| کد خبر: 59874 |

هیئت‌های اقتصادی آلمان، فرانسه، ایتالیا در راه ایران

اروپایی‌ها صف بسته‌اند

تین نیوز |  آلمان‌ها حالا سد ورود به ایران را شکسته‌اند. هیئت بلند پایه‌ای که راهی ایران شد بیش از آنکه دغدغه تجارت داشته باشد، در تلاش بود تا نشان دهد علاقه‌مند به تجارت است. هر چند تمام رفت و آمدهای هیئت آلمانی پشت درهای بسته و به دور از چشم خبرنگاران انجام شد، اما با این حال نمود رسانه‌ای حضور آلمان‌ها نه فقط در رسانه‌های ایران که در رسانه‌های آن سوی آب نیز فراوان بود.

وقتی از اهالی وزارت نفت و اتاق بازرگانی درباره چرایی مذاکرات، پشت درهای بسته سؤال می‌شد به هم نگاهی می‌کردند و می‌گفتند؟ پشت درهای بسته؟ این نشانه محرمانه بودن نبود، نه هیئت آلمانی آمادگی داشت و نه هیئت ایرانی. آنها زودتر از موعد آمده بودند تا نشان دهند مشتاق برقراری رابطه اقتصادی و تجاری با ایران هستند و این مفهوم دیگری ندارد. آماده نبودن هیئت آلمانی برای انعقاد قرارداد را از زاویه‌های دیگر نیز می‌توان بررسی کرد.

عدم انعقاد قرارداد و اکتفا به مذاکرات مقدماتی نشان می‌دهد آلمان‌ها می‌خواستند بلیت دیگر دوستان اروپایی‌شان را بسوزانند و در این میان برای رسیدن به هدف از هیچ تلاشی فروگذار نبودند چرا که آن قدر سریع چمدان سفر بسته بودند که گویا فرصتی برای بالا و پایین کردن مفاد قراردادی‌شان نیافته بودند. با این حال وقتی آمدند چشمشان دائم پی خودرو می‌گشت و پتروشیمی و می‌گفتند می‌خواهند در این دو حوزه فعالیت کنند.دور نیست زمانی که آلمان‌ها شریک اول تجاری ایران بودند. حالا زیر سایه لغو تحریم‌ها می‌خواهند به دوران پیشین بازگردند اما این بار موضع ایران اندکی تغییر کرده است. این تغییر موضع را می‌توان به اعتماد به نفس تعبیر کرد. ایران دیگر نمی‌خواهد خریدار صرف کالاهای اروپایی باشد.

وقتی آلمان‌ها می‌گفتند خودرو و پتروشیمی، پاسخ می‌شنیدند که با حضور شریک ایرانی سرمایه‌گذاری کنید. آنجا که سخن از سرمایه‌گذاری به میان آمد، آلمان‌ها نیز دریافتند موقعیت ایران موقعیتی تازه است از این رو آنها نیز دعوت کردند برای سرمایه‌گذاری در آلمان و گفتند شما نیز ما را محک بزنید. این چنین بود که دعوت از هیئت ایرانی در پاییز برای سفر به آلمان اتفاق افتاد. حالا قرار است شهریور دوباره آلمان‌ها بیایند و پاییز ایرانی‌ها بروند و از پس این رفت و آمدها قراردادهای همکاری مشترک سر برآورد. آلمان‌ها قبل از توافق ژنو نیز راهی ایران شده بودند. مذاکراتشان با پتروشیمی‌ها جدی‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بود.

