| کد خبر: 60016 |

دوران پساتحریم تیغ دولبه

تین نیوز | اکنون که به حول و قوه‌الهی، با هوشمندی و درایت ارزنده رهبر معظم انقلاب، تدبیر دولتمردان و در سایه اقتدار ملی، می‌توانیم بیش از گذشته به پایان یافتن تحریم‌های کشور امیدوار باشیم، لازم است با اتخاذ راهبردهایی خردمندانه در حمایت از تولید ملی برای ورود به شرایط پساتحریم آماده شویم.
 
شرایط پساتحریم تیغ دو دمی است که از یک سو می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت قهقرای واردات و مصرف‌گرایی سوق دهد و یا از طرف دیگر فرصتی طلایی را برای اقتدار بین‌المللی اقتصاد ملی فراهم آورد.

صنعت و اقتصاد امروز ما، آبستن حوادث شگرفی است. تعیین سرنوشت آینده اقتصاد، هم‌اکنون در دستان خود ما قرار دارد. اگر برنامه‌ای هوشمندانه و متکی بر سرمایه ملی، دقیق، شفاف و با خصوصیت درون‌زایی و برون‌گرایی که همان رویکرد اقتصاد مقاومتی است، نداشته باشیم، به‌طور مسلم با هجوم واردات، آنچه امروز از صنعت و اقتصاد داریم، به طور کل از بین خواهد رفت. در سالیان گذشته، زمانی که وفور منابع ارزی وجود داشت، زیرساخت تولید در شرایط رقابت‌پذیر نبود، بنابراین موج عظیمی از واردات بی‌رویه و بی‌کیفیت، بازار ایران را در نوردید.
 
در دوران افزایش فشار تحریم‌ها، هرچند صنعت تلاش زیادی برای تأمین شرایط رقابت‌جویی کرد، اما آنقدر موانع پیش‌رویش قرار گرفته بود که دیگر قادر به فعالیت چندانی نبود و اگر فقط می‌توانست کورسویی از حیات را نگه دارد، کاری بزرگ کرده بود. فارغ از پیامدهای متعدد این رویدادها، آنچه همواره مظلوم ماند، «استاندارد» بود. ورود کالاهای مصرفی غیراستاندارد، نبود امکان تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات استاندارد و روزآمد، مرداب اقتصاد یارانه‌ای و مواردی این چنین، بستر شکوفایی و توسعه استانداردها را در تولید ملی با چالش‌های شدیدی مواجه کرده بود. اما بهره‌گیری از شرایط پساتحریم به نفع اقتصاد ملی، فقط یک رمز دارد و آن هم «اتکا به صنایع پیشران با محوریت استاندارد» است.
 
صنایع پیشران، آنانی هستند که با اتکا بر استعدادهای ملی، درون‌زایی داشته باشند و همزمان با نگاهی صحیح به شرایط بازارهای بین‌المللی، در پرتو رعایت استانداردها و مبتنی بر مفهوم قیمت تمام شده قادر به رقابت با رقبای خارجی خود باشند تا مضمون برون‌گرایی به تحقق کامل برسد. صنایع پیشران، روی سرمایه‌های انسانی، علمی، فن‌آوری و فرهنگی کشور بنیان گذاشته می‌شوند و قلعه‌ای مستحکم و فاخر را برای این سرزمین می‌سازند. صنایع پیشران، می‌دانند اگر بخواهند رونق اقتصادی را به وجود بیاوردند، به‌طور حتم باید مسلح به استانداردهای روزآمد باشند، زیرا در شرایط پساتحریم و بازشدن دروازه‌های کشور، رقبای تشنه ایشان با تمام قدرت و توان خود هجوم خواهند آورد و این بازار کمال‌گرای مصرف است که در نهایت انتخاب اصلح را خواهد داشت.
 
رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد ایران را باید به مثابه خط آغاز یک مسابقه جدی، سخت و جدید در نظر گرفت. برای ورود دوباره و قدرتمندانه به بازارهای بین‌المللی باید از هرگونه انحراف جلوگیری کرد و با در نظر گرفتن مزیت‌های ملی و شرایط ژئوپولتیک و منطقه‌ای ایران به دنبال تحقق اقتصاد تولیدمحور به جای اقتصاد مصرف‌گرا باشیم. در این میان نیز توجه بیش از پیش به مفهوم واقعی استاندارد، نه فقط شکلی آن، برای ایجاد اقتداری پایدار یک اصل بنیادین و حیاتی به حساب خواهد آمد.

