| کد خبر: 71420 |

زنگنه در کنفرانس بین‌المللی رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت

فضا برای حضور آمریکایی‌ها در صنعت نفت آماده است

تین نیوز | قرار بود مراسم رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در لندن برگزار شود، اما اصرار زنگنه بر برگزاری این مراسم برای اولین‌بار در ایران بود. چنین نیز شد. کنفرانس بین‌المللی رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت (IPC)  دیروز با حضور ۱۳۷ شرکت بین‌المللی برای مشارکت با شرکت‌های ایرانی در توسعه ۵۰ طرح نفتی برگزار شد. در قراردادهای موسوم به IPC، حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار می‌شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند، اما مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی‌شود. همچنین تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهم‌ترین مباحث در این قراردادهاست.

اگرچه شرکت‌های آمریکایی به این کنفرانس نیامده‌اند اما شرکت‌های استات اویل و توتال، انی، ان ال، ادیسون از ایتالیا، بی‌پی انگلیس، چاینا پترولیوم، دایلم کره جنوبی، لوک اویل روسیه، جی‌دی‌اف سوئز فرانسه، اینپکس، دی‌سی‌سی، میتسوبیشی، میتسویی از جمله شرکت‌های مطرح کنفرانس هستند. علاوه بر آنكه پتروناس مالزی، باشنفت، رپسول، زیمنس، شلمبرژه، تکنیپ و سامسونگ نیز در این کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند و نمایندگان برخی از آنها با معاونان وزارت نفت دیدار و گفت‌وگو داشتند.

نیلی: تأمین ٥٣ درصد از منابع دولت از درآمدهای نفتی
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کاهش نرخ تورم نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد، گفت: سهم نفت در تولید ناخالص ملی در سال آینده به ١٥ درصد خواهد رسید. مسعود نیلی در همایش بین‌المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی افزود: سهم بخش نفت در تولید ناخالص ملی هیچ‌گاه از ١ درصد کمتر نبوده است. وی با بیان اینکه نفت همواره نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد ایران ایفا کرده است، افزود: دولت از درآمد حاصل از نفت برای سرمایه گذاری در بخش‌های زیربنایی و خدمات اجتماعی استفاده کرده است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در طول ٢٤ سال گذشته حدود ٥٣ درصد منابع دولت از صنعت نفت تأمین شده که دولت آن را در بخش‌های مختلف هزینه کرده است. به گزارش خبرگزاری‌ها، نیلی با اشاره به اینکه درآمد نفتی کشور حاصل میزان تولید و قیمت در بازارهای جهانی است، گفت: تولید نفت ایران در سال‌های مختلف بین ٣,٥ تا ٤.٥ میلیون بشکه ثابت مانده که سبب شده است درآمدهای نفتی ایران از نوسانات قیمت، تأثیر زیادی بگیرد.

امین‌زاده: انتظار از قراردادهای جدید نفتی مشارکت و بهره متقابل است
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری بر دقت مضاعف در محتوای مدل‌ قراردادهای نفتی تأکید کرد و گفت: محتوای مدل‌ها باید تأمین‌کننده منافع ملی در یک بازی بُرد-بُرد باشد. الهام امین‌زاده با یادآوری تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، هدف اصلی این تحریم‌ها را صنعت نفت کشور به‌عنوان مرکز اصلی قدرت اقتصادی ایران بیان کرد و گفت: با همت و تلاش مهندسان ایرانی، آثار منفی تحریم‌ها رفع شد. وی یادآورشد: ١ ٨ سال است که انواع قراردادها را در حوزه نفت و گاز تجربه کرده‌ایم و انتظارمان تولید براساس مشارکت و بهره متقابل است. امین‌زاده، همچنین بر پیش‌بینی شفاف مکانیسم مدیریت چرخشی در قراردادها، حاکمیت قوانین رسمی کشور، مشخص‌بودن ارتباط دوره بهره‌برداری با مدل‌های مالی و زمان برگشت سرمایه و شفافیت هر چه بیشتر قراردادها تأکید کرد.

