| کد خبر: 57072 |

حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت؛

آمار تصادفات رانندگی در ۳ ماه نخست ۹۴ / واکنش به یک اقدام غیرقانونی ترکیه / وضعیت آزادراه همت

تین نیوز | شصت‌ویکمین جلسه کمیسیون ایمنی‌راه‌ها، اعلام آمار تصادفات رانندگی و قیر اختصاصی ۳ ماه نخست سال ۹۴ و واکنش به اقدام غیرقانونی ترکیه در اخذ جریمه از اتوبوس‌های ایرانی از مهمترین رویدادهای این هفته در حوزه جاده‌ای بود.
 
 به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در آغاز هفته گذشته سید حسین میرشفیع با اشاره به طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی گفت: آمار کشته‌شدگان در تصادفات رانندگی راه‌های روستایی سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ کاهش ۵.۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
اختصاص ۲۷۰ هزار تن قیر برای روکش راه‌های کشور
 
معاون راه روستایی و سرپرست معاونت تلفیق بودجه٬ حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی همچنین از اختصاص ۲۷۰ هزار تن قیر برای راه روستایی و روکش راه‌های کشور تا پایان خرداد ۹۴ خبرداد.
 
برنامه‌ریزی نهادهای مختلف برای دور دوم سفرها
 
سعید معید فر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته با اشاره به مصوبات کارگروه اجتماعی٬ فرهنگ و اطلاع‌رسانی کمیسیون ایمنی راه‌ها برای سفرهای تابستانی گفت: طرح شعار ایمنی برای سفرهای تابستانی امسال با محوریت ایمنی كودكان٬ تهیه فهرست اقدامات ایمنی سفرهای تابستانی مربوط به هر یك از سازمان‌ها چه در سطح استانی و چه در سطح كشوری توسط نماینده آن ارگان با تاكید بر اولویت عوامل خطر و اولویت مخاطبین تا جلسه آینده و پیشنهاد راهكارهای اطلاع رسانی سامانه ثبت حوادث ترافیكی در جلسه بعدی از مصوبات این کارگروه بود.
 
رئیس کارگروه اجتماعی٬ فرهنگ و اطلاع‌رسانی کمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: همچنین قرار شد از هم اكنون در هر استان كارگروه فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی سفرهای تابستانی تشكیل شود و همراه با برنامه‌های كشوری كه متعاقبا از سوی كارگروه، پیشنهاد می‌شود با توجه به ویژگی‌های هر استان برنامه‌های متناسب آن استان نیز طراحی و اجرا شود. ضمن آنکه سه گزارش تحلیلی كه سال قبل براساس آمارهای پزشكی قانونی تهیه شد در اختیار اعضا قرار می‌گیرد تا در جلسه بعدی در برنامه‌ریزی مورد توجه باشد.
 
وضعیت تکمیل آزادراه همت
 
همچنین حسن احمدی نوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: هم اکنون مشغول آزادسازی اراضی واقع در مسیر پروژه قطعه پایانی آزادراه همت هستیم ساخت قطعه پایانی این پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که ۱۱۰ میلیارد تومان سهم دولت و ۱۱۰ میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار است.
 
وی با بیان اینکه طول قطعه پایانی این آزادراه حدود ۴.۵ کیلومتر است افزود: از ۱۱۰ میلیارد تومان سهم دولت٬ تخصیص ۷۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۴ برای تکمیل قطعه پایانی پروژه آزادراه همت لحاظ شده است. در مجموع کل این اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی سهم دولت صرف آزادسازی اراضی واقع در مسیر پروژه می‌شود.
 
واکنش به دریافت جریمه‌های غیرقانونی ترکیه از اتوبوس‌های ایرانی
 
محمدجواد عطرچیان، مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌‌های مرزی هفته گذشته گفت: بر اساس قرارداد صورت گرفته بین ترکیه و ایران در زمینه حمل و نقل، در ازای هر اتوبوس ایرانی که به ترکیه می‌رود یک اتوبوس ترکیه نیز باید به ایران سفر کند و این موضوعی است که در قرارداد وزارت راه ترکیه با شرکت‌های این کشور در رابطه با حمل و نقل مسافری با ایران ذکر شده است.
 