کارشناس اقتصادی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبیگی 0 0

    با سلام، لازم به یادآوری است که خرید و واردات مستقیم کالا و خدمات یکی از راه های انتقال تکنولوژی است ولی روشهای دیگری نیز وجود دارد که صاحبان صنایع و مسئولین و دولتمران بایستی از محاسن و مزایایی آنها نیز استفاده نمایند. و همیشه اولین راه حل بهترین راه حل نیست(واردات مستقیم) بنابراین نظر شما را به روشهای دیگر جلب می نمایم. روش انتقال تکنولوژی منظور از روش انتقال تکنولوژی، مجموعه ای از فعالیتهای ازپیش تعریف شده ای است که طی آن تکنولوژی موردنیاز دراختیار متقاضی قرار می گیرد. - الف: انتقال تکنولوژی به صورت رسمی ۱ - لیسانس(Licensing): ۲ - اخذ(Acquisition): ۳ - اخذ از طریق آموزش(Educational Acquisition) ۴ - کسب و ادغام: ۵ - سهام اقلیت(Minority Equity): ۶ - سرمایه گذاری مشترک ۷ - روش خرید کل کارخانه(Turn Key) ۸ - خدمات مهندسی ۹ - قرارداد تحقیق و توسعه(R & Dagreement): ۱۰ - معامله مشترک(Joint Venture): ۱۱ - قراردادخدمات فنی) کمک در انتخاب تکنولوژی و روش ساخت و آزمایش کارخانه. تهیة صورت مشخصات فنی ماشین¬آلات و تجهیزات. تهیة مشخصات محصول. همکاری در مقایسه پیشنهادهای خرید ماشین¬آلات. همکاری در تهیه و خرید قطعات نیم‌ساخت و لوازم و مواد کمکی. همکاری در تهیه مشخصات مواد اولیه و منابع تأمین آنها. خدمات در رابطه با انجام آزمایشها و تحقیقات مواد اولیه و محصول. نظارت بر عملیات نصب و راه¬اندازی کارخانه. خدمات در مورد تصحیح و تغییر روشهای تولیدی. خدمات مدیریتی در حین راه¬اندازی و بهره¬برداری.(۱۲ - همکاری فنی: ۱۳ - تحقیق و توسعه مشترک(Joint R&D): ۱۴ - قرارداد تحقیق و توسعه(R & Dagreement): ۱۵ - سرمایه گذاری در پژوهش(Research Funding): ۱۶ - کنسرسیوم(Consortium): ۱۷ - شکبه سازی(Networking): ۱۸ - استفاده از سازندگان بیرونی(Outsourcing): ۱۹ - Spin Off: ۲۰ - سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۲۱ - مدل پارکهای علمی – آموزشی ۲۲ - مدل فرت ۲۳ - قراردادهای فرعی و دست دوم ۲۴ - قراردادهای بیع متقابل ۲۵ - اتحاد استراتژیک - انتقال تکنولوژی به صورت غیر رسمی) ۱ - استخدام پرسنل فنی و علمی ۲ - خرید و واردات ماشین آلات و دریافت کمکهای فنی به وسیله سازندگان اصلی ماشین آلات ۲ - مهندسی معکوس معمولا زمانی انجام می پذیرد که شرکتهای چند ملیتی و یا کشور عرضه کننده تکنولوژی از انتقال حق امتیاز تکنولوژیهای پیشرفته به کشورهای در حال توسعه امتناع می ورزند. ۴ - اعزام نیرو به خارج، برای آموزش و کسب تجربیات عملی ۵ - برگزاری کنفرانسها و نمایشگاههای کتاب، انتشارات مقالات و نمایشگاههای بین المللی و تجاری، صنعتی(لازم به ذکر است که واردات همیشه و ذاتا بد نیست، چرا که موارد فوق الذکر نمونه های از واردات هستند ولی دارای مزایا و معایبی هم هستند که بایستی ما آنها درنظر گرفته محاسبه نموده(ارزیابی نموده) و با توجه به اقدام به واردات(انتقال تکنولوژی) نمود. پس واردات بخودی، خود – خوب یا بد نیست بلکه چگونگی رفتار ما با آن و بهره برداری از آن مشخص میکند که خوب بوده یا بد. http: / / www. tinn. ir / vdcewf۸n. jh۸owi۹bbj. html fd۱۲۲۷۵