| کد خبر: 59460 |

روزنوشت پنجشنبه یکم تا یکشنبه چهارم مرداد ماه ۹۴

آمادگی همکاری و مشارکت با خارجی ها را نداریم

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | چهارشنبه بعد از ظهر به تنهایی عازم وین شدم تا از صبح پنجشنبه در کنفرانس همکاری ایران اروپا شرکت کنم.
البته برای حضور من در کنفرانس شرکت “پورنر” که سهامدار پالایشگاه نفت سروش است ثبت نام کرده بود ولی وقتی برای ثبت نام یکی از دوستان ایرانی مستقر در وین از برگزار کنندگان ایرانی کنفرانس درخواست ثبت نام کردم تقاضای هزار دلار کردند که به نظرم غیر منطقی بود و این کنفرانس با همه خوبی هایی که داشت ارزش پرداخت هزار دلار برای ایرانی ها را نداشت.

کنفرانس توسط شرکت “روند” (متعلق به دکتر عادلی) برنامه ریزی شده بود و اتاق های شرکت‌کننده آلمان-ایران، انگلیس-ایران و فرانسه-ایران در آن بودند که شرکای خارجی اتاق های مشترک فوق در ایران می باشد ولی اتاق ایران نقشی و حضوری در این کنفرانس نداشت. اتاق بازرگانی اتریش محل برگزاری کنفرانس بود. به علت اختلافاتی که بین اتاق و وزارت خانه های صنعتی اتریش وجود داشت هیچ یک از مقامات فعلی اتریش در سمینار حضور نداشتند ولی اعضای عالی رتبه دولت اتریش با آقایان نعمت زاده و دکتر ستاری ملاقات داشتند.

در این کنفرانس دو روزه که هیئت بلند پایه ایرانی حضور خوب و برنامه ریزی شده ای داشت از همه وزارت خانه ها به غیر از وزارت کشاورزی نمایندگانی آمده بودند. با نگاهی به لیست مقامات و بنگاه های حاضر در کنفرانس می توان به اهمیت آن پی برد. آقایان نعمت زاده، خسروتاج، کرباسیان از وزارت صمت، آقای ستاری، رئیس سازمان جذب سرمایه گذاری خارجی، کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی، آقایان زمانی نیا، رمضانی، پیوند، نژاد سلیم از نفت وپتروشیمی، آقایان عادلی و غنیمی فرد از مجمع جهانی گاز و سازمان اپک و بیش از سی نفر از مدیران شرکت های بزرگ خصوصی و خصولتی در آن حضور داشتند.

برای اولین بار بود که من شاهد بودم همه سخنرانان به زبان انگلیسی مسلط بودند و در موضوع خود سخن می‌گفتند.
شرکت های اتریشی و اروپایی و حتی امریکایی حضور داشتند و فقط فرانسوی ها نمودی نداشتند. شخصا با نمایندگان زیمنس، BP ،ام ال اف، لینده ،ای دی ال، پورنر و بسیاری از شرکت های اتریشی گفتگو داشتم، به نظر می رسید اشتیاق به حضور و مشارکت در بازار ایران فراوان است، اگر ما نتوانیم با برنامه ای منظم این موج را هدایت کنیم شاید سرخورده شوند و از بازار ایران نا امید شوند.

به نظر من، ما در ایران به هیچ وجه آمادگی همکاری و مشارکت با خارجی ها را نداریم زیرا قراردادهای جدید نفتی هنوز نهایی نشده و به تصویب دولت نرسیده، قیمت بلند مدت گاز به عنوان خوراک پتروشیمی ها مشخص نیست. بستر برای حضور بانک ها و بیمه های خارجی فراهم نیست و در بسیاری از موارد دیگر هنوز برنامه ریزی نکرده ایم، لذا دولت باید در ماه های آینده اولویتش تدوین استراتژی حضور سرمایه گذاران وتامین کنندگان مالی خارجی در کشور باشد و بخش خصوصی نیز خود را برای رقابت و همکاری در شرایط جدید اماده کند. امیدوارم در روزنوشت بعدی بخشی از مطالب بیان شده از سوی ایرانی ها وخارجی ها بپردازم.

پنجشنبه و جمعه را کامل درگیر کنفرانس بودم و شب قرار بود از طریق اسکایپ با برنامه اقتصادی شبکه پنج گفتگو کنم و ضمن ارایه گزارشی از کنفرانس دیدگاهم را درباره صنعت ومعدن استان قزوین نیز بیان کنم، وقتی به هتل بازگشتم دیدم لب تاپم شارژ ندارد شارژر موبایلم کار نمی کند و هندفری نیز ندارم و فرصتی هم جهت تهیه آن نداشتم، موضوع را با تهران در میان گذاشتم و درخواست کردم که از خیر مصاحبه بگذرند ولی با اصرار تهران مواجه شدم و قول دادند که آخر برنامه با من تماس بگیرند لذا به سرعت خود را به خیابان رساندم و از یک فروشنده مصری شارژر و هندزفری خریدم، ولی در موقع پرداخت کارت اعتباری را قبول نکرد و تقاضای وجه نقد داشت، با هزار بدبختی یک دستگاه ATM پیدا کردم و یورو گرفتم و وسایل را خریدم و به هتل بازگشتم، بخشی از برنامه شبکه ۵ با نام مثبت، منفی پنج از طریق برنامه نرم افزاری GLWIZ تماشا کردم و دل نگران بودم که امکان برقراری مصاحبه از طریق اسکایپ فراهم نشود، خوشبختانه با طولانی شدن صحبت های آقای استاندار و رئیس سازمان برنامه ریزی استان قزوین وقت به من نرسید و توانستم پس از یک روز طولانی و پر گار استراحت کنم.

یکشنبه عصر ابتدا با مجری کنفرانس ” دیالوگ ایران واروپا در زمینه پتروشیمی” در محل اتحادیه جلسه داشتم و برای مراسم ۴ شهریور تقسیم کار کردیم و سپس اولین جلسه هیات مدیره جدید اتحادیه برگزار شد و اعضاء جدید و قدیم هیات مدیره ابتدا عملکرد اتحادیه در گذشته و نقاط قوت وضعف آن را بیان داشته و انتظارات خود را از هیات مدیره جدید بیان کردند.

سپس آمار شرکت کنندگان در انتخابات ارائه شد و مشخص گردید که ۸۰ رای توسط اعضا کمیسیون روغن، ۲۳ رای توسط اعضا کمیسیون پارافین، ۲۶ رای توسط قیری ها و ۲۱ رای توسط پتروشیمی ها به صندوق انتخابات ریخته شده است و روغنی ها با مشارکت ۷۵ درصدی بیشترین حضور را داشته اند و موفق شده اند که ۴ کرسی هیات مدیره را به دست آورند و حق دارند که کاندیدای ریاست اتحادیه باشند، از طرف دیگر من مایل بودم که نماینده اتحادیه در اتاق بازرگانی باشم و لذا نایب رئیسی اتحادیه را پذیرفتم تا با همراهی و همدلی تیم جدید جایگاه اتحادیه را ارتقاء داده و در جهت توانمند سازی اعضاء و رفع مشکلات آنان اقدام کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.