| کد خبر: 79668 |

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد:

کسری ۳هزار میلیاردی بودجه بیمه سلامت / همپوشانی ۶میلیون و۸۰۰هزارنفر

تین نیوز | مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از کسری۳هزار میلیارد تومانی بودجه بیمه سلامت در سال جاری خبر داد و گفت: ۲هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از منابع بیمه سلامت امسال بابت بدهی هزینه شد.

دکتر محمدجواد کبیر در نشست خبری روز یکشنبه در مورد سهم بیمه سلامت از هدفمندی یارانه‌ها گفت: سال ۹۴ را با پرداخت منابع سال ۹۳ شروع کردیم، به طوری که هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان از منابع سال ۹۳ وصول نشده بود و عملا در سال ۹۴ با بدهی سال قبل مواجه شدیم و همچنین ۷۰۰ میلیارد تومان نیز از بدهی‌های سال ۹۲ پرداخت نشده بود.

وی گفت: در مجموع ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از منابع امسال بابت بدهی ۹۲ و ۹۳ پرداخت شد به همین دلیل با کسری اعتبار روبرو شدیم که امری اجتناب‌ناپذیر بود.

به گفته کبیر، جلسات متعددی با دولت، رئیس‌جمهور، اعضای کمیسیون بهداشت، برنامه و بودجه، معاون اول، وزرای بهداشت و رفاه و ... برگزار شد و تمام آنها اذعان داشتند که راه موفقیت نظام سلامت و پایداری طرح تحول این است که ساز و کار بیمه‌ای را در نظام پرداخت نهادینه کنیم.

اعتبارات پوشش بیمه همگانی دو سال پرداخت نشده است
وی اظهار داشت: تا به امروز ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم که فقط ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد آن برای سال ۹۴ بود و با این روند بر اساس قول‌هایی که به ما داده شده قرار است بودجه را تا ۱۱۰ درصد افزایش دهند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: علاوه بر این اعتبارات، ۴۸۰ میلیارد تومان باید در سال ۹۳ برای پوشش بیمه همگانی به ما پرداخت می‌شد که این اتفاق رخ نداد و همچنین ۵۵۰ میلیارد تومان نیز باید در سال جاری برای پوشش بیمه همگانی اختصاص داده می‌شد که این اتفاق نیفتاد و از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها، یارانه دارو و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود، تاکنون ۲ هزار میلیارد به ما پرداخت شده است.

وی گفت: انتظار داریم تا پایان سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع دریافت کنیم که پیش‌بینی هزینه‌های ما حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود که بر همین اساس با بیش از ۳ هزار میلیارد تومان کسری منابع روبرو هستیم.

حداقل به ۱۶ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم
کبیر با اشاره به اینکه اگر قرار باشد بسته خدمتی ما بر اساس طرح تحول در سال ۹۵ اجرایی شود، حداقل به ۱۶ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم، گفت: به طور حتم اگر منابع در سال ۹۵ تخصیص پیدا نکند، در ارائه خدمات با چالش مواجه می‌شویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از افزایش ۱۲ درصدی اعتبار بیمه سلامت در لایحه بودجه ۹۵ خبر داد و گفت: برای سال آینده ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد اختصاص داده شده که کافی نیست.

وی در مورد افرادی که هنوز برای بیمه مراجعه نکرده‌اند، گفت: اطلاعات دقیقی در این خصوص نیست، اما شاید  آمار آنها ۲ الی ۳ درصد باشد.

۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم‌پوشانی بیمه‌ای وجود دارد
کبیر در مورد هم‌پوشانی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و سلامت تصریح کرد: در سامانه امید بیمه سلامت اطلاعات بیمه‌شدگان با تامین اجتماعی را وارد کرده به طوری که مشخص شد که بین ما و این سازمان کمتر از یک میلیون نفر هم‌پوشانی بیمه‌ای وجود دارد که البته این هم‌پوشانی در مناطق روستایی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: همچنین در هم‌پوشانی دارویی مشخص شد که ۴۷ هزار نفر دو دفترچه دارویی دارند که اعتباری که برای آنها هزینه شده ۴۲ میلیارد تومان است؛ بنابراین اجرای طرح هم‌پوشانی در کاهش هزینه‌ها نقش مهمی دارد و در حال حاضر نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد از این افراد هم‌پوشانی‌شان برطرف شده است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۵، دفترچه درمان شهروندان ۵ تا ۱۰ استان کشور که از نظر مخابرات زیرساخت‌های لازم را در فیبر نوری و دسترسی اینترانت دارند، تدریجی حذف و استعلام بیمه‌شدگان بر اساس کارت ملی خواهد بود و دیگر این افراد نیاز به دفترچه بیمه ندارند و برای بستری در بیمارستان‌ها نیز استعلام انجام می‌شود تا نیاز به دفترچه به حداقل برسد.

