| کد خبر: 71852 |

روزنوشت شنبه سی آبان تا سه شنبه سوم آذر سال ۹۴

استاندارد قیر صادراتی باید اجباری شود

وبلاگ تین نیوز، سیدحمید حسینی | خوشبختانه بعضی از امور تجاری و صادراتی که در چین پیگیری کرده بودم، به نتیجه رسید و قرارداد بزرگی برای صادرات «کاتد مس» منعقد شد و زمینه برای صادرات نفت خام، کندانست، مازوت و نفتا نیز فراهم شده و لذا برای عملیاتی شدن این پروژه‌ها تقسیم کار کردم.

با توجه به اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز و رونمایی از قراردادهای نفتی هفته‌ای کاملا نفتی را در پیش داریم و با رادیو گفتگو، رادیو اقتصاد و ایران در این رابطه صحبت کردم و نهایتا با «پرس تی‌وی» در رابطه با قراردهای نفتی یک مصاحبه مفصل کردم.

اجلاس گازی را از سه نظرمهم و استراتژیک دانستم. 1- اهمیت یافتن مجمع جهانی گاز٢- نقش گاز در سبد انرژی و نامیده شدن این قرن به عنوان «قرن گاز» ٣- اهمیت ایران در تعاملات منطقه‌ای وانرژی پس از توافق برجام.
البته دادگاه بابک زنجانی همچنان خبر ساز است و با وجود نقش داشتن وزرا و رئیس کل بانک مرکزی دولت دهم در این پرونده هیچ یک احضار نشده‌اند و در پرونده دکل حفاری نیز مدیر عامل تاسیسات دریایی که مقصر اصلی است، آزاد می‌شود و فرزند عطاالله مهاجرانی دستگیر شده و در نهایت احتمالا، مقصر اصلی خواهد شد!!
 
یکشنبه به اتفاق اعضای هیئت مدیره اتحادیه، به دعوت کمیسیون انرژی مجلس، در پارلمان حضور پیدا کردیم و گزارشی از عملکرد اتحادیه و مشکلات اعضا در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی را بیان کرده و از احتمال از دست رفتن بازار بیش از یک میلیارد دلاری قیر صادراتی به علت کیفیت آن سخن گفتیم، دریافت مالیات از صادرات روغن بازیافتی را ناصواب دانسته و از عملکرد سازمان امور مالیاتی درباره ارزش افزوده و مالیات عملکرد به شدت انتقاد کردیم و خواستار بستر‌سازی برای سوآپ مجدد نفت خام شدیم.

نمایندگان مجلس روی موضوعات بازیافت، واسطه‌گری در فروش محصولات پتروشیمی، ورود ماده اولیه بی‌کیفیت قیر ‌از عراق، مالیات بر ارزش افزوده و خوراک پتروشیمی‌ها حساسیت نشان دادند و از میزان تاثیر توافق ژنو بر معاملات حوزه پتروشیمی و نفت سوال داشتند، توضیح دادیم که معاملات در این حوزه تسهیل شده ولی لغو نشده و متاسفانه بحران مالی دنیا باعث شده که ارزش صادرات کشور با وجود افزایش وزنی صادرات کاهش یابد.

متاسفانه مجلس کمیسیون محور و حتی رئیس محور نیست و عده‌ای نماینده صاحب نفوذ در مجلس وجود دارند که وقتی روی یک موضوع به جمع بندی می‌رسند به راحتی قادرند در صحن طرح خود را به تصویب برسانند. بنابراین معتقدم مجلس صحن محور است، در مجموع جلسه خوبی بود، در پایان جلسه خواستار توجه مجلس به اصلاح ساختار‌ها تا سیاست شدم و برنامه سوم را به علت تغییر رویکرد دولت موثر‌ترین برنامه دانسته و از رویه‌های ضد رقابتی حکومت گلایه کردم.
 
از مجلس مستقیما به فدراسیون سوارکاری رفته و در جلسه با موضوع راه‌اندازی بنگاه اسب ایرانیان شرکت کردم، اعضای هیات‌مدیره نهایی شدند، امیدواریم با ورود بخش خصوصی به این صنعت و واگذاری اختیارات توسط فدراسیون شاهد پیشرفت این صنعت باشیم.

دوشنبه صبح در جلسه‌ کمیسیون حمایت از تولید و اصل ۴۴ به نمایندگی از اتاق شرکت کردم، برای اصلاح ماده ۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴، تعداد ۵۱ نفر از نمایندگان با نفوذ مجلس طرحی ارائه داده‌اند تا سازمان‌های توسعه‌ای مجاز به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم وصنایع‌ «های‌تک» باشند و محدودیت ۴ درصدی سهم بازار هر محصول که به هر بنگاه تسری یافته بود، منتفی شود والزام همه نهاد‌ها و بنگاه‌ها به ارائه صورت‌های مالی به بورس عملیاتی شود، من با مورد سوم موافق و دو مورد اول را به نفع بخش خصوصی و اقتصاد کشور ندانسته و با اصلاح آن مخالفت کردم. از طراحان اصلاحیه، تنها پنج نفر حضور داشتند.
 