زنگنه: ۵ برنامه جدید نفتی ایران در پساتحریم
وزیر نفت نیز در این همایش با اعلام پنج اصل مهم در برنامه‌های آتی وزارت نفت در پساتحریم تأکید کرد: ایران از همکاری و مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی و در شرایط برد- برد استقبال می‌کند. بیژن زنگنه با تشریح اصول مهم برنامه‌های آتی وزارت نفت گفت: گسترش اکتشاف، بالابردن ظرفیت تولید نفت و گاز در کشور، افزایش مستمر ضریب بازیافت از مخازن، ارتقای فناوری‌های ملی و تقویت ظرفیت‌های ایرانی غیردولتی برای حضور در فعالیت‌های صنعت نفت، پنج اصل مهم در برنامه‌های آتی وزارت نفت هستند. او ادامه داد: شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در بخش پایین‌دستی صنعت نفت مانند پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و ال‌ان‌جی حضور پیدا کنند.

زنگنه با اشاره به اینکه هم‌اکنون زمان مناسبی است که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، افزود: به این ترتیب یک بار دیگر ثابت خواهد شد که تحریم‌ها علیه جریان نفت به ضرر مصرف‌کننده و تولیدکننده بوده و نفت را نباید با نگرش سیاسی موردتهدید و تحریم قرار داد. به گفته وی سه خانواده قراردادی شامل قراردادهای امتیازی، مشارکت در تولید و قراردادهای خدماتی که بیع متقابل نوعی از این قراردادها می‌شود، است. از جمله قراردادهای بیع متقابل می‌توان به توسعه میدان‌های سیری A و B، فازهای ٢، ٣، ٤ و ٥ پارس جنوبی، میدان‌های سروش و نوروز و میدان‌های دارخوین و دورود اشاره کرد.

آمریکایی‌ها برای حضور در ایران مشکل دارند
وزیر نفت همچنین در حاشیه این همایش اعلام كرد شرکت‌های آمریکایی برای حضور در طرح‌های نفتی ایران مشکل دارند. زنگنه در حاشیه کنفرانس تهران- معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی IPC - با اظهار اینکه شرایط کشور برای پذیرش سرمایه‌گذاری مهم است، گفت: اگر شرایط مناسب نباشد، بعید است شرکت‌های خارجی بیایند؛ باید شرایط را برای ورود آنها آماده کرد. یک عامل بهبود شرایط ابزارهای قراردادی و عوامل دیگر فضای عمومی کشور است.

گاز مازاد برای افزایش صادرات به ترکیه نداریم
وزیر نفت درباره احتمال افزایش تقاضای گاز از سوی ترکیه با توجه به تنش‌های اخیر این کشور با روسیه گفت: ما صرفا می‌توانیم در چارچوب قراردادی که با ترکیه داریم به آنها گاز بدهیم و با توجه به فصل سرما و افزایش نیازهای داخلی، در صورت تقاضای بیشتر گاز از سوی ترکیه، امکان تأمین آن را نداریم. زنگنه با اعلام اینکه قیمت تمام‌شده تولید هر بشکه نفت در ایران کمتر از ١ دلار است، اطمینان داد: با قیمت‌های فعلی و حتی پایین‌تر از آن نیز به دلیل قیمت تمام‌شده پایین نفت در کشور، مشکلی در بازپرداخت و سودآوری طرح‌ها برای شرکت‌های خارجی ایجاد نمی‌شود.

