| کد خبر: 64478 |

روزنوشت شنبه ۲۸ الی چهارشنبه اول مهرماه ۹۴

راهکارهایی برای خروج از رکود

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | ورود هیات های بزرگ تجاری و سیاسی فرانسه و چین بزرگترین رویداد این هفته است  و در كنار آن انتخابات كمیسیون های اتاق ایران و نامه فوق العاده دكتر رنانی در مورد علل ركود اقتصادی توجه ها را به خود جلب كرده است.

توصیه می كنم دوستان چند بار این نامه را بخوانند و این استاد فرهیخته اقتصاد را تحسین كنند كه خود را محصور در چهارچوب نظرات رایج اقتصادی نكرده و با نگاهی عمیق و دلسوزانه انتظارات جامعه از رئیس جمهور را بیان می نماید، به تئوری پنجره های شكسته اشاره می كند و تاثیری كه موضع گیری فرماندهان سپاه در قبال دولت در گسترش این تئوری دارند اشاره می كند و نهایتا نتیجه گیری می كند كه "مشكل اقتصاد ایران نقدینگی نیست زیرا در این سالها مقدار آن ده برابر شده، سرمایه نیست زیرا در شهرك های صنعتی میلیون ها دلار سرمایه گذاری شده و ارز نیست زیرا در این سالها هزار میلیارد دلار ارز به معده آن ترزیق شده است".

وی مشكل اقتصاد ایران را چیزی از جنس "امید"، " اعتماد" " شفافیت"، "قانون "و حكمرانی خوب می داند و از رئیس جمهور به علت عدم پیگیری مطالبات جامعه خصوصا اسید پاشی بر روی زنان گلایه می كند و اعتقاد دارد تا زمانی كه رییس جمهور قادر به پاسخگویی این مطالبات نباشد و پنجره های شكسته ترمیم نشود نباید انتظار سرمایه گذاری، افزایش شاخص بورس و اشتغال را داشت.

در رابطه با حضور نظامیان در اقتصاد با تجارت فردا گفتگو كردم و آن را از نظر تئوری و عملی مضر به اقتصاد كشور دانستم.
شنبه را با پیگیری کارهای اجرایی و بازید از دفتر مرکزی شروع کردم، انشاالله در روزهای آتی در این دفتر مستقر می شوم و از این آوارگی و حضور در چند دفتر نجات خواهم یافت.

آقای احمد رمضانی كه در ذكاوت، هوش و توان فكری از برترین فعالان اقتصادی كشور می باشد و یك بار همه دارایی زندگیش را كه شامل چند كارخانه بزرگ نظیر تلویزیون اطلس، ایژ روستا، هما باف و..... بود تحویل مسئولین كشور داد و با دست خالی كشور را ترك كرد و با تلاش و كوشش توانست چند پروژه بزرگ را در تركمنستان و تاجیكستان طراحی و راه اندازی كند، اخیرا از طرف سخنگوی كمیسیون اقتصاد به رانت خواری و همكاری با دولت احمدی نژاد متهم شده  و لذا جوابیه خود را در ایلنا منتشر كرد و من هم آن را در فضای مجازی در اغلب گروه های تلگرام منتشر كردم، جوابیه قانع کننده و شفاف و عكس العمل به آن مثبت بود.

امیدوارم همانطور كه نماینده اهر پس از اطلاع از عملكرد و بررسی مدارك دیدگاه خود را اصلاح كرد، این نماینده مجلس نیز اقدام مناسب جهت اعاده حیثیت ایشان به عمل آورد و این موضوع دقیقا همان مطلبی است كه دكتر رنانی به آن اشاره كرده و تا وقتی كه اعتماد كارافرینان جامعه به عملكرد حاكمیت جلب نشود اتفاقی در كشور نخواهد افتاد. در این موضوع خاص پسندیده است که مجلس با توجه به بی حرمتی انجام شده نسبت به اعاده حیثیت از ایشان اقدام كند.

یكشنبه روز اتاق ایران بود، از ساعت ده صبح جلسه رسمی ماهانه اتاق ایران بود كه بیانیه اتاقها در رابطه با قانون جدید مالیاتی قرائت شد و اعضا اتاق نگرانی خود را از دسترسی ممیزین به حساب های بانكی قبل از اجرایی شدن قانون جدید ابراز داشتند و سپس آقای جلال پور نگرانی خود را از تعمیق ركود بیان داشته و خواستار توقف سیاست های انقباضی برای كنترل تورم شد و اشتغال را مهم تر از تورم دانست و راه حل هایی جهت خروج از ركود ارایه نمود كه بطور خاصه عبارت بودند از:١- واگذاری پروژه های نیمه تمام به پخش خصوصی٢- تامین نقدینگی بنگاههای اقتصادی از طریق افزایش سرمایه بانك ها، جذب منابع از خارج از كشور، پرداخت بدهی دولت به بانك ها وپیمانكاران از طریق انتشار اوراق صكوك اجاره وخزانه، سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در بانكها، و...
٣- پالایش قوانین ٤-  بانكداری خرد٥- جلوگیری از فرار مالیاتی٦- سرمایه گذاری صندوق توسعه در زیر ساخت ها٧-تشویق صادرات وبستر سازی جهت توسعه صادرات
در این حلسه گزارش خوبی  از عملكرد ماده ٧٦ توسط دكتر قاسمی از مركز پژوهش های مجلس نیز ارایه شد. 