شاید همین مسئله است که فرانسوی‌ها را نیز راهی ایران کرد. قرار است هفته آینده فابیوس در رأس هیئتی راهی ایران شود.وزیر خارجه فرانسه اما نگرانی‌اش را از موقعیت شرکت‌های کشورش در دوران پساتحریم پنهان نمی‌کند. در حالی که محافل خبری فرانسه معتقدند شرکت‌های فرانسوی به دلیل موضع سخت این کشور در جریان مذاکرات مجازات می‌شوند، فابیوس تحلیلی دیپلماتیک ارائه می‌کند و می‌گوید: درست است که فرانسه بسیار سخت‌گیر بود، اما آیا شرکت‌های فرانسوی مجازات خواهند شد؟ پاسخ من خیر است زیرا در گذشته ما حضور مهمی در ایران داشتیم. تخصص ما در حوزه‌های زیادی عالی است و ایرانی‌ها جدی هستند.برخلاف زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان که به‌عنوان نخستین مقام عالی‌رتبه غربی پس از توافق هسته‌ای به ایران آمد و هیئت تجاری بزرگی را همراه آورد، وزیر خارجه فرانسه در این سفر مدیران تجاری بزرگی را با خود به تهران نمی‌آورد.

اما پاریس خود را برای برداشته شدن تحریم‌ها آماده می‌کند که طبق اعلام شورای امنیت سازمان ملل، در صورتی که ایران به تعهداتش عمل کند، ممکن است در سه ماهه اول سال 2016 آغاز شود. یک دیپلمات ارشد فرانسوی به رویترز گفت: دیپلمات‌ها برای حدود 50 مدیر از میان شرکت‌های بزرگ فرانسوی درباره توافق هسته‌ای جلسه برگزار کردند. با این همه گروه لابی تجاری فرانسه (Medef) هیئتی متشکل از 80 شرکت را تا پایان سپتامبر به تهران می‌فرستد.

شرکت‌های فرانسوی مانند خودروساز پژو و غول نفتی توتال از نظر تاریخی حضور چشمگیری در بازار ایران داشته‌اند اما تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا که در سال 2011 علیه ایران وضع شد، این شرکت‌ها را وادار به خروج از این کشور کرد. طبق برآورد وزارت خارجه فرانسه، واردات از ایران به فرانسه از 1.77 میلیارد یورو در سال 2011 به 62 میلیون یورو در سال 2013 کاهش یافت و صادرات فرانسه به ایران طی مدت مذکور از 1.66 میلیارد یورو به 494 میلیون یورو تنزل کرد.

بانک فرانسوی «بی ان پی پاریبا» در سال 2014 به دلیل انجام مبادلاتی برای ایران به نقض تحریم‌های آمریکا متهم و به پرداخت نزدیک به 9 میلیارد دلار جریمه، محکوم شد. فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا موافقت کردند شرکت‌ها برای فعالیت‌هایی که در ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها خواهند داشت، با مجازات روبرو نشوند. سفر شهریورماه فرانسوی‌ها به ایران بی‌سابقه نیست. پیش از این یک هیئت تجاری فرانسوی که نمایندگان 116 شرکت از جمله توتال، لافارژ و پژو در آن حضور داشتند، به تهران سفر کرد تا به بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بپردازد و نگرانی مقامات آمریکایی را نسبت به سستی متحد اروپایی‌اش در جبهه تحریم‌ها علیه ایران برانگیخت.

 ایتالیایی‌ها در راه ایران
 فعالان اقتادی و سیاسی ایتالیا نیز چمدان سفر به ایران را بسته‌اند و می‌خواهند راهی کشور شوند. ایتالیا نیز از توافق هسته‌ای ایران سهمی می‌خواهد. هم خودروسازی‌هایش رویای حضور در ایران را دارند و هم دیگر صنایعش. آنها که طلایشان در ایران مشهور است به معادن ایران چشم دارند. می‌خواهند در این حوزه فعال شوند. سفارت ایران در ایتالیا اعلام کرد که دولت این کشور اروپایی، وزرای خارجه و توسعه اقتصادی کابینه را روز چهارم اوت (13 مرداد) به تهران اعزام می‌کند تا نخستین گام‌های واقعی خود را در بازار 80 میلیون نفری ایران که درهایش پس از توافق هسته‌ای باز شده است، بردارد. بر اساس اعلام سفارت ایران، بازار مصرفی ایران برای شرکت‌های بحران‌دیده ایتالیایی یک فرصت طلایی و حیاتی برای ادامه فعالیت آنها محسوب می‌شود.