کبیر در مورد حذف تدریجی دفترچه‌ها گفت: از شش‌ماهه دوم سال ۹۵ آرام آرام به سمت حذف تدریجی دفترچه بیمه و رسیدگی آنلاین به اسناد پزشکی پیش می‌رویم.

مطالبات مراکز طرف قرارداد تا شهریور آینده پرداخت می شود
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در مورد پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد به خبرنگار مهر گفت: مطالبات مراکز طرف قرارداد دانشگاهی و بیمارستانی خصوصی تا اوایل خرداد و دولتی تا اواخر خرداد پرداخت شده است و مطالبات داروخانه‌ها و پزشکان مطب در بخش خصوصی در برخی از استان‌ها تا مرداد و در برخی دیگر تا شهریور پرداخت شده است.

به گفته وی، از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان (یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، هدفمندی یارانه‌ها و یارانه دارو) تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت بهداشت داشتیم تا به امروز صرفا یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از وزارت بهداشت طلب داریم و چنانچه این اعتبار به ما پرداخت شود، می‌توانیم مطالبات مراکز طرف قرارداد را اواخر مهر یا آبان‌ماه پرداخت کنیم.

کبیر گفت: پرداختی‌های ما در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ دو و نیم برابر شده، به طوری که از ۳۷۰ میلیارد تومان به بیش از هزار میلیارد میلیارد تومان در ماه رسیده است.

وی اظهار داشت: از تیرماه کارگروه تحلیل هزینه در استان‌ها تشکیل شده است که می‌توانیم مولفه‌های اثرگذار در افزایش و یا کنترل هزینه‌ها را مشخص کنیم و به سمت کنترل هزینه‌ها پیش رویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: اگر دولت در سال ۹۵ تجدیدنظر جدی در اعتبارات بیمه سلامت نداشته باشد، با مشکل مواجه می‌شویم، به طوری که بیمه سلامت سازمانی است که باید از محل تجمیع منابع ایفای نقش کند، بر همین اساس گام اول تجمیع منابع و گام دوم به کارگیری مکانیزم‌های نظام پرداخت و سوم استفاده از راهنمای بالینی است و در مجموع اگر از الان برای سال ۹۵ تجدیدنظر جدی نشود، امکان اینکه بیمه سلامت بتواند به تعهدات خود ادامه دهد، میسر نیست و دولت باید کمک کند تا ما به نقطه صفر برسیم.

وی از توافق با وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بر این اساس ۶ دانشگاه کشور در مورد طراحی محتوای سیاست‌های مداخلات بالینی اقدام می‌کنند که امیدواریم این امر در سال ۹۵ میسر شود. همچنین جلسات مستمری نیز با انجمن‌های علمی برای متناسب‌سازی هزینه‌ها انجام شده است.

در سال آینده بر اساس تعرفه‌ها ۱۷ تا ۱۸ درصد هزینه‌های بیمه سلامت افزایش می‌یابد
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: در سال آینده بر اساس تعرفه‌ها ۱۷ تا ۱۸ درصد هزینه‌های بیمه سلامت افزایش می‌یابد که این موضوع نیاز به بازنگری جدی در هزینه‌های بیمه سلامت دارد که باید دولت و مجلس اعتبارات مناسبی را به ما اختصاص دهند.

شرکتهای بیمه ای که به اسم بیمه سلامت خدمات می دهند کلاهبردارند
کبیر در مورد فعالیت شرکت‌هایی در قالب بیمه سلامت گفت: اخیرا برخی از شرکت‌های به اصطلاح ثبت شده که از نظر بیمه سلامت غیرمجاز هستند، مداخلاتی در حوزه خدمات بیمه‌ای انجام می‌دهند که درست نیست، آنها شیاد و کلاهبرداری بیش نیستند و طرح و مرجع رسمی، سازمان بیمه سلامت و پیشخوان‌های دولت بوده که از سوی بیمه سلامت نسبت به صدور و ثبت دفترچه اقدام می‌کنند.

وی از شناسایی ۱۰ تا ۱۲ شرکت متخلف خبر داد و گفت: این شرکت‌ها را شناسایی کرده و پیگیری‌های قضایی و حقوقی لازم را انجام داده‌ایم و از مردم می‌خواهیم که به آنها برای دریافت خدمات بیمه‌ای مراجعه نکنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.