| کد خبر: 7405 |

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اثر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد

تین نیوز | یک کارشناس حمل‌ونقل هوایی با اشاره به این‌که با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اثر تحریم‌های هوایی کشور کاهش می‌یابد، گفت: هنوز ابلاغیه اجرایی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ارسال نشده است.
 
علی عابدزاده با بیان این‌که دولت هنوز مشخص نکرده که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما چه زمانی اجرایی می‌شود، اظهار کرد: هنوز ابلاغیه اجرایی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ارسال نشده است.
 
وی با اشاره به اجرایی شدن آزادسازی قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو خاطرنشان کرد: به‌طور شفاهی هم به ما اعلام نشده که برای آزادسازی آماده شوید. به هر حال قانون باید اجرا شود و وزرات راه و شهرسازی هم به اجرای این قانون علاقه‌مند است. سازمان هواپیمایی کشوری روی نحوه اجرای آزادسازی هم کار انجام داده اما هنوز برای اجرا زمانی اعلام نشده است.
 
عابدزاده در خصوص تجربه سایر کشورها در آزادسازی قیمت بلیت هواپیما افزود: آزادسازی نرخ در کشورهای پیشرفته انجام شده و به ایجاد صنعت هواپیمایی پیشرفته‌ و نظام‌مند منجر شده که مردم از آن راضی هشتند و ز امکانات زیرساختی آن به نحو خوبی بهره‌برداری می‌شود.
 
وی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و گفت: در گذشته  ما با ترکیه به‌عنوان همسایه ایران  در صنعت هوایی فاصله زیادی نداشتیم، اما آنها با آزادسازی قیمت‌ها فاصله خود را با کشورمان زیاد کردند و هم‌اکنون در این حوزه خیلی توسعه یافته هستند.
 
کارشناس حمل‌ونقل هوایی ادامه داد: کشورهای خیلی پیشرفته مانند آمریکا یا کشورهای اروپای غربی پس از آزادسازی قیمت‌ها توسعه یافته شدند، این کشورها زمانیکه نرخ‌ها تکلیفی بود یعنی در سی چهل سال پیش نمی‌توانستند از امکانات و سرمایه‌گذاری‌ها بهره‌برداری لازم را انجام دهند و در مجموع صنعت حمل‌ونقل هوایی در توسعه ملی اثرگذار نبود.
 
عابدزاده خاظرنشان کرد: اما پس از آزادسازی صنعت هواپیمایی اثرگذاری بیشتری داشت و بهره‌وری از سرمایه‌ها ارتقا یافت، همچنین ایمنی پروازها و رضایتمندی از پروازها بالا رفت.
 
وی در عین حال یادآور شد: اگر چه شرکت‌های هواپیمایی از از آزادسازی سود آنچنانی نبردند چراکه وارد رقابت شدند، اما توسعه ملی و حمل‌ونقل هوایی کشورهای مذکور یکی از اثرات آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بود.قائم مقام شرکت هواپیمایی معراج گفت:  اگر قرار است از امکانات فرودگاهی زیرساخت ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده استفاده کنیم و شبکه ناقص هوایی داخل کشور را گسترش دهیم و بتوانیم رقابت بهتری با شرکت‌های هواپیمایی خارجی داشته باشیم، مجبور به رفتن به سمت  آزادسازی قیمت‌ها هستیم و راه دیگری نداریم.
 
عابدزاده با اشاره به این‌که شاید اجرای این قانون مقداری برای شرکت‌های هواپیمایی و مردم سخت باشد، افزود:‌ با این حال این کار در نهایت باید اتفاق بیفتد ضمن این‌که حمل‌ونقل هوایی صنعت هزینه‌بر و ارزبر است. هزینه یک ساعت تولید در این صنعت خیلی بالاست و اگر بخواهد این بار روی دوش دولت بماند کار دولت بسیار سخت می‌شود. دولت کارهای مهم‌تر دارد که بخواهد روی آن هزینه کند بنابراین بهتر است که آزادسازی صورت گیرد و مطمئنا در آینده به نفع مردم خواهد بود.
 
وی با بیان این‌که در شروع آزادسازی هم فکر نمی‌کنم نرخ خیلی بالا رود،‌ تصریح کرد: عده‌ای در کشور به اصطلاح «هواپیما سوار شو» هستند و کارهای خود را از طریق حمل‌ونقل هوایی انجام می‌دهند و طبقه‌ای هستند که توانایی پرداخت هزینه‌ها را دارند. قشری هم وجود دارد که توان پرداخت ندارند اما باید از هواپیما استفاده کنند که شرکت‌های هواپیمایی با یک برنامه از قبل از تعیین شده نرخ‌های ارزانتری را ارائه دهند تا این قشر نیز بتوانند از این خدمات پروازی استفاده کنند.
 
