| کد خبر: 70978 |

نقش واگذاری خودروهای مزایده‌ای با افزایش جرایم و تخلفات فروش خودروهای ترخیص نشده در گمرک از طریق مزایده عمومی

تین نیوز | در كنار افزایش تعداد وســایط نقلیــه در چرخه ترافیك كشــور، تولید انواع خودرو توســط كارخانه های داخلی، واردات انواع خوردوهای خارجی، خودروهای فاقد كارآیی و فرسوده ســازمان ها و ارگان های دولتی، نظامی و انتظامی نیز از طریق مزایده به افراد ً وارد چرخه ترافیك كشــور می شــوند. یكــی از دلایل افزایش جامعــه واگذار و مجددا جرایم و تخلفات رانندگی خودروهای مزایده ای، عدم اجرای قانون اوراق و مزایده توسط مسؤولان واگذار كننده این نوع خودروها می باشد. تحقیق حاضر با یك هدف اساســی در پی «بررســی نقش خودروهــای مزایده ای با افزایش جرایم و تخلفات رانندگی در استان آذربایجان غربی است.» روش تحقیــق میدانــی و جمع آوری اطلاعــات با اســتفاده از ابزارهای مشــاهده، مصاحبه و بررسی اسناد و مدارك است.

جامعه آماری شامل تعداد 428 دستگاه خودرو مزایده ای اســت كه در پاركینگ های جنوب استان آذربایجان غربی (مهاباد، سردشت، بوكان) قرارداشتند و با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. نتایج تحقیق نشــان داد كه خودروهای اوراقی و مزایده ای كه فاقد اصالت خودرویی بــه لحاظ اركان موتور، شاســی و نقــص فنی به ویــژه از ناحیه چراغ هــای عقب و جلو می باشند، بیش ترین جرایم و تخلفات را به خود اختصاص دادند و همچنین به دلیل این كه این گونه خودروها فاقد كارآیی لازم هســتند، امنیت ترافیكی استان را پایین آورده و حجم تصادفات را تا حد زیادی افزایش داده اند. در انتها به ســازمان هایی كه واگذار كننــده خودروهای مزایده ای هســتند و نقش مؤثری در كاهش تخلفات و جرایم رانندگی می توانند داشــته باشــند. پیشــنهادهایی ارایه گردید. مبانی نظری انســان به عنوان اســتفاده كننده از سیســتم حمل و نقــل، نقش اصلــی در ایمنی و تصادفــات دارد.

امــروزه تخلف و تخلفــات در اكثر جوامع با فرهنگ هــای مختلف به شكل های گوناگون، بروز كرده و در تمامی اركان جامعه ریشه دوانده است. با مراجعه به تاریخ تمدن ها ملاحظه خواهد شــد كه همواره شكل تخلف از مقررات، كه بخشی از آن در ارتباط با حكومت ستیزی و بخشی دیگر مربوط به امیال شخصی در جدال با مقررات و قراردادهای عرفی و اجتماعی بوده است، با پیشــرفت جوامع و تغییر فرهنگ ها دچار تغییرات شده است. در كنار این تحولات، حكومت ها و مسؤولان جوامع برای پیشگیری از تخلف، تدابیر و تمهیداتی داشــته اند كه به مرور زمان نیز تغییر شكل داده و به صورت امروزی درآمده است. ریشــه های تخلفات را به 3 دســته كلی شــامل تخلفات با علل و ریشــه های عوامل محیطی، تخلفات با علل و ریشه های عوامل كنترلی و اجرایی می توان تقسیم نمود. تخلفات «با علل و ریشــه های انســانی» خود به 5 جزو تخلفات ناشی از بیماری های روانی و مرضی، تخلفات ناشــی از عجله و شتاب كه عامل زمان و بی انضباطی فردی را به دنبال دارد، تخلفات ناشی از عدم احساس مسؤولیت فردی و اجتماعی، تخلفات ناشی از عدم اطلاع كافی از قوانین و مقررات و فلسفه وجودی آن و عدم آشنایی به نتیجه اجرایی مقررات است.

