| کد خبر: 62185 |

پیگیر احقاق حقوق خود در بازار جهانی نفت باشیم

وبلاگ تین نیوز | شركا و رقبای ما در اوپك از اینكه ما سهمیه‌های گذشته را به دست بیاوریم، خوشحال نیستند؛ اگرچه این حق مسلم ماست، همانطور كه در بحث هسته‌ای علی رغم هزینه‌های هنگفت و سنگینی كه برای كشور دارد، سعی كردیم به حقوق واقعی خود برسیم.

بنابراین ما بازگشت به سهمیه‌های گذشته را یك حق می‌دانیم كه از ما گرفته شده است صرف نظر از اینكه چه اثر و آثاری در بازار ایجاد می‌كند ما باید به این حقوق دست یابیم، اما همزمان عواملی نیز با این تحولات داخلی به وجود آمده كه یكی از آنها كاهش تقاضای جهانی است. تقاضای جهانی نفت در فصل گرم تابستان پایین آمده است كه خود یك عامل است. مساله بعدی تولید نفت شل یا نفت سخت آمریكا در منطقه آمریكای شمالی است كه به خاطر رقابت با عربستان سعودی و كارتل اوپك صورت گرفت.

شل ضربه كاری‌ای به بازار جهانی نفت وارد كرد همانطور كه مشاهده می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران شل خودشان را از بازار نفت كنار كشیدند و به فكر بازارهای جدید در خاورمیانه و از جمله جمهوری اسلامی ایران هستند. بنابراین تولید نفت شل هم یك عامل دیگر بر این كاهش قیمت است.

عامل دیگر گرم شدن كره زمین است كه اصولا تولید جهانی نفت را كاهش داده است. مساله بعد مساله ذخائر است؛ ذخائر نفت در سال‌ها و علی‌الخصوص ماه‌های اخیر به حداكثر خودش رسیده بود و این ذخایر زمانی به طول می‌انجامد تا پایان بپذیرد و به گونه‌ای نیست كه در یك شبانه روز تمام شود و قیمت نفت بالاتر برود. بنابراین این ذخیره كردن نفت خودش به این مساله دامن زده است.

بعد از این موضوع وجود فروشندگانی است كه خارج از سهمیه‌های متعهد و خواسته شده در اوپك و خارج از اوپك می‌فروشند كه این مساله نیز خود به كاهش قیمت دامن زده است. جایگزینی گاز هم یك عامل دیگر است. همانطور كه می‌دانید انرژی گاز می‌تواند به عنوان یك جایگزین برای نفت خام و فرآورده‌های آن به كار گرفته شود، از جمله گازوئیل و نفت كوره و. . . همانطور كه در كشور خود ما هم هروقت تولید گاز داریم، آن را با سوخت گازوئیل و بنزین جایگزین می‌كنیم، چه برای سوخت اتومبیل‌ها و چه برای سوخت نیروگاه‌ها. بنابراین با توجه به افزایش تولید گاز در جهان این موضوع باعث كاهش مصرف نفت شده است. این عوامل همه دست به دست هم داده و قیمت جهانی نفت را كاهش داده است. البته باید بگویم این وضع پایدار نیست. همانطور كه در گذشته هم این احتمال را داده ایم كه در روزهای اخیر قیمت نفت تا حدودی صعود كرد.

ما معتقدیم كه تا پایان سال 2015 میلادی قیمت این محصول به 60 دلار هم برسد. بنابراین هیچ جای نگرانی نیست و ما باید به دنبال احقاق حقوق خود در بازار جهانی نفت باشیم، صرف نظر از اینكه دیگران از این مساله راضی باشند یا ناراضی. 

 
* اقتصاددان

 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.