کارشناس حمل‌ونقل هوایی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم صنعت هوایی ایران روی آزادسازی قیمت‌ها تاثیرگذار نخواهد بود، گفت: در حال حاضر نرخ بلیت هواپیما  که آزاد نیست اثرگذاری بیشتری دارد. اگر نرخ‌ها آزاد بود شاید تحریم‌ها اثر کمتری داشت و محدودیت‌هایی که برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شد باعث اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها شده است.
 
عابدازده تاکید کرد: به‌عنوان یک کارشناس معتقدم اگر آزادسازی قیمت‌ها انجام شود اثر تحریم‌ها کمتر می‌شود چراکه دست و بال شرکت‌های هواپیمایی بازتر می‌شود و محدودیت‌های کنونی باعث اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها شده است. به نظرم یک سال پس از آزادسازی اثر تحریم‌ صنعت هوایی کاهش می‌یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بابا لنگ دراز 0 0

    هیشه بار ناشی از سو مدیریتها و فساد افسارگسیخته شرکتها روی دوش مردم گذاشته خواهد شد جناب عابدزاده شما نگران این موضوع نباش ازاد سازی طبق معمول انجام می شود و مفسدین فربه تر به کار خود ادامه خواهند داد و چیزی تغییر نخواهد کرد باور نداری بشین نگاه کن

  • آسمان 0 0

    آقای عابدزاده باید تاسف خورد کارشناسانی مثل شما باید بیرون این صنعت باشند تا امثال[…] و[…] بشوند مدیر[…] آسمان هزاران تاسف

  • hanef 0 0

    مهندس عابدزاده بزرگ مرد صنعت هوایی / حاج آقا برگرد به آسمان فرمایشات شما را با طلا سردر شرکت می زنیم.

  • حمید 0 0

    آقای عابدزاده لطفاً به شرکت آسمان بگردید این شرکت بدون شما درست نخواهد شد

  • hamid 0 0

    آقای رییس جمهور از شما خواهش می کنیم از مهندس عابدزاده در خصوص صنعت هوایی کمک بیشتری بگیرید ایشان تجربیات ارزنده ای در این صنعت دارند که بی مثال می باشد.

  • naser 0 0

    آقای لنگ دراز که کامنت گذاشتی ادب و شخصیت شما را همه می شناسند شما همان گروه افرادی هستید که در تمام محکمه ها بر ضد آقای عابدزاده صحبت کردید اما اینقدر این مرد بزرگ منش است که حتی نون زن وبچه شما را نگاه کج نکرد. درست است که روزی دست خداست اما اگر این روزی دست اشخاصی امثال شما بود همه می فهمیدند که … دو سال از رفتن آقای عابدزاده گذشته چه بر سر شرکت آمده؟ ۳۳ تا هواپیمای اکتیو تبدیل شده به ۱۰ تا.

  • طاها 0 0

    با توجه به فرمایشات ریاست محترم جمهور مبنی بر بکارگیری نخبگان و پرسنل با توان بالا فعلا. پرسنل کارشناسی ارشد و دکترا زیر دست افراد با سطح تحصیلات پایین در هواپیمایی کشوری له شده و دیده نمی شوند تا مبادا بازار این چنین افراد تازه به دوران رسیده سرد نگردد و کشور از انرژی این افراد باتوان مطلوب که برایشان در کشور هزینه شده بی بهره ماند. هیچ مبنایی برای ارزیابی پرسنل وجود ندارد. افراد بدون تخصص و غیر مرتبط بازارشان داغ بوده و هست.

  • آسمانی 0 0

    من به آقای مهندس عابدزاده احترام بسیار زیادی قائل هستم. ایشان در حمایت از کارکنان خود در بدترین و دشوارترین شرایط چیزی کم نمیگذاشتند. او تمام تلاش خود را میکرد تا شرکت هواپیمایی آسمان را آنگونه که شایسته یک شرکت هواپیمایی باشد اداره کند. این ها همه در شرایط تحریم بود. البته اشکالات مدیریتی وجود داشت، ولی من آن را متوجه سیستم غلطی میدانم که دامن گیر تمام سازمان های دولتی و غیر دولتی این مملکت است. اصولاً مدیریت به معنای واقعی خود در این کشور وجود ندارد.