۲۵ میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی
وزیر نفت با اظهار اینکه قرار نیست همه افزایش تولید نفت خام در برنامه ششم توسعه از طریق قراردادهای IPC محقق شود، گفت: برخی فعالیت‌ها مانند نگهداشت تولید باید به وسیله شرکت‌های داخلی انجام شود؛ بااین‌حال برآورد من این است که اگر بتوانیم ٢٥ میلیارد دلار از طریق قراردادهای IPC جذب کنیم، موفق خواهیم شد. او همچنین گفت: ایران برای ازسرگیری سهمیه‌بندی در اوپک آمادگی دارد اما برخی کشورها مخالف این طرح هستند.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های اروپایی و آسیایی علاقه‌مند هستند در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند که باید با آنها مذاکره کنیم؛ البته نمی‌توانم بگویم کدام شرکت به نهایی‌شدن قرارداد نزدیک‌تر است، با این حال توتال و انی، مالزیایی‌ها، ژاپنی‌ها و چینی‌ها تمایل دارند در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند. زنگنه در پاسخ به این سؤال که آیا دوران سقوط قیمت نفت متوقف شده است، گفت: هیچ فردی نمی‌تواند درباره قیمت نفت حرف قطعی بزند. وزیر نفت با اعلام اینکه تاکنون مخالفتی مبنی بر حضور شرکت‌های آمریکایی در طرح‌های نفتی نشنیده است گفت: فضا برای حضور این شرکت‌ها در توسعه صنعت نفت ایران فراهم است اما خود آنها برای حضور در ایران مشکل دارند.

زنگنه درباره انتقادهای وارده به قراردادهای IPC نیز گفت: برخی افراد زمانی انتقاد فراوانی از قراردادهای بیع متقابل داشتند آنها امروز از قراردادهای IPC انتقاد کرده و می‌گویند قراردادهای بیع متقابل خوب است. در هر حال هر خانواده قراردادی اشکالاتی دارد اما در کنار این اشکالات مزایایی نیز وجود دارد. ما هم هیچ‌وقت نمی‌توانیم هیچ قراردادی را در دنیا پیدا کنیم که یک‌سره خوبی باشد و بدی نداشته باشد. زنگنه در مورد تعیین‌نشدن درصد سهم شرکت‌های ایرانی در اجرای قراردادهای IPC گفت: حداقل درصدی را در این بین، تعیین خواهیم کرد.

پیش‌بینی رشد ٤٢درصدی اقتصاد با افزایش بهره‌وری در برنامه ششم
معاون فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در پنل اول کنفرانس تهران - معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی IPC- گفت: پیش‌بینی می‌شود در برنامه ششم توسعه کشور ٣٥ تا ٤٢ درصد رشد اقتصادی با افزایش نرخ بهره‌وری محقق شود. غلامرضا شافعی از کاهش تزریق گاز به میدان‌های نفتی، قرارگرفتن میدان‌های نفتی در نیمه دوم عمر، عملیاتی‌نشدن الگوی تولید فراورده‌های نفتی، پایین‌بودن کیفیت فراورده‌های نفتی تولید داخل، عدم دسترسی به منابع مالی خارجی و محدودیت در فناوری و بالابودن اتلاف انرژی به عنوان مهم‌ترین چالش‌های صنعت نفت کشور نام برد.

زمانی‌نیا: آغاز مذاکره‌ با آمریکا و اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های نفتی
معاون وزیر نفت از آغاز مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا برای آغاز لغو تحریم‌های نفتی ایران خبر داد و گفت: تا ژانویه سال آینده میلادی قرار است آمریکا و اتحادیه اروپا کل تحریم‌ها را لغو کنند. امیرحسین زمانی‌نیا با اظهار اینکه فرصت‌هایی که برجام برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند، موجب پیوند اقتصاد کشور با جهان می‌شود، گفت: بازگشت تحریم‌ها در این شرایط فقط یک مسئله آکادمیک خواهد بود و هیچ‌گاه به وقوع نمی‌پیوندد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در کنفرانس معرفی قراردادهای نفتی ایران با بیان اینکه تحریم‌ها به یک ریسک بزرگ برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفت و گازی جهان در ایران تبدیل شده بود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها این ریسک بزرگ از پیش‌ِروی فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان در ایران برداشته شود. زمانی‌نیا با اعلام اینکه در این مذاکرات حتی از مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا درخواست شده تحریم‌های نفتی‌ای که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا یا سازمان‌های مشابه علیه صنعت نفت ایران اعمال شده، به‌طور کامل لغو شود، تأکید کرد: در دوران پساتحریم دولت‌های اروپایی باید در قالب مشوق‌هایی با شرکت‌های نفتی به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران وارد مذاکره شوند.

