| کد خبر: 55613 |

رشد اقتصاد با شناخت جایگاه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا

تین نیوز | حمل‌ونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش در برگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمام زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد.

بدون وجود شبکه حمل‌ونقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به نظر می‌رسد. اساسا در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستم‌های حمل‌ونقل در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، ایمنی و سطح خدمات ارایه شده را انکار کرد. چرخه فعالیت‌های اقتصادی در طیف گسترده خود هرگز بدون مبادله کالا و مواد و جابه‌جایی محصولات، مخابرات و اطلاعات میسر نیست. در حقیقت ارتباطات و حمل‌ونقل رابط میان بخش‌های مذکور است. از آنجایی که حمل‌ونقل عامل مهمی در گردش کالا و رسیدن آن به مصرف کنندگان است، در توزیع ثروت نقش داشته، پیشرفت‌های مربوط به آن موجب توسعه تجارت بین‌الملل شده است. امروزه نیز با توسعه وسایل ارتباطی روابط تجاری و اقتصادی در عرصه بین‌الملل گسترش یافته است. همین امر موجب شده که مبادله کالا میان کشورهای مختلف افزایش یافته و مسأله حمل‌ونقل کالا اهمیت بیشتری پیدا کند. حمل‌ونقل کالا ممکن است به صورت حمل دریایی، هوایی، ریلی، جاده‌ای یا ترکیبی از آنها انجام گیرد. بدیهی است این واقعیت از سویی، باعث تنوع روابط حقوقی میان حمل‌کنندگان و بهره‌برداران از خدمات حمل‌ونقل می‌شود و از سوی دیگر، اختلاف در طبیعت و نوع حمل، مقررات ویژه و متناسب را برای اداره روابط حقوقی مزبور ایجاب می‌کند.

نقش حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی
اقتصاد هر کشوری شامل بخش‌های متنوعی است که یکی از مهم‌ترین آنها بخش حمل‌ونقل است. در صورتی که صنعت حمل‌ونقل تقویت و بازسازی شود، باعث ایجاد فعالیت‌های اقتصادی جدید، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر خواهد شد. در جهان امروز، بخش حمل‌ونقل ازجمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت‌تاثیر قرار دادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود. در حقیقت حمل‌ونقل با ایفای نقش رابط میان بازار تولید و بازار مصرف به مثابه پلی بین بخش‌های مختلف جامعه به سوی توسعه، ایفای نقش می‌کند. کارشناسان اقتصادی کشور به این نکته اذعان دارند که صنعت حمل و نقل، صنعتی بالقوه توانمند است که به مدد مدیریت صحیح و درایت اقتصادی، قادر است به بسیاری از مشکلات شهری پاسخ دهد.

حمل‌ونقل کارا، نقش موثری در توسعه اقتصادی مناطق دارد. کاهش هزینه‌های نقل و انتقال، قدرت رقابت و رشد اقتصادی مناطق را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که منبع اصلی رشد اقتصادی بلندمدت، سرمایه‌گذاری و رشد در بهره‌وری است؛ یک اصلاح در سیستم حمل‌ونقل که سبب کاهش مداوم هزینه‌های حمل‌ونقل یا اصلاحات دیگر در خدمات تحویل کالا شود، از طریق رشد در بهره‌وری، زمینه رشد اقتصادی را فراهم می‌کند. درواقع یکی از اثرات مهم اصلاح در حمل‌ونقل، کاهش هزینه‌های تجارت با نقاط دوردست و ایجاد بازارهای متمرکزتر است. تجمع یا متمرکزتر شدن بازارها، رشد و بهره‌وری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. انتظار می‌رود که با کاهش در هزینه حمل و نقل، فرصت‌هایی برای صادرات و واردات به وجود آید. راه دیگر تاثیرگذاری، ممکن است به‌طور مستقیم از طریق هزینه کمتر حمل‌ونقل و هزینه‌های تولید از طریق بکارگیری بهتر تجهیزات حمل‌ونقل باشد که موسسات می‌توانند از صرفه‌جویی‌های داخلی بیشتر در مقیاس تولید یا بهره‌مند شدن از بهره‌وری به دست آمده از اثرات انباشتگی، استفاده کنند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل
از آن‌جایی که در دنیای پیچیده کنونی هیچ منطقه جغرافیایی در کشور توانایی تامین تمام نیازهای خود را ندارد، ناچار باید کالاهای مورد نیاز خود را از مناطق دیگر دریافت و تولیدات خود را برای کسب درآمد به مناطق دیگر صادر کند. این امر مستلزم وجود سیستم حمل‌ونقل مناسب به‌ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای است. بنابراین توجه به حمل‌ونقل جاده‌ای بار از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است. وجود سیستم حمل‌ونقل مناسب، ارزان بودن حمل و نقل، ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای بار، حمایت بیمه‌ها از حمل‌ونقل جاده‌ای و بیمه‌کردن محصولات در مقابل خطرهای مختلف، استفاده از ناوگان مناسب جهت حمل‌ونقل متناسب با نوع کالا، توجه به ویژگی‌های محیطی و جغرافیایی مناطق و عواملی از این دست، می‌تواند باعث اقبال دریافت‌کنندگان به این خدمات نسبت به استفاده از آنها شده و در قیمت تمام‌شده محصولات، توزیع درآمد، صادرات و واردات مناسب؛ نقش مهمی داشته باشد. بنابراین لازم است مسئولان با سرمایه‌گذاری مناسب در بخش حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای گام‌هایی اساسی برای برطرف کردن مشکلات موجود برداشته تا از این طریق به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.