| کد خبر: 64479 |

نیروی انسانی محرک اقتصاد مقاومتی

وبلاگ تین نیوز | از بدو پیروزی انقلاب تا كنون همه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان درپی مسیری بوده اند كه كشور را به توسعه و پیشرفت در همه ابعاد برسانند. با این وصف، اشتباه و انحراف در تعریف مفاهیم كلیدی، نه تنها كشور را به هدف مورد نظر نرسانده بلكه موجب اتلاف وسیع منابع محدود كشور شده است.

یكی از مفاهیمی كه طی چند سال گذشته مطرح شده و تبیین و تعریف مناسب آن می‌توانست روزنه امیدی پیش روی كشور بگذارد مفهوم اقتصاد مقاومتی است. بنابراین، برای نیل به شرایطی كه طراحان اقتصاد مقاومتی در نظر دارند لازم است مفهوم آن دقیقا تبیین شده و مورد پذیرش همه دست اندركاران قرار گیرد تا همه اقدامات هماهنگ و همسو باشد.

اگرچه تبیین چنین واژه‌ای نیاز به مطلبی مفصل دارد، اما در سطور محدود زیر تلاش می‌شود به مفهوم آن اشاره‌ای گذرا داشته باشم، اما پیش از آن بیان چند نكته ضروری است: 1- افراد ممکن است براساس برداشت خود مفاهیم متعددی برای این اصطلاح ابداع ‌كنند. مشكلی كه در این صورت به وجود می‌آید آن است كه برنامه‌ها و سیاست‌ها براساس بینش‌های متفاوت و بعضا متضاد افراد اجرا می‌شوند كه نتیجه آن فرصت سوزی و اتلاف منابع كمیاب كشور خواهد بود. 2- با این وصف، اغلب قریب به اتفاق افراد، مفهوم اقتصاد مقاومتی را به رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی تنزل داده اند. شواهد نشان می‌دهد كه این برداشتی عوامانه، انحرافی و گمراه كننده است.

از آنجا كه وابستگی اقتصاد كشور به درآمدهای نفتی خود معلول عوامل دیگری است كه تاكنون از دید مسئولان مغفول مانده، اقدامات انجام‌شده در این مسیر طی سه دهه گذشته با ناكامی همراه بوده و نتیجه‌ای جز تداوم وابستگی و افزودن صادرات چند ماده خام جدید به صادرات نفت خام حاصلی به همراه نداشته است. بنابراین برای دستیابی به آنچه در این واژه مستتر است لازم است تعریفی دقیق و عملیاتی از آن ارائه كرد. منظور از اقتصاد مقاومتی در این نوشتار نیل به مرحله‌ای از رشد و پیشرفت اقتصادی است كه آسیب‌پذیری كشور را در تعاملات بین المللی حذف و یا به حداقل برساند. جامعه وقتی به چنین مرحله‌ای وارد می‌شود كه با اتكا به نیروی انسانی خود قادر باشد همه كالاها و خدمات مورد نیاز جامعه را تولید كند. در اینجا منظور اصطلاح خودكفایی و تولید همه كالاها نیست، بلكه نیل به این توان است. در واقع این همان مفهوم توسعه یافتگی است كه بسیاری از كشورها امروز به آن دست یافته اند.

نیل به این شرایط البته مستلزم تحولات عمیق ساختاری و بینشی در جامعه است و با اقدامات سطحی و دستكاری متغیرهای صرفا اقتصادی حاصل نخواهد شد. بنابراین، جامعه وقتی به شرایط اقتصاد مقاومتی دست می‌یابد كه برنامه‌ای برای نیل به توسعه داشته باشد. اما از منظر تخصصی كشور به توسعه نخواهد رسید مگر آنكه انسان توسعه‌یافته محرك تولید و پیشرفت باشد، نه منابع غیرانسانی مثل نفت و معادن دیگر. به عبارت دیگر وقتی محرك پیشرفت كشور از غیرانسان به انسان منتقل شود، بستر توسعه فراهم شده و كشور در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد.    
 

* اقتصاددان
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.