| کد خبر: 38145 |

بر ضرورت اجرایی شدن مفاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور تاکید شد

تین نیوز | نماینده ویژه ایران در امور ترکیه در همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور در پی سفر خود به آنکارا با تاکید بر روند رو به رشد همکاری های ایران و ترکیه گفت: با توجه به برگزاری موفق کمیسیون مشترک همکار های اقتصادی ایران و ترکیه، طرفین خواهان اجرایی شدن توافقات حاصل در این کمیسیون هستند.
 
محمود واعظی در دیدار خود با مولود چاووش اوغلو ، اظهار داشت: انتظار می رود در صورت تحقق برنامه اجرایی اسناد چشم انداز توسعه و مفاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور و همچنین رفع برخی موانع فنی ، حجم مبادلات و مناسبات اقتصادی فی مابین به 30 میلیارد دلار در پایان سال 2015 ارتقا یابد .

به گزارش تین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی دولت  در این نشست تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه در دولت دکتر روحانی وارد مرحله جدیدی شده است و در سفری که نخست وزیر ترکیه به تهران داشت و اسنادی که در آن سفر به امضا رسید و توافقات به عمل آمده، باعث شد که در بعد مسایل سیاسی، منطقه ای ، بین المللی و همچنین فرهنگی و اقتصادی دستور کار مشخصی برای آینده روابط دو کشور تعیین شود.

نماینده ویژه ایران در امور ترکیه و رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه افزود: افزایش سهم همکاری ها در بخشهای اقتصادی, فناوری و صنایع برای رسیدن به هدف بسیار مهم 30 میلیارد دلار حجم مبادلات ضروری است.

واعظی ضمن اشاره به موضوع تروریسم و رادیکالیسم در منطقه، انزجار خود را نسبت به عملیات تروریستی صورت گرفته در فرانسه اعلام کرد و گفت : تروریسم تهدیدی برای کلیه کشورهای منطقه و از جمله ایران و ترکیه بوده و باید برای مبارزه با تروریسم بهترین راه حل را اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: ما در منطقه‌ای حضور داریم که متاسفانه شاهد وقوع بحران و تحولات منطقه‌ای از جمله تحولات سوریه بوده‌ایم و ضرورتا با تعامل و از طریق گفت‌وگو می‌توانیم نسبت به کاهش مناقشات و حل و فصل آن در منطقه تاثیر‌گذار باشیم اما بهترین راه حل واگذاری آن به مردم سوریه است.

همچنین در این دیدار وزیر امور خارجه ترکیه از عزم و اراده دولت ترکیه به منظور تلاش برای گسترش روابط کشورش در کلیه سطوح اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و انرژی خبر داد و گفت: مصمم هستم تا اراده سیاسی دولت ترکیه را برای توسعه روابط به کار بسته و نسبت به پاره ای از مشکلات و موضوعات که مانع رسیدن حجم روابط به سطح توافق شده بین دو کشور است، گام برداریم.

مولود چاووش اوغلو گفت: ایران همسایه بزرگ قابل توجه ماست و در این ماه‌های اخیر روابط بین دو کشور به سرعت در حال گسترش است.

در این نشست وزیر امور خارجه ترکیه موافقتنامه تجارت ترجیحی را برای گسترش مبادالات کالا بین طرفین مثبت ارزیابی کرد و گفت: اجرای این موافقتنامه از ابتدای سال 2015 نشان از عزم جدی دو طرف برای گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف بازرگانی دارد.

چاووش اوغلو اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همسایگی، مرزهای مشترک طولانی و پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و سیاسی، به عنوان شریک تجاری کشورش محسوب می شود.
وی گفت : دولت ترکیه مصمم است نسبت به توسعه‌ی همکاری و رایزنی با جمهوری اسلامی ایران در ارتقاء امنیت و ایجاد ثبات منطقه‌ای تلاش کند.

وی به نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در اثر گذاری برای حل و فصل بحران های منطقه ای اشاره کرد و گفت: ترکیه بر این باور است که برخی کشور ها همچون ایران برای پایان دادن به بحران سوریه قابل انکا راست.
چاووش اوغلو ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک کشور ایران در منطقه، روابط مناسب ایران و ترکیه می‌تواند کمک زیادی در حل مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته باشد.

یادآور می شود ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در امور ترکیه ،در راستای بررسی روند همکاری‌های دو کشور و پیگیری توافقات اولین نشست شورای عالی روابط، به ترکیه سفر کرد.
واعظی در سفر دو روزه خود به آنکارا طی دیدارهای فشرده ضمن پیگیری و بررسی جزئیات آخرین تحولات در فرایند روابط ایران و ترکیه، موارد مرتبط با توافقات اولین شورای عالی روابط ، تفاهم های بیست وچهارمین اجلاس کمیسیون مشترک وتسهیل مسائل فنی و اجرایی روند دستیابی به هدف 30 میلیاردی تجاری میان دو کشور در سال جاری را با مقامات این کشور، مورد مذاکره و تبادل نظر قرار خواهد داد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.