امروز انتخابات كمیسیون های اتاق ایران نیز برگزار شد كه نتیجه آن برای بسیاری از دلسوزان اتاق و بخش خصوصی نا‌امید كننده بود و بسیاری اعتقاد داشتند كه كمیسیون های اتاق را مانند گوشت قربانی بین اتاق های همسو ( تهران، شیراز، مازندران و....) تقسیم كردند، برای من البته این وضعیت عادی بود و در ١٣ سالی كه در اتاق بوده ام به غیر از دوره قبل اراده هیات رییسه جلوگیری و ممانعت از حضور من در راس كمیسیون بوده، در دوران آقای خاموشی كه كمیسیون ها محدود و غیر فعال بودند ولی در دوران آقای نهاوندیان كمیسیون ها جان گرفت و جالب است كه من ٩ سال بیش به اصرار اعضای "كمیسیون تجارت" نامزد ریاست شده ام ولی هیات رییسه در انتخابات كمیسیون ها شركت و رای دادند و از ٨ رای ٦ نفر آنان به یك نفر از كردستان رای دادند و مانع از حضور من در راس این كمیسیون شدند و نهایتا این كمیسیون نیز هیچ دستاوردی هم نداشت و موفق به ارایه گزارش عملكرد هم نشد.

در این دوره هم از صبح مشخص بود كه تلاش می كنند كه من كمیسیون " رقابت و خصوصی سازی" را مدیریت نكنم و تلاش بچه های قدیمی اتاق تهران نظیر آقایان فزونی، پورقاضی، صالحی، واحدی و امیرزاده جهت همكاری سه عضو جدید اتاق تهران مثمر ثمر واقع نشد و این دوستان با دستور سازمانی با اتاق شیراز ائتلاف كردند و سازمان تشكل ها هم به كمك آنان آمد و هیات رییسه نیز بدون دلیل ومنطق دو نفر از تشكل ها را به این كمیسیون اضافه كرد تا با كمك یك رای تشكلی ورای كرمان كمیسیون را در دست بگیرند و یك رای از من بیشتر كسب كنند.

برای من این موضع گیری عادیست و نگران نیستم ولی دوستان خارج از اتاق برایشان قابل هضم نیست كه چگونه همفكران قدیمی تبدیل به رقبای دیروز شدند و امروز چگونه تلاش می كنند كه رقیب را حذف كنند و در این راه از هر ابزاری استفاده می كنند كه مایه تاسف است و نشانه عدم بلوغ بخش خصوصی و بی صداقتی مدعیان میانه روی و اعتدال!!

اعضای كمیسیون با اصرار حقیر را نامزد نایب رییسی كمیسیون كردند و با اكراه در هیات رییسه كمیسون انتخاب شدم ولی هنوز تصمیمی برای حضور در جلسات ندارم و از ریاست اتاق خواسته ام اضافه شدن اعضا جدید به كمیسیون و دخالت امور تشكل ها در انتخابات را پیگیری كند.

دوشنبه صبح با مدیران یكی از پنج شركت بزرگ نفتی چین در هتل استقلال ملاقات و درباره زمینه های همكاری بین دو شركت و دو كشور تبادل نظر كردیم.

این شركت مالك دو پالایشگاه در چین وسرمایه گذار در حوزه های نفتی عراق، مصر و قزاقستان می باشد و آمادگی دارد پس از لغو تحریم ها درحوزه های نفتی غرب كارون سرمایه گذاری كند و نسبت به خرید نفت خام، فراورده، گاز مایع اقدام كند.
در این راستا جلسات مفصلی با مدیران ذیربط در شركت نفت داشتیم و تقریبا عمده وقت دوشنبه و سه شنبه من به آن اختصاص یافت.

سه شنبه شب از طریق تركیه عازم ژنو شدم تا در مجمع ایران و اروپا كه پنجشنبه و جمعه در این شهر برگزار می شود شركت كنم، در سی ای پی فرودگاه دكتر سلطانی را دیدم که ایشان هم از طرف اتاق شركت خواهند فرمود و در هواپیما عضو دیگر اناق تهران اقای فروزانفر را زیارت كردم كه ایشان هم عازم ژنو می باشند.
امیدورام این نشست كه با موضوع نفت وبانك برگزار می شود آثار ملموسی برای بنگاه های اقتصادی كشور داشته باشد.
                                      
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.