در دسته بندی نوع دوم یعنی «تخلفات با علل و ریشه های محیطی» شامل تخلفات ناشی از عدم وجود شــبكه شــهری و جاده ای مناسب، تخلفات ناشــی از نارسایی های مربــوط به علایــم در خیابــان و جاده هــا و تخلفــات ناشــی از عوامل جــوی و نوری می باشند. در دســته بندی نوع سوم تخلفات «با علل و ریشــه های عوامل كنترلی و اجرایی» 4 زیر گروه را شــامل می شود كه عبارتند از : تخلفات ناشی از عدم آموزش صحیح و ناكافی بــودن تعلیم و تربیت رانندگان ؛ تخلفات ناشــی از عدم جدیت مســؤولان و مأموران در اجرای مقررات ؛ تخلفات ناشی از عدم استفاده از تجهیزات جدید كنترلی و ایمنی راه ها ؛ و تخلفات ناشی از فاصله زمانی زیاد بین وقوع تخلف و مجازات متخلفان. در میان ریشــه های تخلفــات كه به آن ها اشــاره شــد ؛ دو گروه تخلفات ناشــی از عدم احساس مسؤولیت فردی و اجتماعی و عدم اطلاع كافی از قوانین و مقررات و فلسفه وجود قوانین كه به ریشــه های انسانی مربوط می شوند و در تحقیق حاضر كاربرد دارند، ً ذیلا به آن ها اشاره می شود.

1- تخلفات ناشــی از عدم احســاس مســؤولیت فــردی و اجتماعــی : بی تفاوتی و عدم احساس مســؤولیت كه ریشه های روانی - اجتماعی بســیاری بر آن متصور است، باعــث بروز رفتارهایی اســت كــه هدف و مقصــود فرد فقــط انجام امورات شــخصی و نیــل بــه هدف های مورد نظر شــخصی بــدون توجه به حقوق ســایرین و یــا عواقب منفی آن است.

2- تخلفات ناشــی از عدم اطلاع كافی از قوانین و مقررات و فلســفه وجود قوانین : در این مورد می تــوان به عللی مانند ضعف در آموزش، عدم آموزش مســتمر، عدم فرهنگ ســازی، عدم اجرای دقیق مقررات از جانب مسؤولان ذی ربط اشاره كرد كه موجب بروز حوادث نیز خواهد بود. با توجه به این كه تحقیــق حاضر دارای دو بخش واگــذاری خودروهای مزایده ای و افزایش جرایم و تخلفات رانندگی در اســتان آذربایجان غربی است ؛ از طرفی با توجه به تردد انواع خودروهای ساخت داخل و خودروهای وارداتی و انواع خودروهای اسقاطی و مزایده ای در سطح این استان، لازم اســت ابتدا با مفاهیم مربوط به مزایده آشنا شویم و در ادامه، مســایل حوزه خودروهای مزایده ای و افزایش جرایم و تخلفات رانندگی مورد بررسی قرار گیرد. برابر ماده 82 قانون محاســبات عمومی مصوب ســال 1362 فــروش، اعم از جزیی، متوسط و عمده، مزایده نامیده می شود. روش انجام مزایده به 3 شــكل معاملات جزیی، متوســط و عمده است. در معاملات جزیــی، مأمور فروش مكلف اســت بــه داوطلبان، مراجعــه و پس از تحقیــق كامل از بها، بــا رعایت صرفه دولــت، معامله را انجــام دهد.

در معاملات متوســط كه به صورت حراج انجام می شــود و در معامــلات عمده، فروش باید با انتشــار آگهــی مزایده طبق شــرایطی كه در آیین نامه معاملات دولتی برای آگهی مناقصه پیش بینی شــده اســت رعایت گردد.

