| کد خبر: 54698 |

سیاست‌های جدید بنزینی دولت / سهمیه‌بندی گازوئیل متوقف نمی‌شود

تین نیوز | وزیر نفت با تشریح سیاست‌های جدید بنزینی دولت تا پایان سال ۹۴، از ادامه عرضه سهمیه‌ای گازوئیل تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: عرضه کارتی بنزین متوقف نخواهد شد.
 
بیژن زنگنه در یک برنامه زنده تلویزیونی اقتصاد ایران درباره آخرین تحولات قیمت و عرضه بنزین در کشور، با رد هر گونه افزایش دوباره قیمت بنزین تا پایان سال جاری، گفت: همین افزایش قیمت بنزین را هم با تمام کراهت انجام دادیم. کراهت از این منظر که می‌دانیم بالاخره به مردم فشار وارد می شود اما چاره‌ای نبود و قانون به دولت حکم کرده است.
 
وزیر نفت با اعلام اینکه تا پایان برنامه پنج ساله پنجم قیمت بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی باید به ٩ درصد قیمت فوب خلیج فارس افزایش یابد، تصریح کرد: این قانون در سال‌های گذشته اجرایی نشده بود.
 
این عضو کابینه دولت با اشاره به وجود فاصله قیمتی بین بهای بنزین عرضه شده در داخل کشور و قیمت بنزین در بازار فوب خلیج فارس، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت فوب خلیج فارس در مورد گازوییل لیتری نزدیک به ١٢ تا ١٣ تومان و با محاسبه حمل و نقل و فروش و جایگاه به بالای ١٥ تومان می رسد.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه قیمت فعلی عرضه گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است، بیان کرد: از سوی دیگر متوسط نرخ بنزین هم سال گذشته ٧٩ تومان بود و ٣ درصد بنزین کشور را با قیمت ١ تومان و ٧ درصد را با نرخ ٧ تومان فروخته شده و مجموع این دو نرخ حدود ٨ تومان می شد که حالا ١ تومان شده است.
 
وی با بیان اینکه با آزادسازی قیمت ها، علاوه بر اجرای تعهدات قانونی یک مشکل بزرگ در کشور یعنی چند نرخی بودن فرآورده‌های نفتی را حل و فصل کردیم، تبیین کرد: با این روش بنزین تک نرخی ١ تومان دارد و دیگر سهمیه هم اعمال نمی‌شود زیرا سهمیه به نظر وزارت نفت اسراف ایجاد می کرد و فرد احساس می کرد اگر سهمیه اش را مصرف نکند چیزی را از دست داده است.
 
زنگنه ادامه داد: به عنوان نمونه به بسیاری از تاکسی‌ها سهمیه اختصاص می یافت اما برخی از آنها مصرف نمی کردند و آن را می‌فروختند و همین شرایط در اقتصاد آن بخش اختلال ایجاد می کرد، دولت به آنها سهمیه داده تا کار کنند اما با فروش آن سهمیه درآمد کسب می کنند و کمتر کار می کنند.
 
وزیر نفت با تاکید بر این که تک نرخی شدن حتما برای اقتصاد کشور منفعت دارد، تاکید کرد: در همین تصمیم گیری قیمت CNG را افزایش ندادیم تا مصرف آن بیشتر شود و در همین مدت هم شاهد افزایش گرایش به مصرف CNG هستیم و افزایش مصرف محسوس است.
 
این عضو کابینه دولت با بیان اینکه سهمیه های ٧ تومانی تا شهریور ماه محفوظ است، یادآورش د: بهتر است مردم عجله ای برای مصرف سهمیه نداشته باشند و تا شهریور ماه آرام مصرف کنند.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه برآوردهای انجام گرفته نشان می دهد آنچه در کارت‌های هوشمند سوخت وجود دارد، کمتر از ٣ درصد مصرف است، تاکید کرد: با وجود آزادسازی قیمت ها کارتهای سوخت همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.
 
زنگنه با بیان اینکه سهمیه بندی گازوئیل تا اطلاع ثانوی ادامه می یابد، گفت: مرحله اول عرضه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش از سال جاری اجرایی شده است و پیش بینی می شود تا سال ٩٥ تمام خودروهایی که گازوییل مصرف می کنند بر مبنای پیمایش سوخت دریافت  کنند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: یعنی هر خودرو با دستگاهی که روی آن نصب می شود کنترل می شود و هر میزان فعالیت داشته باشد، سهمیه گازوئیل می گیرد.
 
وی با با بیان اینکه سال گذشته قیمت های ٢٥ و ٥ تومان را برای فروش گازوئیل تعیین شده بود، افزود: هم اکنون این قیمت به لیتری ۳۰۰ تومان رسیده است و قیمت تمامی فرآورده های نفتی همچون نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع هم به صورت تک نرخی عرضه خواهد شد.
 
زنگنه همچنین در خصوص تعیین قیمت فروض گاز طبیعی به صنایع هم توضیح داد: در حال حاضر گاز را به صنایع حدود ١١ تومان عرضه می کنیم که کمتر از ٤ سنت است.
 
این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی و با وجود کاهش قیمت های جهانی، بهیا گاز در ترکیه مترمکعبی ۳۰ سنت عرضه می شود، تاکید کرد: از سوی دیگر هم اکنون بالاترین قیمت گاز عرضه شده برای پتروشیمی ها  ١٣ سنت است.
 
وزیر نفت با اعلام اینکه بر اساس قانون تنظیم بخشی از  مقررات مالی دولت که سال گذشته تصویب شد، در برخی موارد امکان فروش گاز با تخفیف به برخی از صنایع پتروشیمی وجود دلارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس آن دسته از واحدهای پتروشیمی که در راستای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و کاهش خام فروشی اقدام کنند مشمول این تخفیف خواهند شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.