| کد خبر: 77814 |

سفر رئیس جمهور مکمل سفر خارجی‌ها

وبلاگ تین نیوز، سیده فاطمه مقیمی | بعد از لغو سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و فرانسه به دلیل حملات تروریستی پاریس، یكشنبه شب هیاتی از فعالان اقتصادی به همراه رئیس‌ كل بانك مركزی و مدیران عامل بانك‌‌های كشور عازم رم شدند تا نخستین گروهی باشند كه در حاشیه سفر رئیس‌ جمهور به این دو كشور اروپایی پس از لغو تحریم‌ها، برای همراهی او وارد اروپا ‌شوند. اگر به یاد داشته باشیم حدود دو ماه گذشته بود كه ایران برای ایجاد روابط با اروپا هیاتی برای اعزام تشكیل داد كه در نیمه‌های تدارك سفر، به علت حملات تروریستی كه در فرانسه اتفاق افتاد سفر دكتر روحانی به فرانسه منتفی شد.

مطمئنا می‌توان این سفر را مكمل سفر‌های گذشته هیات‌های فرانسوی و ایتالیایی به ایران دانست. علاوه بر این، به هر حال این روز‌ها برجام هم اجرا شده و دیگر فشار تحریم‌ها بر ایران وجود ندارد. بانك‌های سوئیسی هم اعلام كرده‌اند كه پول‌های بلوكه شده ایران به زودی آزاد می‌شود كه تمامی این قضایا، شرایط ایران را متفاوت‌تر از گذشته كرده است؛ چراكه زمینه آرامش اقتصادی به‌وجود آمده كه بر مبنای این آرامش می‌توان دوران جدیدی برای كشورمان را پیش‌بینی كرد. امروزه دروازه‌های جدیدی در روابط ایران و كشور‌های اروپایی گشایش یافته است كه ما باید از این فرصت به بهترین شكل بهره برداری كنیم. كشور ما با فرانسه سال‌های سال است كه به ویژه در بخش خودروسازی قرارداد‌هایی داشته‌ كه در این سفر هم بر ادامه این همكاری‌ها تاكید می‌شود.

به عنوان مثال تولید خودرو پژو در ایران خودرو سالیان دراز است كه بر اساس قرارداد‌های ایران و فرانسه انجام می‌شود. همچنین تولید و واردات ماشین آلات سنگین از دیگر همكاری‌های بین این دو كشور بوده كه در آینده هم ادامه دارد. جز فرانسه، ایتالیا دیگر كشور اروپایی است كه ایران قصد گسترش روابط با این كشور را دارد. گروه ایتالیایی كه تابستان امسال وارد ایران شدند، فاینانسی را به ایران در زمینه تولیدات صنعتی واگذار كردند. حال بستگی به شرایط دارد كه این همكاری در زمینه تولیدات مشترك، سرمایه‌گذاری مشترك، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران یا به طرق دیگر اتفاق افتد كه در هر حال اتفاقات خوبی را برای ایران به ارمغان می‌آورد و رشد اقتصاد كشور را میسر می‌سازد. در گذشته هم ایتالیا یكی از شركای تجاری ما بود كه سال‌های سال صادرات ما به این كشور انجام می‌شد.

از جمله این صادرات می‌توان به سنگ، پوست و چرم، روده، سالامبور، ریشه‌های گیاهی و خشكبار اشاره كرد. اینها تولیدات داخلی ما بودند كه برای ایتالیا در طول سال‌های مختلف به طور مداوم انجام گرفته است. حال امید می‌رود كه بعد از سفر هیات اقتصادی ایران به كشور‌های مختلف و ورود تیم‌های اقتصادی مختلف به ایران در دوران پسابرجام صادرات ایران به شكل چشمگیری افزایش پیدا كند. در این سفر رئیس بانك مركزی نیز رئیس جمهور را همراهی می‌كند. به هر حال همكاری‌های بانكی در امور بین‌الملل نیاز به تسهیلات زیرساختی در بحث‌های گشایش اعتبار، فاینانسینگ و... دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.