دوستانی از مرکز پژوهش‌های مجلس و دوستانی از بورس حضور پیدا کردند، این قانون چند محور داشت، ابتدا مجلس سال گذشته تصویب دوستانی از مرکزپژوهش‌های مجلس و دوستانی از بورس حضور پیدا کردند، ابتدا مجلس سال گذشته تصویب کرد که نه‌تنها سهم بنگاه‌های عمومی در اقتصاد نباید بیشتر از چهل درصدباشد، بلکه سهم هر شرکت در آن حوزه نیز نباید بیشتر از چهل درصد باشد، دوم ماده واحده‌ای به تصویب رساند که تمام نهادهای کشور باید سالیانه صورت‌های مالیشان را به بورس ارائه دهند، برای اجرا شدن این دو مورد اصلاحاتی آورده بودند که من به شدت مخالفت کردم.

از مجلس خودم را به کمیسیون انرژی اتاق تهران رساندم، آقای دکتر معظمی پس از جدایی از نفت با فراغ بال بیشتری در جلسات حضور پیدا می‌کند و این بار هم گزارش خوبی از بازار جهانی گاز ارائه داد، اعضا كميسيون از دعوت نشدن به کنفرانس «آی پی سی» گلايه داشتند. در اين جلسه آقای نوروز‌زاده كه از اعضا كميسيون و رئيس سازمان گسترش است از وضعيت قانونی فعلی سازمان‌های توسعه‌ای گلايه نمود و خواستار معاف شدن آنان از شمول اصل ٤٤ شد،  من توضیح دادم که اتفاقا صبح در مجلس یکی از محور‌های بحث همین سازمان‌های توسعه‌ای بود که قرار است مجاز به حضور در برخی مناطق وفعاليت‌ها شوند و ما مخالفيم، زيرا با خروج از شمول اصل ۴۴ ، امكان دسترسی منابع صندوق توسعه ملی  فراهم می شود و بخش خصوصی از منابع صندوق محروم خواهد شد و به حاشیه رانده می شود. با توجه به نظرات متفاوت قرار شد نشستی با حضور آقايان نوروز‌زاده، دکتر معظمی و بنده به دعوت سازمان گسترش برگزار شود و در اين رابطه تبادل نظر كنيم.
من در رابطه با اصل ۴۴ معتقدم که می‌توانیم دست دولت را در توسعه زیرساخت‌ها باز بگذاریم و دولت در فضای پس از برجام امکان جذب سرمایه خواهد داشت.

دوشنبه عصر زود‌تر به خانه بازگشتم و تا آخر شب مذاکرات اجلاس سران را پيگيری كردم، شاید تنها کسی‌که چشم انداز مثبتی از بازار گاز ارائه داد، پوتین بود که اعتقاد داشت، سهم گاز در سبد انرژی دنيا از بیست و شش درصد کنونی به سی و دو درصد افزایش پیدا می‌کند، بقیه تقریبا از قیمت نفت و گاز، ناراضی بودند، ضمنا هر یک از کشورهای حاضر، برنامه‌های آتی متبوع خود را مطرح کردند. مثلا ترکمنستان دنبال پروژه «تاپی» و صادرات گاز به پاكستان و هند از مسير افغانستان است و مقدمات احداث خط لوله را فراهم کرده است و اراده جدی برای حضور در بازار گاز دارد.

سه شنبه صبح جلسه هيات مدیره کنسرسیوم «پرشین انرژی»را داشتم، این کنسرسیوم با توجه به توقف سوآپ فراورده به پایان کار خود نزدیک می‌شود. سپس در جلسه هیات مدیره اتحادیه شرکت و گزارشی از سفر چین ارائه دادم، ما می‌توانیم با فدراسیون شیمیایی چین در بسياری از زمينه‌ها همكاری داشته باشیم و نهایتا بحث‌هایی در مورد همایش امسال شد، بعضی از روسای کمیسیون اتحادیه كه در جلسه حضور داشتند به شدت از عملکرد نظام مالیاتی در رابطه با مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده گلايه داشتند و خواستار پيگيری اتحاديه بودند، در بحث خوراک واحد‌ها هنوز نگرانی ها برطرف نشده و «اسلک وكس» به عنوان ماده اولیه واحد‌های پارافین سازی به جای تحويل به واحدهای توليدی داخلی صادر می‌شود كه بايد از طريق وضع عوارض ويژه محدود شود، برای با شکوه‌تر برگزار شدن همایش شش دی ماه اتحادیه تصميماتي اتخاذ شود و نهايتا مقرر شد رسما با سازمان ملی استاندارد و وزارت صنایع براي اجباري شدن قير صادراتی مكاتبه شود. 

باید به سمتی برویم که استاندارد قیر صادراتی اجباری شود تا بعضی از توليد كنندگان از مخلوط نمودن «مازوت» يا «كات‌بك» بی كيفيت عراق محروم شوند. خوشبختانه  قیمت قیر طبیعی و معدنی افزایش پیدا کرده و ديگر با قير نفتی مخلوط نمی شود. این نوع قیر در کشورهای اندکی وجود دارد که ایران یکی ازآنهاست، این قیر حدودا در ۱۶۰ نوع محصول از جمله جوهر پرینتر کاربرد دارد و با توجه به اینکه ما پس از آمریکا دومین کشور دارنده ذخایر این قیر هستیم، بازار خوبی را پیش‌رو خواهیم داشت. 

جلسه اتحادیه تا ساعت هفت و نیم به طول انجامید و سپس عازم منزل شدم. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.