| کد خبر: 37527 |

آمادگی اتریشی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

تین نیوز | علاقمندی اروپایی‌ها برای توسعه مراودات اقتصادی با بخش خصوصی ایران این بار اتریشی‌ها را به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران کشاند. فعالان بخش خصوصی استان اشتایرمارک اتریش که خود سال گذشته میزبان هیات تجاری اتاق تهران بودند این بار به ایران آمدند تا زمینه را برای فرستادن یک هیات تجاری بزرگ فراهم کنند. این در حالی بود که اتریشی‌ها با اذعان به حضور پرتعداد تجار و بازرگانان بین‌المللی در ایران تاکید داشتند که باید سرعت عمل بیشتری در توسعه همکاری‌های اقتصادی به خرج دهند.
ابهامات شما برطرف می شود
 پس از سفر هیات تجاری اتاق تهران به اتریش در اسفندماه گذشته، که به عنوان اولین هیات تجاری ایرانی بعد از توافق موقت هسته‌ای ایران و غرب به اروپا سفر کرده بود، هفته گذشته چند تن از مقامات استان اشتایر مارک اتریش به اتاق تهران آمدند تا هم شرایط را برای حضور یک هیات تجاری بزرگ اتریشی در ماه آوریل مهیا کنند. در این دیدار که تعدادی از فعالان بخش خصوصی استان اشتایر مارک و مستشار بازرگانی سفارت این کشور در ایران حضور داشتند، یحیی آل‌اسحاق با اشاره به سفر پیشین هیات تجاری اتاق تهران به اتریش و مذاکراتی که در آن سفر صورت گرفت، ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک شاهد رونق چشمگیر مراودات اقتصادی دو کشور باشد.
رئیس اتاق تهران با بیان این که در حال حاضر شرکت‌های اتریشی فعالیت نسبتا خوبی در اقتصاد ایران دارند عنوان کرد که این مساله می‌تواند نشانه‌ای از آینده امیدوارکننده برای دو کشور باشد. آل‌اسحاق گفت: «ایران به رغم فشارهایی که از تحریم دیده و اخیراً با کاهش قیمت نفت مواجه شده اما هم‌چنان آهنگ رشد خود را حفظ کرده و به سمت بهبود شرایط اقتصادی حرکت می‌کند. ما در حوزه‌های بنیادی اقتصاد از جمله صنایع بزرگی چون خودروسازی که مورد علاقه اتریشی‌ها نیز هست، رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.» او هم‌چنین با اشاره به بازار 14 میلیاردی دارو و تجهیزات پزشکی تنها در کشور عراق افزود: «این بازار می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری دو کشور باشد که با سرمایه‌گذاری در ایران و تولید دارو و تجهیزات پزشکی نیاز منطقه را مرتفع کرد.» وی افزود که ایران که در حال حاضر 80 درصد نیازهای دارویی خود در داخل تامین می کند و در تنها برخی داروهای خاص و ویژه را وارد می کند که در آن مورد نیز می توان با همکاری اتریشی ها و استفاده از دانش و فناوری دو کشور دست به تولید این داروها هم برای عرضه در بازار ایران و هم در بازار منطقه دست زد.
رئیس اتاق تهران با ابراز امیدواری نسبت به آینده مذاکرات ایران و غرب و رفع تدریجی مشکلات موجود بر سر راه تجارت خارجی ایران عنوان کرد صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پزشکی و سایر صنایع کوچک و متوسط ایران می‌توانند محل مناسبی برای گسترش و توسعه مراودات اقتصادی ایران و اتریش باشند. او با گفت: «ما در حال گذار از شرایط رکود اقتصادی هستیم و برای جهش بزرگ نیاز به فناوری جدید داریم و در مقابل کالاها و خدمات، زیرساخت‌ها و دسترسی خوبی به بازارهای بزرگ منطقه داریم که می‌تواند برای شرکت‌های عظیم اتریشی به ویژه استان اشتایرمارک بسیار جذاب باشد.»