در هــر مزایده، مزایده گذار تلاش می كند تا كالای خود را به بیش ترین قیمت ممكن به فروش بگذارد و در مقابل، پیشــنهاد دهنــدگان در پی تصاحب كالا با كم ترین قیمت می باشند. انواع مختلف مزایده، هر كدام در پی یافتن روشی هستند كه از یك طرف این حس را در پیشــنهاد دهندگان به وجود آورد كه كالا را به قیمت قابل قبولی خریده اند و از سوی دیگــر افراد را ترغیب كند تا نزدیك ترین مبلغ به آن چــه كه حاضر به پرداخت آن برای كالای مورد نظر هستند را پیشنهاد دهند.

در وقوع تخلفات و جرایم رانندگی، موضوع خودروهای اوراقی هم وجود دارند كه به علت عدم رعایت مقررات اوراق از سوی مســؤولان مزایده گذار، در چرخه ترافیك تردد می نمایند. بنابراین لازم اســت مفهوم واقعی اوراقی در موضوع خودروها آورده شــود تا خوانندگان با مفهوم واقعی خودروهای اوراقی آشنا شوند. اوراق كردن وســیله نقلیه عبارت اســت از جدا كردن قطعات اصلی وســیله نقلیه، امحای شماره های شناســایی (در شاسی به صورت برش) و بریدن سقف و یا ستون های اتاق و یا پرس اتاق آن و فك و اخذ پلاك ها و ابطال اسناد مربوطه. همچنین برای خودروهایی كه نتوانند وارد چرخه ترافیك شــوند و یا قابلیت حركت در چرخه ترافیك را نداشــته باشــند، باید برابر مقررات اســقاط شــوند كه همان اوراق نمودن خودروهای فاقد كارآیی می باشند. اسقاط عبارت اســت از اعمال تغییرات فیزیكی بر روی خودرو به صورتی كه شرایط قانونی لازم برای ابطال اســناد خودروی فرسوده مطابق قوانین و مقررات مربوطه فراهم شود.

تمامــی موارد بالا حكایت از آن دارد كه خودروهای مزایده ای با انواع مختلف اوراقی، اسقاطی و خودروهای قابلیت شماره گذاری همیشــه در حال تردد هستند و به نوعی با حركت خــود در وقوع جرایم و تخلفــات رانندگی نقش دارند كــه تخلفات آن ها همان تخلفات 171 گانه قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی می باشــند و جرایم هم مربوط به اقدامات عملی دارندگان خودروهای مزایده ای در تعویض اركان اصلی وســیله نقلیه است. اولین قانون مرتبط با مزایده خودروها، «قانون گمركات كشور» اعلام می كند: «خودروهایی كــه به دلایلی به صــورت قانونــی و غیرقانونی (قاچاق) وارد كشــور می شــوند اگر مالك یا وارد كننده نتواند كالای خود را ترخیص كند و یا كالای خارجی به صورت غیرقانونی (بدون پرداخت عوارض دولتی) وارد كشــور شود و توسط مأمورین دولتی كشــف و تحویل گمرك گردد، مســؤولان مربوطه در گمركات كشــور بعد از در مدت زمان معلوم و در صــورت عدم توانایی مالك برای ترخیص با ارایه مدرك، با رعایت مقررات قانون مزایده كشور به فروش می رسانند.»

در قوانین مالی، محاســباتی و مالیاتی كشــور برای فروش امــوال دولتی به صورت مزایده شــرایطی در نظر گرفته شــده اســت و اشــاره می كند در مورد معاملات جزیی مأمور فروش مكلف اســت بــه داوطلبان معاملــه مراجعه و پس از تحقیــق كامل از بها بــا رعایت صرفه دولــت، معامله را انجام دهد و ســند مربوطه را با تعهــد این كه معامله بــا بیش ترین بهای ممكن انجام شــده اســت و بــا ذكر نــام و نام خانوادگی ســمت و تاریخ امضا كند.

