| کد خبر: 79802 |

چند هفته بعد از اجرای برجام

بانک ها نصفه و نیمه به سوئیفت وصل شدند

تین نیوز | در حالی که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی بنا بود سیستم بانکی از دو هفته قبل به سوئیفت وصل شود، تازه ترین سخنان معاون ارزی این بانک نشان میدهد بانک ها نصفه و نیمه به این شبکه متصل شده اند.

حدود دو هفته قبل بود که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در یک گفتگوی یک‌طرفه با تلویزیون اعلام کرد: 9 بانکی که قبلاً تحریم شده بودند تا ساعات پایانی شب (11 بهمن) به سوئیفت متصل می‌شوند.

وی با اشاره به فرایند عضویت بانک‌های تحریم شده به سوئیفت، گفت: هفته گذشته اعلام شد تا شنبه ــ یکشنبه هفته آینده (این هفته) مشکل این 9 بانک برای اتصال به سوئیفت حل خواهد شد. امروز (11 بهمن) به من گزارش دادند که این مشکل حل شده و 9 بانک تحریم شده شب به سوئیفت متصل می‌شوند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ممکن است نصب نرم‌افزار اتصال به سوئیفت یک تا دو روز زمان ببرد، گفت: ولی در این هفته به‌طور کامل فرایند اتصال به این سامانه برای این بانک‌ها حل خواهد شد و این بانک‌ها می‌توانند برای مخابره پیام‌های مالی از این سامانه استفاده کنند.

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز همان شب به تلویزیون گفت: از صبح دوشنبه که روز اول کاری کشورهای اروپایی است سوئیفت با بانک‌های ما برقرار می‌شود اما با توجه به اینکه‌ 3 تا 4 سال از قطع سوئیفت با بانک‌های ما می‌گذرد و برخی از کارهای نرم افزاری و نصب سیستم و آموزش کارکنان باید انجام شود عملیاتی شدن سوئیفت از سوی بانک‌های ما اندکی زمان می‌برد.

وی ادامه داد: روابط کارگزاری بانک‌های ما و بانک‌های خارج از کشور هم موضوع دیگر است که زمان‌بر است تا ارتباط کسب و کاری بانک‌های ما با بانک‌های خارجی برای قراردادها و گشایش اعتبار برقرار شود.

این درحالی است که موسسه سوئیفت در 27 دی ماه امسال (17 ژانویه 2016) در وب سایت خود به طور رسمی خبر رفع تحریم های برخی بانک های ایرانی را درج و بدین ترتیب به طور رسمی اعلام کرد که بانک های رفع تحریم شده می توانند به طور مجدد از خدمات سوئیفت استفاده کنند.

ولی با وجود این اطلاعیه و اعلام مقامات بانک مرکزی، تا امروز سوئیفت به طور کامل برای تمام بانک ها برقرار نشده است؛‌ هر چند غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در همین ارتباط گفته است: بانک ها از دو هفته گذشته به سوئیفت متصل شدند اما علاوه بر انجام امور فنی باید کاربران نیز تعریف می شدند که این امر زمان بر بود و پروسه مفصلی داشت.

معاون ارزی بانک مرکزی به خبرگزاری دولت گفته: بنابراین با انجام اقدامات لازم، سوئیفت از دیروز(25بهمن ماه) در بانک مرکزی عملیاتی شد و در دیگر بانک ها نیز یا عملیاتی شده و یا درحال عملیاتی شدن است.

کامیاب با تاکید بر اینکه باید تنظیمات نرم افزاری در بانک ها و همچنین سوئیفت انجام می شد، گفت: این امر سبب شد عملیاتی شدن سوئیفت بعد از اتصال، مدتی طول بکشد.

البته قبلاً در خبرها به نقل از عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی و خصوصی آمده بود که مشکلات سوئیفت از دوشنبه (امروز) رفع خواهد شد و بانک ها به این شبکه وصل می شوند.

ولی با احتساب به سخنان کامیاب می توان گفت که سوئیفت علی الحساب برای بانک مرکزی باز شده ولی برای سایر بانک های لغو تحریم شده یا وصل نشده یا در حال وصل شدن است.

سیستم سوئیفت برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک های داخل کشور و بانک های خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر بیشتر بانک های داخلی ایران از طریق خطوط Leased یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل شده و از طریق سیستم ماهواره ای پیام ها را برای بانک های مورد نظر ارسال می کنند. این سیستم برای سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم افزار استاندارد مورد توجه واقع شده است.

نخستین هدف سوئیفت جایگزینی یک روش یکپارچه و استاندارد بین المللی برای تبادل مالی و حذف روش های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Telex بود. در حال حاضر بیش از هفت هزار موسسه در 197 کشور جهان عضو این انجمن هستند. در سال 2001 بیش از 1.5 میلیارد پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.