| کد خبر: 45279 |

تجارت رسمی زیر تیغ قوانین دست و پاگیر اداری است

تین نیوز | رییس مجمع واردات ایران با بیان اینکه باید نگرانی دولتمردان از توسعه بخش خصوصی را به دغدغه آنها برای رونق این بخش تبدیل کنیم، گفت: تجار دچار فرسودگی زودرس شده اند و این خستگی بیشتر ناشی از وجود قوانین دست و پاگیر اداری، مقررات زائد و وفور کالای قاچاق است.
 
محمدحسین برخوردار در خصوص اوضاع واردکنندگان رسمی کشور، افزود: واردات بخشی از تجارت خارجی کشور است و فعالان این عرصه باید در تصمیم سازی های کشور حضور داشته باشند ضمن آنکه باید توجه داشت بسیاری از فعالان این حوزه، در عرصه تولید و صادرات نیز بطور مستقیم یا غیرمستقیم نقش دارند.
 
وی با اشاره به نقش مجمع واردات، اظهار داشت: حداقل کاری که مجمع واردات در این سال ها انجام داد تلاش برای به رسمیت شناخته شدن واردات رسمی و قانونی بعنوان بخشی از تجارت خارجی کشور و انتقال صدای واردکنندگان به بدنه تصمیم سازی کشور است. ما واردات را از حالت چراغ خاموش بودن بیرون آورده ایم و نشان دادیم که حجم، آمار، ارزش، مبدا و واسطه واردات باید کاملا روشن و شناسنامه دار باشد.
 
برخوردار ادامه داد: واردات نیز مانند سایر ابعاد تجارت و توسعه نیازمند برنامه ریزی، سازماندهی، حمایت، تعریف خطوط قرمز، سیاستگذاری و در یک کلمه مدیریت است و در آستانه انتخابات اتاق نیز حضور فعالان این عرصه در همین راستا قابل تشریح است.
 
وی با اشاره به مشارکت بازرگانان فعال در عرصه بین الملل در انتخابات اتاق بازرگانی، گفت: پررنگ شدن نقش بخش خصوصی به ویژه پس از دوره تحریم های غیرانسانی غرب موجب شده تا دارندگان کارت های بازرگانی که بسیاری از آنها تا چندی قبل در انزوا، تنها مشغول به اداره بنگاه خود بودند، امروز این انگیزه را پیدا نمایند که با حضور در مراتبی بالاتر چون نهادهای مدنی و تشکل ها نه تنها برای بهبود فعالیت اقتصادی خود چاره اندیشی کنند بلکه به این باور برسند که می توانند در اقتصاد ملی نیز اثرگذار باشند.
 
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: اما شکل گیری ساختارمند اقتصاد حریص به توسعه بخش خصوصی که لحظه به لحظه مترصد کارآفرینی موثر در داخل کشور باشد، بدون شکل دهی به زنجیره ای فعال از ارتباطات اقتصادی منطقه ای و بین المللی امکان پذیر نخواهد بود.
 
به گفته برخوردار، جهان امروز اتاق های بازرگانی را متولی چنین رسالتی شناخته و ما نیز به جای دوباره بازآفرینی چرخ ها، مسیر کم هزینه، تجربه شده دنیا را باید پیش بگیریم و آن مشارکت حداکثری برای تقویت ساختار و محتوای اتاق بازرگانی است.
 
وی افزود: همه آنهایی که از اقتصاد زیرزمینی و زیرپله ای ضربه دیده اند، همه آنهایی که فعالیت اقتصادی رسمی و شناسنامه دار را به عنوان اصالت خانوادگی، هویتی و مدیریتی برگزیده اند، باید برای پاسداشت چنین انتخابی، بیش از گذشته نقش اتاق های بازرگانی را در شکل دهی فضای کسب وکار جدی بگیرند و اعضاء مجمع واردات نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
 
برخوردار ادامه داد: همه ما موظفیم با مشارکت حداکثری در انتخابات، چه بعنوان نامزد هیات نمایندگان و چه بعنوان رای دهنده، واهمه ها از توسعه بخش خصوصی را به دغدغه خاطر دولتمردان برای رونق بخش خصوصی تبدیل و اثبات کنیم که اقتصاد بیش از آنکه بر شانه های نفت و دلارهای نفتی استوار است، بر توانمندی ها، خلاقیت و نوآوری مدیران غیر وابسته به درآمدهای نفتی تکیه زده است.
 
وی با بیان اینکه توقع تجار از اتاق بازرگانی دفاع از حقوق بخش خصوصی و ایجاد فضای همدلی و تعامل است، تاکید کرد: مهم این است که همه ما فعالان اقتصادی بمنظور استمرار خط سیر تکاملی اتاق به پای صندوق های رای برویم، آنچه می تواند امید به آینده بهتر را زنده نگه دارد، تلاش در جهت تقویت اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی از طریق همدلی و همراهی دلسوزانه، مدبرانه و منسجم تک تک فعالان این حوزه است که می تواند به ارتقاء توانمندی های اقتصادی کشور منجر شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.