وی با بیان اینکه از حدود ۱۰ روز گذشته این اقدام صورت گرفته گفت: شرکت‌های حمل و نقل ترکیه‌ای این هزینه را از شرکت‌های ایرانی دریافت می‌کنند اما تا زمانی که شرکت ایرانی این هزینه را به حساب شرکت‌های ترکیه واریز نکند مجوز خروج اتوبوس‌های ایرانی را نمی‌دهند که در این شرایط رانندگان مجبور به پرداخت این مبلغ می‌کنند.
 
مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای رفع این مشکل از طرف وزارت امور خارجه با سفارت ایران در آنکارا مکاتبات لازم را انجام داده است.
 
۱۸ درصد تلفات سوانح رانندگی موتورسواران و ۱۲.۵ درصد عابران پیاده‌ هستند
 
جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از معضلات اساسی درباره کاهش تلفات عابران در جاده‌های برون‌شهری مسئله توسعه بی‌رویه شهرها در کنار جاده‌هاست که اگر جلوی آن گرفته نشود و روند حاشیه‌نشینی اطراف شهرها ادامه پیدا کند به تبع تردد عرضی عابران و موتورسواران و احتمال تصادفاتی از این نوع افزایش می‌یابد به عبارت دیگر موضوع خیلی عمیق‌تر و ریشه‌ای تر از نصب تابلو هشدار٬ احداث پل یا نرده‌کشی در کنار جاده‌ها است؛ بارها پل عابر در چنین مناطقی احداث شده اما عابران عموما بدون توجه به مسائل ایمنی از زیر پل به سوی مقابل جاده تردد می‌کنند.
 
هدایتی توضیح داد: ۳۰ درصد تصادفات جرحی و فوتی در ۱۰ کیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد این آمار پیام روشن و واضحی دارد یعنی بالاخره برای ساماندهی مناطق مسکونی باید برنامه‌ای تدوین کرد تا با شبکه راه‌های برون‌شهری تداخل نکنند چون گسترش مناطق مسکونی حاشیه جاده‌ها معادل افزایش رفت و آمد عرضی و افزایش احتمال و ریسک برخورد عابران و موتورسواران با خودروها است.
 
مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: ۱۸ درصد تلفات سوانح رانندگی در راه‌های برون‌شهری و روستایی مربوط به موتورسواران و ۱۲.۵ درصد مربوط به عابران پیاده است.
 
جزئیات شصت و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها
 
شصت و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز دوشنبه این هفته با دستور کارهای برنامه سفرهای تابستانی، بررسی تصادفات رانندگی در ۳ ماه نخست، سهم تصادفات اتوبوس در سه ماهه نخست امسال و آموزش تخصصی رانندگان برای انواع اتوبوس‌های فعال در ناوگان عمومی با ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
 
با تو جه به اینکه دور دوم سفرهای تابستانی بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد، اولین دستور کار این جلسه به برنامه سفرهای تابستانی اختصاص داشت.
 
بر این اساس در جلسه مذکور مقرر شد دستگاه‌های مربوطه به ویژه صدا و سیما همکاری و اطلاع‌رسانی‌های لازم را برای دور دوم سفرهای تاستانی که از دهه سوم تیرماه به تدریج آغاز می‌شود به عمل آورند.

براساس آمار مركز مدیریت راههای كشور، در سه ماهه اول سال به طور میانگین ۳۴۵ وسیله نقلیه در ساعت در شبكه راهها تردد داشتند و بطور متوسط نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲.۵ درصد رشد داشته است. میانگین سرعت در شبكه راهها ۸۳ كیلومتر در ساعت بود.
 
همچنین نرخ تخلفات سه گانه حادثه‌ساز در سه ماهه امسال اعلام شد که بر اساس آن سرعت غیرمجاز ۷ درصد، عدم رعایت فاصله طولی ۱۶ درصد و سبقت غیرمجاز یک درصد بود.
 
در ادامه این جلسه مقرر شد نمایندگان دستگاه‌های مختلف دادستانی، پلیس راه و سازمان راهداری وضعیت گلوگاه‌های ترافیكی و ساخت ‌و سازهای در حریم راه‌ها را بررسی و گزارشی از آن تهیه کنند تا در جلسات آینده کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.