جوادی: حذف ٣ طرح مهم نفتی از قراردادهای جدید
معاون وزیر نفت از معرفی ۵۰ طرح نفتی در قالب قراردادهای جدید خبر داد و گفت: میدان فرزاد «ب»، یادآوران و آزادگان شمالی از این طرح‌ها خارج شدند. رکن‌الدین جوادی با تأکید بر اینکه در کنفراس تهران ٥ طرح نفتی در قالب قراردادهای جدید برای واگذاری به شرکت‌های داخلی و خارجی معرفی خواهد شد، از حذف سه طرح مهم نفتی از این فهرست خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با توجه به اینکه برای توسعه فاز دوم میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران و میدان فرزاد «ب» از گذشته با شرکت‌های ذی‌ربط در حال مذاکره بودیم، گفت: امیدواریم به نتایج قابل‌قبولی در این زمینه برسیم و بدیهی است در صورت به‌تفاهم‌نرسیدن در این طرح‌ها در دوره بعدی مناقصات در قالب قراردادهای جدید ارائه خواهد شد. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه مجموع ذخایر نفتی ایران ١٥٨‌میلیارد بشکه است، گفت: درحال‌حاضر ایران ١ درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد که با توجه به تولید کنونی باید تولید نفت‌خام کشور دوچندان شود. جوادی با اشاره به اینکه ایران سطح ذخایر نفت خود را تولید کرده است، گفت: تا ٢٥ سال آینده باید تولید نفت ٢٥‌ میلیون بشکه افزایش یابد. براساس نیاز بازار تولید نفت‌خام ایران باید حداقل ٢,٥ ‌میلیون بشکه دیگر افزایش یابد تا هم سهم خود را به دست آورد و هم نیاز بازار تأمین شود.

جزئیات رونمایی از ۳۰‌ میلیارد دلار مناقصه نفتی
معاون وزیر نفت از رونمایی نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار مناقصه جدید نفتی ایران تا ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داد و گفت: قرار است تا ژانویه، ۲۸ پروژه جدید توسعه‌ای واکتشافی برای سرمایه‌گذاری به خارجی‌ها معرفی شود. ازاین‌رو، ۱۸ پروژه جدید اکتشاف نفت و گاز و ۱۰ پروژه جدید توسعه‌ای در صنعت نفت به شرکت‌های نفتی خارجی معرفی خواهند شد. جوادی با بیان اینکه هدف از رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در ایران در دوران پساتحریم، انتقال دانش و جذب سرمایه‌گذاران خارجی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا شش هفته آینده از پروژه‌ها و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز به‌طور رسمی رونمایی شود. معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به انجام مذاکرات جدید نفتی با توتال فرانسه، از احتمال مشارکت جدید با سینوپک چین در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یادآوران خبر داد.

مروی: وزارت نفت به شبهات قراردادهای جدید نفتی پاسخ دهد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه وزارت نفت باید به شبهات مدل جدید قراردادهای نفتی پاسخ دهد گفت: باید در زمان عملیاتی‌کردن قراردادهای جدید، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لحاظ شود. علی مروی در پنل اول کنفرانس تهران- معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی IPC- با اشاره به اینکه با وجود محدودیت‌ها علیه کشور اقدامات قابل‌توجهی در صنعت نفت کشور انجام شده است، گفت: امروز که در شرایط رفع تحریم قرار گرفته‌ایم نه‌تنها باید سهم خود را از بازار نفت خام به دست آوریم بلکه باید صنعت نفت کشور را همه‌جانبه توسعه دهیم. به گفته وی، با توجه به اینکه قراردادهای جدید نفت ٢ تا ٢٥ساله است باید در زمان عملیاتی‌کردن آن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لحاظ شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.