نیروهای مســلح جمهوری اســلامی ایــران به تبعیــت از قوانین جاری كشــوری برای رعایــت قانون، خودروهــای فاقد كارآیی و فرســوده را به دلیل مقــرون به صرفه نبــودن تعمیر و نگهــداری این خودروها و حتی نوســازی ترابری واحدهــای انتظامی ونظامــی، این نــوع خودروها را جهت واگــذاری به افــراد حقیقی از طریــق مزایده به فروش می رسانند. روش شناسی تحقیق بــا توجه به ویژگی موضوع مورد بررســی، این تحقیق، میدانــی و روش آن توصیفی اســت.

در بخش میدانی قســمتی از داده های مورد نیاز از طریق بررسی اسناد و مدارك خودروهای مزایده ای و بخش دیگر از طریق مصاحبه با افراد ســاكن در خارج از كشــور جهت دسترســی به اطلاعات همچون ســن فرســودگی، تعویض قطعات، تصادفات و بازیافت خودروها در كشــورهای دیگر و مشــاهده خودروهای مزایده ای پارك شده در شهرســتان های اســتان پیرامون موضوع تحقیق جمع آوری گردیــده و از طریق روش توصیفی اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها شــده اســت.

جامعه آمــاری مورد نیاز تحقیق به صورت تصادفی از بین شهرســتان های اســتان آذربایجان غربی انتخاب شــدند و 3 شهرســتان جنوب اســتان (مهاباد، بــوكان، سردشــت) انتخاب شــدند. خودروهای مزایده ای متوقف در شــهرهای مذكور به صورت تصادفی به تعداد 428 دستگاه با روش مشــاهده مورد بررســی و ارزیابی قرار گرفتند و اطلاعات لازم و مرتبــط پس از بازدید مستند گردید. یافته ها تخلفــات و جرایــم رانندگی ناشــی از خودروهایی كــه در چرخه ترافیك اســتان آذربایجــان غربی تــردد می كنند چنان متنوع و زیاد اســت كه مجال بررســی تمامی تخلفات رانندگی171 گانه میســر نبود و همچنین به جهت گستردگی محدوده كاری جمع آوری اطلاعات از تمامی نقاط اســتان غیر ممكن بود اما به جهت اهمیت بعضی از تخلفــات رانندگی اطلاعــات لازم در مورد آن ها جمع آوری و تجزیــه و تحلیل گردیده است. جدول 1 : فراوانی خودروهای پاركینگ های شهرستان های مورد بررسی قرار گرفته عنوان فراوانی درصد درصد تجمعی خودروهای مرتبط با موضوع تحقیق 43 43 428 خودروهای مرتبط با موضوع تحقیق 66 23 235 موتورسیكلت های متوقف 100 34 235 100 325 جمع چنان چه در جدول شــماره یك ملاحظه می شــود 43 درصد از خودروهای مرتبط با شهرســتان های جامعــه آماری تحقیــق و 23 درصد غیر مرتبــط و 34 درصد هم به موتورســیكلت های متوقف اختصــاص دارد. در این بخش از یافته هــای تحقیق پس از تعیین و ترســیم تعداد خودروهای دارای اصالت فنی و فاقد اصالت فنی نسبت به تبیین اركان، علایم و نشــانه ها و تخلفات رانندگی اقدام گردید و نتایج هریك در جدول هایی ترسیم خواهد شد.


جدول 2 : فراوانی اصالت فنی خودروهای مزایده ای عنوان فراوانی درصد درصد تجمعی تعداد خودروهای دارای اصالت فنی 62 62 263 تعداد خودروهای فاقد اصالت فنی 100 38 165 100 428 جمع اطلاعات مندرج در جدول شــماره 2 نشان می دهد كه 62 درصد خودروهای جامعه آمــاری دارای اصالت فنی و 38 درصــد فاقد اصالت فنی می باشــند. یافته های تحقیق كه براســاس بررسی سوابق شماره گذاری در شهرســتان های مهاباد، سردشت و بوكان به دست آمده اســت، خودروهای فاقد اصالت مربوط به خودروهای مزایده ای سازمان ها و ارگان های دولتی هســتند كه با حركت این نوع خودروها در ترافیك استان آذربایجان غربی تخلفات و جرایم از نظر تنوع و تعداد افزایش یافته است.


