| کد خبر: 64565 |

آژیر نیاز به مسکن از طرف خانه‌های خالی

تین نیوز | کاهش تعداد خانه‌های خالی شهر تهران از 450 هزار به 240 هزار جدا از این‌که می‌تواند از ورود این خانه‌ها به بازار واقعی مسکن خبر دهد، هشدار نیاز به مسکن در پی افزایش تقاضا را به صدا درآورده است.

بسیاری از صاحبان خانه‌های خالی در خلال رکود حاکم بر بخش مسکن، واحدهای خود را وارد چرخه رهن و اجاره کردند تا آمار 450 هزار خانه خالی سال 90 به 240 هزار واحد در سال جاری کاهش یابد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، از انجام یک راستی‌آزمایی برای شناسایی خانه‌های خالی خبر داد و گفت: سال گذشته برای راستی‌آزمایی این آمارها از اداره آمار و اداره برق کمک خواستیم. اداره آمار اعلام کرد به این دلیل که آمارها از چهار سال گذشته تاکنون به روز نشده نمی‌تواند به این راستی‌آزمایی کمک کند؛ اما بر اساس آمار اداره برق حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکونی هستند که کنتورشان کمتر کار کرده یا در حداقل است.

حامد مظاهریان افزود: این آمار نشان می‌دهد که در عمل، تعداد خانه‌های خالی کاهش یافته و اگر هم این فرایند درست باشد می‌توان یک برآورده اولیه داشت که شاید حدود ۲۰۰ هزار خانه خالی در شهر تهران موجود باشد.

اما برخی معتقدند کاهش خانه‌های خالی به همان اندازه که خوشحال کننده است می‌تواند نگران کننده باشد.
مجتبی بیگدلی با بیان این‌که به زودی شاهد سونامی افزایش قیمت در بخش مسکن خواهیم بود در اثبات این ادعا گفت: در دو سال پایانی دولت قبل و دو سال ابتدایی دولت فعلی، کار محسوسی در زمینه صنعت ساختمان انجام نشد.

وام مسکن و ارایه زمین ارزان قیمت تعطیل شد، لذا هزینه‌های تولید افزایش یافت. در این شرایط کسی مسکن نمی‌سازد و وقتی مسکن ساخته نشود سبد تقاضا روز به روز افزایش می‌یابد.

بیگدلی افزود: درست است که مردم قدرت خرید ندارند اما وقتی سبد تقاضا بالا می‌رود، تقاضا به سمت اجاره سوق می‌یابد تا این‌که به یکباره دیواره سد تقاضا شکسته می‌شود که اگر این اتفاق رخ دهد خیلی چیزها را با خودش می‌برد.

هم‌چنین طی روزهای اخیر رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از اجرای قانون دریافت مالیات برخانه‌های خالی از سکنه از ابتدای سال 95 خبر داد. در این خصوص برخی کارشناسان ورود واحدهای خالی از سکنه به بازار مسکن را در رونق بازار بی‌تاثیر دانستند، اما برخی دیگر بر این باور بودند که ورود این تعداد واحد مسکونی خالی هم می‌تواند بازار خشک مسکن را بهبود بخشد؛ چرا که با اجاره و فروش رفتن تعدادی محدود واحد مسکونی در هر محله از شهر، رونق نسبی به بازار مسکن بر می‌گردد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد کاهش تعداد خانه‌های خالی، آلارم افزایش تقاضا در بازار اجاره را به صدا درآورده که به اعتقاد کارشناسان اگر طرح جامع مسکن که هنوز رونمایی نشده بتواند نیاز یک میلیون واحد مسکونی کشور را پاسخ دهد، این آلارم خاموش خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.