| کد خبر: 69290 |

طرح تعیین تکلیف کارت‌های سوخت / سناریوی جدید گرانی بنزین کلید خورد

تین نیوز | طرح ساماندهی و تعیین تکلیف کارت‌های سوخت خودرو در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است که براساس آن، مردم در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاهداران، باید مبلغ بیشتری از ۱۰۰۰ تومان بپردازند.


با گذشت حدود پنج ماه از آغاز اجرای طرح آزادسازی قیمت بنزین و عرضه این فرآورده پرطرفدار نفتی با قیمت یکهزار تومان، عرضه کارتی بنزین منجر به دردسرهای جدیدی در پمپ بنزین‌ها شده است.

ماجرا از این قرار است که به دنبال ضرب الاجل دولت مبنی بر ابطال سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی باقیمانده در کارت‌های سوخت و توقف تخصیص سهمیه‌های بنزین ماهانه، اکثر خودروسواران سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت خود را مصرف کرده اند.

براساس آخرین گزارش رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تا اواسط آبان ماه سال جاری ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌ها کمتر از ۴۸۰ میلیون لیتر رسیده است و پیش بینی می‌شود تا اول آذر بخش عمده‌ای از این سهمیه بنزین مورد استفاده قرار بگیرد.

ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اخیرا با بیان اینکه دوره مصرف بنزین ۷۰۰ تومانی تمدید نخواهد شد، گفته است: از اول آذر ماه عرضه بنزین در سراسر کشور رسما تک نرخی خواهد شد.

در این بین با به پایان رسیدن سهمیه‌های ۷۰۰ تومانی اکثر کارت‌های هوشمند بنزین توسط مردم در منازل نگهداری می شوند و عملا بخش عمده ای از خودروسواران برای خرید بنزین به جای استفاده از کارت هوشمند بنزین شخصی از کارت سوخت جایگاهداران استفاده می‌کنند.

در همین حال، برخی از خودروسواران اعتقاد دارند که با توجه به آزادسازی قیمت بنزین دیگر نیازی به عرضه کارتی بنزین نیست و دولت باید هر چه سریع تر عرضه کارتی بنزین در جایگاه‌های سوخت را متوقف کند، زیرا این موضوع مشکلاتی همچون افزایش زمان سوخت گیری را به جایگاه ها تحمیل می کند.

بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاهداران سوخت هم اخیرا درباره آخرین وضعیت استفاده از کارت‌های بنزین توسط مردم پس از آزادسازی قیمت‌ها، گفته است: هم اکنون با آزادسازی قیمت‌ها، مردم کمتر تمایل به استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی خود برای خرید بنزین در جایگاه‌ها دارند.

بنزین گران جریمه خرید با کارت جایگاه‌دار
البته اخبار و آمارهای دیگری مبنی بر بی رغبتی مردم نسبت به استفاده از کارت‌های شخصی به منظور خرید بنزین در جایگاه‌ها وجود دارد به طوری که پس از گم شدن کارت‌های بنزین دیگر همچون سابق مردم به دنبال صدور کارت سوخت المثنی نیستند.

سیدمحسن روحانی رئیس سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با بیان اینکه مردم دیگر انگیزه‌ای برای گرفتن کارت المثنی ندارند، تاکید کرده است: در طول چند ماه گذشته صدور کارت المثنی بنزین کاهشی ۴۰ درصدی داشته است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه اخیرا پیشنهادی ارائه شده رانندگانی که کارت سوخت نداشته باشند باید مبلغ بیشتری برای خرید بنزین پرداخت کنند، اظهار کرده است: اجرای این طرح پیشنهادی باعث بالا رفتن انگیزه در بین مردم می‌شود که البته هنوز جمع‌بندی کامل حاصل نشده و سایر روش‌ها هم در حال بررسی است.

حال از دولت خبر می‌رسد وزارت نفت با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرحی در دست بررسی دارد که در صورت تصویب نهایی، مردم ترغیب می‌شود که از کارت سوخت خودروی خود استفاده کنند.

در این طرح پیش بینی شده است که مردم در صورت استفاده از کارت سوخت جایگاهداران باید بنزین با نرخ گرانی‌تر از ۱۰۰۰ تومان بپردازند. برهمین اساس، دارندگان خودرو مجبور خواهند شد که از کارت سوخت خودروی خود به میزان لازم استفاده کنند و تنها برای مصارف اضطراری به سمت استفاده از کارت سوخت جایگاهداران بروند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.