اركان خودروها اركان وســیله نقلیه، اصلی ترین عامــل برای تعیین اصالت خودروها می باشــند كه شامل موتور، شاســی، اتاق و رنگ می باشند. دست كاری در هر یك از ركن وسیله نقلیه باید با درخواست شــخص مالك و موافقت افسران كارشناس عالی راهنمایی و رانندگی صورت پذیــرد، در غیر این صورت برابر قوانین جاری كشــوری بعد از بازدید از ســوی كارشناســان راهنمایی و رانندگی به مراجع ذی صلاح شــامل آگاهی و مقامات قضایی معرفی می شوند. جدول های شماره 3 و 4 وضعیت اركان خودروهای مزایده ای توقیفی را در جامعه آماری نشان می دهد.

ركن موتور جدول 3 : توزیع فراوانی ركن موتور خودروهای مزایده ای عنوان فراوانی درصد درصد تجمعی 42 42 139 فابریك موتور 100 58 185 غیرفابریك موتور 100 324 جمع ركن شاسی جدول 4 : توزیع فراوانی ركن شاسی خوردوهای مزایده ای عنوان فراوانی درصد درصد تجمعی 30 30 97 فابریك شاسی 100 70 227 غیرفابریك شاسی 100 324 جمع بررسی جدول های فوق، وضعیت اصالت فنی خودروهای مزایده ای توقیفی پاركینگ های مورد تحقیق را نشان می دهد كه ركن موتور فابریك 42 درصد، غیر فابریك 58 درصد، ركن شناسی فابریك 30 درصد و غیر فابریك 70 درصد را به خود اختصاص داده اند. علایم و نشان های دولتی یكی دیگر از موارد تخلف در خودروهای مزایده ای داشتن آرم ها و علایم سازمان ها و ارگان های دولتی اســت كه این گونه نشان ها، سبب می شود دارندگان این نوع خودروها جرایم و تخلفــات رانندگی را در حین تردد در معابر عمومــی انجام دهند.

انجام جرایم و تخلفــات رانندگی از ســوی دارنــدگان علایم و نشــان های دولتی، نســبت به دولت بدبینی ایجاد می كند. تمامی موارد مذكور نشــان از كوتاهی مســؤولان مزایده گذار در هنگام فروش و واگــذاری این نوع خودروها به افراد حقیقی می باشــد. در موارد قانونی ً نســبت به امحا و حذف نشــان های دولتی و نظامی از روی خودروها، بدون وارد صراحتا آوردن خســارت به خودروهای مزایده ای تأكید شده است. در جدول شماره 5 وضعیت خودروهای فاقد علایم و نشان های دولتی خودروهای مزایده ای ترسیم شده است. جدول 5 : توزیع فراوانی علایم و نشان های دولتی و نظامی خوردوهای مزایده ای عنوان فراوانی درصد درصد تجمعی خودروهای دارای علایم و نشان های دولتی 10 5 .2 10 خودروهای فاقد علایم و نشان های دولتی 100 5 .97 418 100 100 428 جمع همان گونــه كــه در جدول شــماره 5 ملاحظه می شــود 2,25 درصــد خودروهای مزایــده ای كــه توســط ســازمان ها و ارگان هــای دولتــی بــه خریــداران این گونــه خودروهــا واگــذار می شــود از علایــم و نشــان های دولتــی در بدنه آن هــا برخوردار هستند.

تخلفات رانندگی تخلفات رانندگی خودروهای مزایده ای بررســی شــده در پاركینگ شهرستان های مــورد مطالعه وضعیت این خودروهــا را این گونه بیان می دارد كه نحــوه ابلاغ تخلفاتی را كه مرتكب شــده اند با توجه به وضعیت اســتفاده، دارنــدگان بیش تر ابلاغ مربوطه به ابلاغ الصاق می باشــد كه نتایج نــوع ابلاغ تخلفات و تخلفــات خودروهای مزایده ای در جدول های شماره 6 و 7 ترسیم گردیده است.

