| کد خبر: 38935 |

تجارت با کدام کشورها برای ایرانی‌ها به‌صرفه‌تر است؟

تین نیزو | رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، بهترین بازار برای تجار ایرانی در همه زمینه‌های بازاریابی،خرید و صادرات 16 کشور همسایه است. کشور‌های همسایه ایران اولویت اول برای تجار ایرانی هستند.
مجیدرضا حریری  در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی اقتصاد ایران و با توجه به تحریم‌های اعمال شده تجارت با کدام کشور‌ها برای تجار ایرانی مقرون به صرفه است؟ گفت:به طور کلی در ایران و برای تجار ایرانی، تجارت باید در قالب یک استراتژی مطرح شود که اصولا اقتصاد ما در ایران مکمل کدام اقتصاد‌ها در دنیا است.
 
وی ادامه داد:اقتصاد ما به عنوان اقتصادی که تولیدات آن عمدتا مواد اولیه و انرژی است قاعدتا با کشور‌هایی می‌تواند دمخور باشد که بیشترین واردات آنها مواد اولیه و انرژی است.
 
حریری با بیان این که کشور‌هایی که کالاهایی صنعتی تولید می‌کنند نیاز بیشتری به انرژی و مواد اولیه دارند، بیان کرد: اما در پاسخ به این سوال که تجار کوچک و متوسط ما در بخش خصوصی بهتر است با کدام کشور‌ها فعالیت کنند باید گفت که در شرایط فعلی تعداد طرف‌های تجاری ما بسیار محدود هستند و این محدودیت در تمام سطوح خرد و کلان تاثیر می‌گذارد.
 
رئیس کمیسون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که در هر جای دنیا اولین و ابتدایی‌ترین مسیر تجاری کشور‌های همسایه است که مراودات با آنها بسیار بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود،تصریح کرد: همین موضوع می‌تواند نقطه قوتی برای ایران و تجار ایرانی باشد.
 
وی با تاکید بر این که ما از معدود کشور‌هایی هستیم که سرزمین پهناوری نداریم اما از امکان مبادله با 16 کشور را در همسایگی خود داریم،بیان کرد: این یک فرصت طبیعی برای همه تجار ایرانی است که قرار است قدم‌های اول را در تجارت بردارند.
 
حریری با اشاره به این که تجار ایرانی می‌توانند هم برای بازاریابی ،هم خرید و هم فروش از بازار کشور‌های همسایه استفاده کنند،گفت:به طور کلی از این مزیت باید استفاده شود.کشور‌های افغانستان، عراق و آسیای میانه به طور مثال به دلایل شرایطی که دارند مصرف‌کننده کالاهای تولید شده در ایران هستند.
 
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که کشور‌های همسایه ایران اولویت اول برای تجار ایرانی هستند درباره تجارت با دو کشور انگلیس و امریکا،خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم تجارت با این دو کشور اصلا امکان‌پذیر و عملی نیست.مجموع تجارت ما با آمریکا و انگلیس درصد بسیار ناچیزی از حجم تجارت ایران را تشکیل می‌دهد.
 
حریری ادامه داد:آن مقدار اندک تجارت با آمریکا نیز در حد واردات دارو و مواد غذایی است.بنا بر تحریم‌های وزارت خزانه داری امریکا که در دهه 80 میلادی وضع کرده‌است هر نوع صدور کالا به شکل تجاری به آمریکا ممکن نیست.
 
وی در پایان گفت: دو منطقه آمریکا و انگلیس برای تجای که می‌خواهند به تازگی شروع کنند دو منطقه بسیار پر ریسکی است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و کلا محصول قابل عرضه ما به این کشور‌ها منهای پتروشیمی ایران و یکسری محصولات سنتی که آدم‌های حرفه‌ای می‌خواهد چندان قابل توجه نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.