یادآوری كرد: از روز اول انتظار نداشتیم با انجام مذاكره همه مسائل سیاسی و اقتصادی كشور حل شود؛ زیرا مشكلات ایران فقط در تحریم ها ریشه ندارد كه با رفع آن، حل شود؛ بلكه مشكلات ما برخاسته از فساد، كمبود شفافیت، پولشویی و... است.

وی افزود: فشاری كه جناح محافظه كار مخالف دولت در مساله برجام وارد می كند نیز افزون بر مسائل جناحی داخلی، بازتابی از انتظار بیش از اندازه آنها از برجام است؛ در حالی كه راه حل مشكلات ایران از مدیریت اعمال سیاست های درست اقتصادی عبور می كند.

لیلاز گفت: گزارش تازه وزارت امورخارجه نیز برای پاسخ به ادعاها و انتظارها از برجام ارائه شده است.

آثار توافق هسته ای با سرعت مناسبی در حال ظاهر شدن است
این كارشناس اقتصاد سیاسی تاكید كرد «اگر آمریكایی ها نیز خوب عمل كنند، باز باید نارضایتی خود را نشان دهیم؛ زیرا فن مذاكره این است كه همواره طلبكار باشیم تا امتیاز بیشتری بگیریم».
لیلاز اضافه كرد: واقعیت این است كه آثار توافق هسته ای ایران و آمریكا با سرعت مناسبی در حال ظاهر شدن است.

این كارشناس اقتصادی افزود: من نگران بودم آثار توافق هسته ای یكباره روی اقتصاد ایران ظاهر و به واردات لجام گسیخته ارز منجر شود و به ساختار تولید داخلی آسیب بزند اما به نظر می رسد اوضاع كشور هم اكنون با سرعت مناسبی در حال بهبود است.

وی افزود: ما اننظار نداشته و نداریم رشد اقتصادی كشور در سال 1395 بیش از 6 درصد شود؛ زیرا سرعت رشد بالاتر به تورم می انجامد. به همین دلیل باید اقتصاد ایران را بتدریج به سوی بازسازی پیش ببریم.

لیلاز ادامه داد: تصور می كنم افزایش 700 هزار بشكه ای به صادرات نفت ایران، گشایش ماهانه هزار ال.سی در بانك های كشور و رشد تعامل و روابط بین المللی را باید یك سرعت مناسب ارزیابی كنیم.
به گفته وی، رهبران خارجی كه به ایران سفر می كنند، به یقین دنبال حق ماموریت نیستند؛ بلكه یك برنامه واقعی در ذهن دارند و بهتر از ما می دانند ایران ارزی برای خرید كالا از آنها ندارد.
این كارشناس اقتصاد سیاسی با استناد به همین موضوع افزود: مطمئنم روندهای سرمایه گذاری، جذب فناوری و اعمال مدیریت در اقتصاد ایران از سر گرفته می شود اما نباید انتظار داشت در كوتاه مدت و یك شبه تحقق پیدا كند.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی كه سه ماه پس از آغاز اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه كرد «ارعاب و كارشكنی» آمریكا و عواملی مانند «فساد و پولشویی» در داخل را مانعی پیش روی اجرای برجام و سرمایه‌گذاری در ایران خواند.

در این گزارش كه رسانه‌ها متن آن را منتشر كرده‌اند، از «بهانه‌تراشی، كارشكنی و تعلل طرف آمریكایی بویژه وزارت خزانه‌داری آمریكا» به عنوان مشكل اساسی سر راه اجرای برجام معرفی و از عواملی مانند «فساد، فقدان شفافیت، پولشویی و صعوبت قوانین» به عنوان مسائل داخلی اجرای برجام و مانعی برای ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها یاد شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.