جدول 6 : توزیع فراوانی نوع ابلاغ تخلفات رانندگی خودروهای مزایده ای به شرح ذیل می باشد عنوان فراوانی درصد درصد تجمعی 21 تسلیمی اخطاریه 8/8 8/8 25/5 16/2 39 دوبرگی اخطاریه 82/5 57/5 138 الصاقی اخطاریه 0/100 17/5 42 خودداری اخطاریه 0/100 240 جمع جدول 7 : توزیع فراوانی تخلفات فنی خودروهای مزایده ای عنوان فراوانی درصد درصد تجمعی چراغ های عقب و جلو 75/8 75/8 72 91/6 15/8 15 كن پاك برف 96/8 5/3 5 غیره فنی نقص 0/100 3/2 3 فنی نقص فاقد 0/100 95 جمع چنان چه در جدول شماره 6 ترسیم شده اســت بیش ترین اخطار با 57,5 درصد به اخطاریه های الصاقی و كم ترین با 8,8درصد به اخطاریه های تسلیمی و 33,7 درصد به اخطاریه های دو برگی و خودداری مربوط می شود و براساس جدول شماره 7 بیش ترین تخلفــات با 75,8 درصد به مشــكلات خرابی چراغ های عقب و جلــو و كم ترین نقص با 21,1 درصــد به نقص در برف پاكن و غیره اختصــاص دارد و 3,2 درصد فاقد نقص فنی است. نقص فنی یكی دیگر از انواع تخلفاتی است كه جزو تخلفات رانندگی نیز محسوب می شــود. اكثر قریب به اتفــاق خودروهای مزایــده ای به علت عدم دید از دور، توســط مأموریــن انتظامی فاقد چراغ های عقب می باشــند كه بیش ترین نقــص فنی را به خود اختصاص داده اند.

نتایج تحقیق براســاس داده های جمع آوری شده از جامعه آماری شامل شهرستان های سردشت، بوكان و مهاباد درخصوص خودروهای مزایده ای كه در چرخه ترافیك استان آذربایجان غربی فعال هســتند و با توجه به سؤالات تحقیق كه در پی تأثیر عوامل قانونی و حقوقی، اقتصادی و اجتماعی در واگذاری خودروهای مزایده ای با افزایش جرایم و تخلفات بوده است، نتایج ذیل حاصل شده است :

1- به طــور كلی خودروهــای مزایده ای در افزایــش جرایم و تخلفــات راهنمایی و رانندگی در استان نقش دارند. ً مربوط به 38 -2 درصد خودروهای مزایده ای فاقد اصالت فنی هســتند كــه عمدتا خودروهای سازمان ها و ارگان های دولتی است.

از این میزان 58 درصد دارای موتور غیر فابریك و 70 درصد شاسی غیر فابریك بوده اند. بنابراین می توان ادعا كرد كه زمینه های انجام تخلفات و جرایم مختلف اعم از راهنمایی و رانندگی و سایر تخلفات وجود دارد. 2 -3 در بخــش علایم و نشــان های دولتی 2,5درصد خودروهــای مزایده ای دارای این علایم هســتند كه ایــن وضعیت زمینه های جرایــم را برای افــراد فراهم می كند و از طرفــی در اذهــان عمومــی بدبینــی نســبت بــه ســازمان ها و ارگان هــای دولتی ایجاد می كند.

4- با توجه به این كه 57,5 درصد اخطاریه ها به صورت الصاقی، 33,7 درصد دوبرگی و خــودداری و 88,8 درصد تســلیمی روی خودروهای مزایده ای قــرار می گیرد، نتایج تحقیق حاكی از آن است كه دارندگان این گونه خودروها به دلیل گریز از قانون، مرتكب تخلف می شوند.

