| کد خبر: 60372 |

◄ معافیت خدمات حمل و نقل بین المللی از پرداخت مالیات

تین نیوز | انتشار اظهارات حسین وکیلی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور که گفته بود: " طبق ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، تسلیم نکردن اظهارنامه مالیاتی درموعد مقرر ازسوی صاحبان مشاغل بند(ج) منجر به تعلق جریمه ای به میزان 10 درصد مالیات متعلق و برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل بندهای(الف) و(ب) ماده 95 قانون مذکور، منجر به تعلق جریمه ای معادل 40 درصد مالیات متعلق می شود و مشمول بخشودگی نخواهد شد... " موجب شد برخی کاربران تین نیوز با یادآوری برخی معافیت های مالیاتی بخش حمل و نقل بین المللی خواستار اجرای این قانون شوند.
این نظرات به شرح زیر است:

1- متعاقب پيگيری های دبيرخانه انجمن کشتيرانی و خدمات وابسته - در خصوص ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده از شرکت های کشتيرانی - در بخشی از پاسخ معاونت ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتی آمده است: "معافيت خدمات حمل و نقل بين المللی در پيش نويس لايحه قانون دائمی ماليات بر ارزش افزوده مورد توجه واقع و اصلاح لازم بر همين اساس صورت پذيرفته است."
با توجه به اينکه لايحه مذکور در هيات محترم دولت مورد بررسی قرار نگرفته  و تاريخ بررسی آن نيز نامشخص است و بعد از تصويب هيات دولت بايد به مجلس شورای اسلامی ارسال گردد و بعد از آن به شورای نگهبان و بعد از آن... شايد عمر راقم کفاف نکند موضوع به سال 1460 رسد.

انتظار می رفت معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتی پاراگراف مندرج در لايحه مذکور را به اطلاع خبرگان اين صنف می رساند تا در آتيه اما و اگرهايی مطرح نشود و نظر فعالان اين صنف تخصصی را نيز جويا می شد.

يادآور می گردد که در بند "ه" تصويب نامه راجع به پرداخت جوايز و يارانه های صادراتی به شماره 20082/ت30784ک به مورخ 21/04/1383 که در مورخه 16/04/1383 به امضای عالی ترين مقام اجرايی کشور رسيده است آمده:
"... نظر به اينکه درآمدهای ارزی بخش حمل و نقل و ترانزيت جزو صادرات خدمات می باشد وزارت امور اقتصادی و دارايی درآمدهای ارزی ناشی از حمل و نقل کالاهای صادراتی را از دريافت ماليات معاف می نمايد."

درآمدهای ارزی بخش حمل و نقل و ترانزيت جزو صادرات خدمات می باشد . لذا با توجه به پاسخ سازمان امور مالياتی به پيگيری های انجمن کشتيرانی و خدمات وابسته انتظار می رود:
- اکنون تشکل ديگری از اين مجموعه به موضوع ورود کند.
- در خصوص محتوای اين قانون مرتبط با اين صنف نیز پرس و جو شود.
- در خصوص تداوم دريافت انواع ماليات های تکليفی و ارزش افزوده و ... پرس و جو شود.
- موضوع مرتبط در لايحه مذکور پيشاپيش به مرکز پژوهش های مجلس و کمسيون مرتبط مجلس رسانيده شود.
و اما  در خصوص نحوه بازگرداندن وجوهات اخذ شده -تا به اکنون- به موديان سخنی به ميان نيامده است و قول سر خرمن به سال های آينده موکول شده است روی اين پولها (پول هايي که تحت عناوين مختلف ماليات از شرکت های حمل و نقل اخذ می شده – می شود – خواهد شد) حساب باز کرده ام.

2- "معافيت خدمات حمل و نقل بين المللی در پيش نويس لايحه قانون دائمی ماليات بر ارزش افزوده مورد توجه واقع و اصلاح لازم بر همين اساس صورت پذيرفته است."
سازمان امور مالياتی بر معافيت مالياتی خدمات حمل و نقل بين المللی اذعان کرده است. يعنی وجوهاتی که اين همه سال دريافت می کردند نبايد دريافت می شد لهذا بايد برگردانند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.