یحیی آل اسحاق با تاکید بر این که سیاست دولت ایران در حوزه اقتصاد باز و آزاد است اعلام کرد گفت: «در این سفر هرگونه ابهامی که در مورد اقتصاد ایران داشته باشید برطرف می شود.» رئیس اتاق تهران هم‌چنین در انتهای سخنان خود تاکید کرد که مساله گردشگری نیز باید بیشتر مورد توجه طرفین قرار بگیرد و جاذبه‌های گردشگری ایران به گردشگران اتریشی معرفی شود.
افزایش 15 درصد صادرات اتریش به ایران در 10 ماه
در ادامه این نشست مستشار بازرگانی سفارت اتریش در تهران با اشاره به کاهش مبادلات تجاری اتریش و ایران در پی اعمال تحریم‌ها، اعلام کرد که تجارت دو کشور روندی صعودی در پیش گرفته است. گئورگ واین‌گارتن گفت: «صادرات اتریش به ایران تحت تاثیر تحریم‌ها حدود 186 میلیون یورو کاهش یافته بود که اکنون ورق برگشته و ما در 10 ماهه سال 2014 حدود 15 درصد افزایش صادرات به ایران داشته‌ایم.» واین‌گارتن با ابراز امیدواری نسبت به بازگشت شرکت‌های اتریشی به ایران برای فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد که این همکاری‌ها منجر به افزایش صادرات کالاها و خدمات ایرانی به اتریش نیز شده است. مستشار بازرگانی سفارت اتریش در تهران تاکید کرد که فعالان اقتصادی این کشور قصد دارند در حوزه‌های مختلف اقتصادی به ویژه خودروسازی و قطعه‌سازی در ایران فعالیت داشته باشند.
با جشمان خودمان بازرگانان بین المللی را در هتل های تهران دیدیم
پس از این سخنان مانفرد کینس با ابراز مسرت از تداوم همکاری‌های فعالان اقتصادی اتریش با اتاق تهران اعلام کرد که در ماه آوریل یک هیات تجاری بزرگ اتریشی به اتاق تهران خواهد آمد. سرپرست هیات تجاری اتریشی در تهران با اشاره به تلاش 20 ساله خود در حفظ و تداوم روابط اقتصادی با ایران گفت: «ما می‌دانیم که تلاش‌هایمان بجاست و در جای درستی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌ایم.» با اشاره به این که استان اشتایرمارک قلب خودروسازی و قطعه‌سازی در نه تنها اتریش، بلکه اروپاست تاکید کرد که تمام خودروسازهای بزرگ اروپایی چون مرسدس بنز و بی‌ام‌دبلیو در این استان کارخانجات تولید خودرو و قطعه‌سازی دایر کرده‌اند. کینس هم‌چنین با اشاره به مراکز تحقیقاتی و پژوهشی موجود در این استان اعلام کرد که دو زمینه پتروشیمی و داروسازی می‌تواند در کنار خودروسازی اساس همکاری‌های دو طرف را تشکیل دهد و در کنار آن به حوزه‌های دیگر صنعتی و تجاری نیز پرداخت. او با بیان این که ماه‌های آتی برای فعالان اقتصادی اتریشی بسیار سرنوشت‌ساز است گفت: «من با چشمان خودم دیدم که در هتل محل اقامت ما بازرگانان و تجار بین‌المللی زیادی بودند که قرار ملاقات‌های متعددی با طرف‌های ایرانی داشتند و به شدت روی گسترش و توسعه همکاری‌های اقتصادی متمرکز شده بودند.» مانفرد کینس در پایان سخنان خود تاکید کرد که در بازگشت به کشورش از همکاران خود در بخش خصوصی خواهد خواست که برای توسعه روابط با ایران سریع‌تر عمل کنند.
 
هم‌چنین در این دیدار سیدحمید حسینی عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز حضور داشت و به هیات تجاری اتریشی پیشنهاد کرد که با انجمن قطعه‌سازان و فعالان این حوزه که همگی از بخش خصوصی هستند مذاکراتی برای همکاری داشته باشد. هم‌چنین محمدرضا نجفی‌منش از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی نیز در این دیدار حضور داشت و در مورد جهش تولید خودرو در ماه‌های اخیر و پیشرفت‌های حاصل شده در قطعه‌سازی ایران توضیحاتی ارائه داد. در انتهای این دیدار مقرر شد پیگیری های حضور هیات تجاری اتریشی در ماه آوریل از طریق مقامات سفارت اتریش در تهران و محمدرضا بختیاری معاونت امور بین الملل اتاق تهران صورت بگیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.