فضای اقتصادی به وجود آمده از توافق وین، رقابت میان شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی را که در صدد جبران موقعیت از دست رفته در ایران هستند، افزایش داده است. «پائولا برونتی» نماینده وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا در نشستی که به تازگی در محل اتاق بازرگانی بین‌المللی در شهر رم و در خصوص قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی ایران پس از لغو تحریم‌ها برگزار شد، گفت: «ما از توافق هسته‌ای و تحولات اخیر و فرصت‌های جدیدی که برای شرکت‌های ایتالیایی به وجود آمده است بسیار خرسندیم.

ما می‌خواهیم شریک ممتاز ایران باشیم و از هم اکنون برای تحکیم این جایگاه فعالیت می‌کنیم.» ایتالیا سال‌ها پیش به خاطر روابط تاریخی‌اش با ایران که به زمان «انریکو متئی» (بنیانگذار شرکت نفت «انی») بازمی‌گردد، نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و اکنون سعی دارد با سیستم تجاری خود به این کشور بازگردد. این در حالی است که کشورهای چین، برزیل و هندوستان رده‌های بالای جدول شرکای تجاری ایران را اشغال کرده‌اند. ایتالیا با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران، در این سال‌ها هرگز ارتباطات خود را از دست نداد و در ماه ژوئن گذشته نیز هیئتی متشکل از 26 شرکت کوچک و متوسط ایتالیایی در نخستین دور از نمایشگاه تخصصی «پروژه ایران»، نمایشگاهی که در آن تمام آنچه مربوط به طراحی قبل از فروش می‌شود، از زیربنایی تا ساخت و ساز، شرکت کرد.

این دیدارها قبل از توافق هسته‌ای و با امید امضای توافق در وین برگزار شده بود. «روبرتو لوئونگو» مدیرکل موسسه ملی تجارت خارجی (ایچه) اخیرا اظهار کرد: توافق با ایران می‌تواند منجر به افزایش 2 تا 3 میلیارد یورویی صادرات ایتالیا به تهران در سه سال آینده شود. فضا برای رشد وجود دارد. در سال‌های اخیر مبادلات تجاری میان دو کشور از بیش از 7 میلیارد یورو، به یک و نیم میلیارد کاهش یافت ولی در سه ماهه نخست سال جاری شاهد ظهور نخستین علائم بهبود روابط با رشد 32 درصدی صادرات ایتالیا به ایران و رشد 120 درصدی واردات از ایران بودیم. شرکت بیمه اعتباری ساچه ایتالیا نیز اعلام کرد، توافق با ایران می‌تواند تا چهار سال آینده منجر به افزایش 3 میلیارد یورویی صادرات ایتالیا به ایران شود.ساچه اعلام کرد که رقبای چینی، هندی و روسی در سال‌های اخیر محدودیت‌های کمتری داشتند و موفق شدند در سال‌های تحریم جایگاه‌های مهمی را در ایران به دست آورند.

بدین ترتیب مسابقه شرکت‌های ایتالیایی برای فتح بازار جذاب ایران پس از لغو تحریم‌های غربی در بخش‌های نفت و گاز، حمل‌ونقل، ساختمان و دفاعی از هم‌اکنون آغاز شده است. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ایتالیا، «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه این کشور در سفر به تهران با تمامی مقامات بلندپایه ایران، از حسن روحانی رئیس‌جمهور گرفته تا همتای خود - محمدجواد ظریف - ملاقات خواهد کرد. وی همچنین در حال آماده‌سازی انجام سفری به عربستان سعودی است. خانم «فدریکا گوئیدی» (وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا) که جنتیلونی را در سفر به تهران همراهی می‌کند، اعلام کرده که تصمیم دارد با تمامی مسئولان وزارتخانه‌های اقتصادی ایران ملاقات کند. در سفر هیئت ایتالیایی به تهران، نمایندگان شرکت‌های مهم ایتالیایی از جمله آنسالدو، فین مکانیک (صنایع دفاع ایتالیا)، آناس (شرکت بزرگراه‌های ایتالیا)، آبی (اتحادیه بانک‌های ایتالیا) وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا را همراهی خواهند کرد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.