| کد خبر: 77226 |

وام درمانی هم به کمک رکود مسکن نیامد / حسرت خانه دار شدن بر دل مردم

تین نیوز | سیاست‌های متناقض در بخش مسکن در حالی ادامه دارد که وام درمانی در این بخش نه تنها روشن و شفاف نیست، بلکه موجب هیجانات در بازار مسکن نیز شده است.
 
ناظران اقتصادی معتقدند برخی سیاست‌ها در بخش مسکن همچنان غیرشفاف و دارای تناقض است بطوریکه مشکلات بخش مسکن به یک تابو تبدیل شده است و در این میان بسیاری از ناظران اقتصادی معتقدند مشکلات این بخش را باید در حوزه‌های دیگر همچون چرخش اقتصاد در پایین دست این حوزه، قدرت خرید و دیگر موارد جستجو کرد.
 
این در حالی است که مشکلات مسکن به این چند مورد محدود نمی‎شود و گاها تسهیلاتی که برای رفع موانع این بخش در نظر گرفته می‌شود نیز سراسر تناقض‌گویی می‌شود و این امر از نبود مکانیزم شفاف و رانتی نشأت می‌گیرد.
 
سیاست‌های متناقض در بخش مسکن در حالی ادامه دارد که وام درمانی در این بخش نه تنها روشن و شفاف نیست، بلکه موجب هیجانات در بازار مسکن نیز شده است که این مسئله نه تنها به نفع تولیدکننده بلکه به نفع مصرف‌کننده هم نیست و فقط در این بخش حباب ایجاد می‌کند.
 
آن طور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند بخش مسکن به شدت نابسامان و سیاست‌زده شد و پشت پرده این بازار در کشور به اندازه شرکت‌های خودروساز همچنان در ابهام است!
 
از این رو با توجه به اینکه دولت در حوزه تأمین مسکن موفق عمل نکرده است به باور ناظران اقتصادی وام درمانی نیز در این بخش به طور موقت هیجاناتی را در این بازار ایجاد می‌کند.
 
در همین خصوص احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در خصوص عملکرد دولت در شفاف‌سازی مسکن گفت:سیاست‌های نادرستی که در مسکن مهر در سال‌های گذشته اجرا شد رکود بازار مسکن را تشدید کرد و این شرایط نقدینگی‌های موجود در این بازار را به سمت دیگری سوق داد و دولت نتوانست مداخله موثری در این زمینه داشته باشد.
 
سرحدی همچنین در خصوص تسهیلات مسکن و تأثیر آن بر این بازار گفت: تسهیلات مسکن نیز که با شعار تحریک بازار آغاز شد هم در افزایش تقاضا اثر مطلوبی نگذاشت که این رکود ناشی از کمبود تقاضا است زیرا از نظر تولید مسکن که از سال‌های گذشته با حبابی که در آن به وجود آمد ،ساخت و سازهای فراوانی شد و مدیران کم توجه‌تر از سابق به این رویه ادامه دادند.
 
وی در پایان تصریح کرد: آنچه که به عنوان نارسایی‌ها در این بازار به چشم می‌خورد رکود و خروج نقدینگی است که باعث سکون آن شده و انباشت تولید مسکن نیز آن را تشدید کرده است و دولت با راه‌اندازی بخش تولید و صنعت به جای واردات می‌تواند نقش موثری را ایفا کند.

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص بازار مسکن، گفت: قیمت مسکن از مبالغ کنونی کمتر نخواهد شد و از طرفی چون قدرت خرید مردم کاهش یافته است احتمال افزایش قیمت مجدد آن وجود ندارد.

وی معتقد است که پرداخت وام‌ها نیز تأثیری بر افزایش قیمت مسکن ندارند زیرا به علت بازپرداخت بالا و کوتاه‌مدت بودن آنها تنها یک سری اقشار خاص توانایی دریافت آن را دارند.

خسروی با بیان اینکه مقدار تسهیلات داده شده بسیار کم است، گفت: این مقدار که با سر و صدا و هیاهو و جار و جنجال فراوانی در اختیار مردم قرار گرفت تأثیر زیادی بر بازار مسکن نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که رونق بازار مسکن رابطه مستقیمی با بازارهای دیگر دارد، وقتی نرخ سود در بانک‌ها و یا بازار ارز بالا باشد، بالطبع سرمایه‌گذار، سرمایه‌اش را وارد بازار مسکن نخواهد کرد و وام آن هم با رقم های ناچیز نیز دردی از مردم دوا نمی کند و این یعنی دور تسلسل در بازار مسکن که فقط به رکود دامن می زند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.