5- نقــص فنی از ناحیه چراغ هــای جلو و عقب به میــزان 75,8 درصد نتایج حاصل در خودروهــای مزایده ای را به خود اختصاص داده اســت. اكثر قریــب به اتفاق این نوع خودروها به لحاظ بــه دور ماندن از منظر مأمورین راهنمایی و رانندگی نســبت به رفع نقــص فنی خودروهای مزایــده ای به ویژه از ناحیــه چراغ های جلو و عقــب كه از زمان ً واگــذاری خودروها به خریداران در آن ها وجود داشــته اســت، اقــدام نكرده اند و عملا مرتكب تخلف می شوند.

6- در بررســی اسناد و مدارك و مصاحبه با كارشناســان عالی راهنمایی و رانندگی، خودروهــای مزایده ای فاقد كارایــی لازم بوده اند و به تبع آن امنیــت ترافیكی به لحاظ تأثیر تصادفات بر یكدیگر و ایجاد تراكم ترافیكی، حجم و كیفیت تصادفات را در ســطح بالایی قرار داده است. 7- نتایج مصاحبه ها و بررســی اســناد و مدارك نشــان داده اســت كــه در فروش خودروهــای مزایده ای و اســقاطی بــه قوانین و مقررات مربوطه توســط ســازمان ها و ارگان های دولتی كم ترین توجه صورت می گیرد. پیشنهادهای كاربردی تحقیق پیشــنهادهای تحقیق كه منطبق با یافته های تحقیق است در 4 بند و پیشنهادهای تجربی محقق كه در طول فرایند تحقیق و خدمت به دســت آمده در ادامه به شرح ذیل ارایه می شود.

1- در فــروش و واگــذاری خودروهــای فاقــد اصالت فنــی مانند موتور و شاســی غیرفابریك توســط ســازمان ها و ارگان های دولتی تجدید نظر به عمل آید و به قوانین و دستورالعمل های موجود و صادره در این خصوص نهایت دقت به عمل آید.

2- هنگام فروش و واگذاری خودروهای مزایده ای نســبت به امحا علایم و نشان های موجود روی خودروها توسط مسؤولان ذی ربط اقدام شود.

3- بــرای جلوگیــری از هرگونــه جرایــم و تخلفات، دســتورالعمل هایی توســط ســازمان های فروشــنده خودروهــای مزایــده ای تهیــه و ابــلاغ شــود كــه در آن به برطرف نمــودن نواقص فنی و رعایــت ضوابط و مقــررات راهنمایــی و رانندگی برای تــردد یك خــودرو پیش بینی كرده اســت، اشــاره و خریــداران را موظف بــه رعایت آن نمایند.

4- به لحاظ افزایش امنیت ترافیكی و كاهش تصادفات، ســازمان ها خودروهای فاقد كارآیی را اســقاطی و به اوراقی بسپارند و در غیر این صورت اداره راهنمایی و رانندگی از شماره گذاری خودروهای مزایده ای مشابه خودداری نماید.

5- فرهنگ ســازی و آموزش تبعات حاصل از فــروش خودروهای مزایده ای از قبیل آلودگی زیست محیطی، عدم اســتحكام، افزایش تصادفات توســط مسؤولان ذی ربط اقدام شود. 6- تجدیدنظر جدی و مناســب در قوانیــن موجود برای آگهی، فــروش و واگذاری خودروهای مزایده ای. 7- توجه كارشناسان تصادفات راهور ناجا به هنگام ارزیابی دلایل تصادفات و میزان تأثیرپذیــری این گونه خودروها در برخورد با اجســام و خودروهای دیگر جهت تجزیه و تحلیل سازمانی و بهره برداری كارشناسان بیمه. 8- نظارت بر بخش هایی از مراكز فروش لوازم اســقاطی كه از خودروهای مزایده ای لوازم و قطعاتی را باز كرده و به افراد واگذار می كنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.