| کد خبر: 71855 |

روزنوشت چهارشنبه چهارم آذر تا جمعه ششم آذر ماه سال ۹۴

قیمت فعلی خوراک پتروشیمی‌ها غیرمنطقی و غیررقابتی است

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | آخر هفته را در حالی آغاز می‌کنیم که، پس از سرنگونی بمب‌افکن روسیه به‌وسیله ترکیه، روابط میان دو کشور به شدت متزلزل شده و قطعا بر روابط اقتصادی دو کشور تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این شاهد کاهش ارزش لیره ترکیه نیز خواهیم بود. بسیاری از فعالان اقتصادی که با امید بهبود شرایط به حزب عدالت و توسعه رای داده‌اند، از اقدامات اخیر اردوغان ناراضی هستند و از دست دادن بازار ۲۵ میلیارد دلاری روسیه ضربه سنگینی به صادرات ترک‌ها خواهد زد.

این موقعیت می‌تواند فرصتی دوباره برای تجار ایرانی جهت حضور در بازار روسیه را فراهم آورد، با این حال سوال اینجاست که آیا این ظرفیت در اقتصاد ایران وجود دارد که بهره کافی از این فرصت ببرد یا خیر؟ تجربه پیشین ایران در جریان بحران روابط روسیه و اروپا، نشان داد که امکان استفاده از ظرفیت‌هایی اینچنین در اقتصاد ایران مغتنم شمرده نمی‌شود.

موضوع بعدی اما دیدار ولادیمر پوتین در محضر رهبر انقلاب بود. معتقدم از این دیدار اخیر، نباید ذوق زده شد. روس‌ها به‌عنوان شریک استراتژیک سابقه خوبی در ذهن فعالان ایرانی ندارند. تنها باید تلاش کنیم از فضای ایجاد شده برای گسترش روابط بانکی، کاهش تعرفه بالای کالاهای ایرانی، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و تسهیل ویزا استفاده کنیم.
قطعا با رفع این موانع نیازی به حمایت‌های جانبی نخواهد بود و بخش‌خصوصی حضور خود را تثبیت خواهد کرد.

تهران به‌زودی آماده برگزاری کنفرانس تهران (رونمایی از پروژه‌های جدید نفتی و قراردادهای سرمایه‌گذاری) است و برنامه‌ریزی کردم که حتما شنبه و یکشنبه در کنفرانس حضور پیدا کنم، امیدوارم این کنفرانس، در جذب دانش فنی، تکنولوژی، سرمایه و بازار موفق باشد و شرکت‌های صاحب نام نفتی در آن حضور یابند. خوشبختانه اغلب شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی در کنفرانس حضور خواهند داشت واستقبال عالی بوده است.

تاریخ ثبت نام مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اعلام شده و دوستانی از رفسنجان ضمن گلایه از سرد بودن فضای انتخابات، نظرم را پیرامون حضور در انتخابات جویا شدند که اعلام کردم برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارم و افراد شایسته‌ای وجود دارند که نامزد شوند.

بازار پسته صادراتی رونقی ندارد و پسته کاران منتقد آقای جلال‌پور هستند و فکر می‌کردند با توافق ژنو بتواند بازار پسته اروپا را احیا نماید، خوشبختانه مشکل افلاتکسین پسته برای صادرات به اروپا حل شده و تلاش‌هایی را جهت حضور مجدد در این بازار آغاز کردم. باید تاکید کنم هرگز ناامید نیستم.

جلسه‌ای با دست اندرکاران واحدهای نساجی داشتم که از وضعیت بازار داخل شدیدا دل‌نگران بودند و اینکه مجبورند، پارچه تولیدی را مدت‌دار فروخته و مواد اولیه را به‌صورت نقد خریداری کنند. به‌علاوه سفارش‌های نهادهای نظامی نیز با کمبود بودجه مواجه شده، تشویقشان کردم که با توجه به بحران در روابط ترکیه وروسیه واز دست رفتن بازار میلیاردی نساجی ترکیه، برای حضور در این بازار برنامه‌ریزی کنند. هفته آینده این بازرگانان و تولید کنندگان محصولات نساجی را در سفر به مسکو همراهی خواهم کرد.

آخر هفته با نشریه دیپلمات و نشریه بورس  درباره بازار نفت، گاز و پتروشیمی مصاحبه و دیدگا‌ه هایم را مطرح کردم و قیمت فعلی خوراک پتروشیمی‌ها را غیرمنطقی و غیررقابتی دانستم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.