| کد خبر: 37522 |

قاچاق کالا سبب آزار تجار قانونمند و شناسنامه‌دار شده است / حجم قاچاق ۲۵ میلیارد دلار است

تین نیوز | رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: قاچاق سبب آزار تجار قانونمند و شناسنامه‌دار شده است و در حالی که ما کالاها را با حداقل تعرفه متوسط 26.6 درصد وارد می‌کنیم، قاچاقچیان بدون پرداخت هزینه‌ کالا را وارد بازار می‌کنند.
 
مجیدرضا حریری به وضعیت قاچاق کالا در کشور و راهکارهایی که بتواند این مسئله را حل کند، اشاره کرد و گفت: قاچاق موضوعی است که سبب آزار تجار قانونمند و شناسنامه‌دار شده است و در حالی که ما کالاها را با حداقل تعرفه متوسط 26.6 درصد وارد می‌کنیم جای بسیار تأسف دارد که قاچاقچیان بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای کالا را وارد بازار می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه ایران در دنیا پس از کشوری به نام باهاما که هیچ جایگاهی در تجارت ندارد، دومین کشوری است که بالاترین میزان تعرفه واردات را دارد، افزود: البته وضع این تعرفه‌ها با نیت خیر و حمایت از تولید اتفاق افتاده، در حالی که صدای فعالان اقتصادی، تولیدکننده، تجار قانونی، مصرف‌کننده و حتی خود دولت را هم در آورده است و فقط قاچاقچیان کالا و آنهایی که از قاچاق حمایت می‌کنند، از این امر راضی هستند.
 
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران به این نکته اشاره کرد که قاچاق کالا بیشتر در کالاهای اولویت 9 و 10 که کالاهای ساخته شده هستند، رخ می‌دهد و بعد از سیگار، پوشاک، لوازم آرایشی و کیف و کفش بیشترین حجم قاچاق کالا به داخل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
 
حریری اضافه کرد: در حالی که همین کالاها بیشترین تعرفه قانونی سود و عوارض را باید بپردازند و تقریباً صد در صد قیمت خرید باید صرف عوارض قانونی شود، مضاف بر آنکه تجار باید 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 2 درصد مالیات علی‌الحساب بپردازد.
 
وی با ذکر مثالی در مورد تعرفه موبایل که بخش زیادی از قاچاق را به خود اختصاص داده اینگونه توضیح داد که اگر چه تعرفه واردات موبایل از 12 درصد به 6 درصد کاهش یافته اما در کنار آن باید 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 2 درصد مالیات علی‌الحساب پرداخت شود و عملاً قدرت رقابت تاجر قانونی با کالای قاچاق را از بین برده و باید بگوییم قدرت رقابتمان در برابر کالاهای کم‌ حجم و گران‌ قیمت صفر است.
 
نگاه دولت برای برخورد با قاچاق اقتصادی باشد نه امنیتی
وی با انتقاد از اینکه نگاه دولت بیشتر به جای آنکه به پدیده قاچاق اقتصادی باشد امنیتی و انتظامی بوده است تصریح کرد: باید برای برخورد با پدیده قاچاق راه‌حل اقتصادی پیدا کنیم نه آنکه با برخوردهای انتظامی صرفاً بخواهیم این پدیده را کمرنگ کنیم.
 
ایران کد و شبنم راه فراری برای قاچاقچیان از قانون بود
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه کالاها باید در محل عرضه قابل ردیابی و شناسایی باشند که از چه مبادی وارد شده‌اند خاطرنشان کرد: طرح ایران کد و شبنم راه‌حل‌های مسائل قانونی و فرار از قاچاق را فراهم می‌کرد و در اجرا هم مفسده داشت.
 
طبق آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 86 قبل از اجرای طرح ایران کد و شبنم قاچاق کالا حدود 5 میلیارد دلار بود، ولی بعد این رقم به 25 میلیارد دلار رسید که 7 میلیارد دلار آن قاچاق خروجی و 18 میلیارد دلار قاچاق ورودی است.
 
سخت گیری بر تجارت قانونی قاچاق را 4 برابر کرد
حریری گفت: همچنین با دیوار بلند تعرفه‌ای که برای حمایت از تولید دور خود کشیده‌ایم نتیجه آن شده که در سال 92 طبق آمار گمرک حدود 5 میلیارد دلار کالای اولویت 9 و 10 از مبادی قانونی وارد کرده‌ایم و حدود 20 میلیارد دلار از همان کالاها از طریق قاچاق وارد کشور شده است و با سخت‌گیری‌هایی که در تجارت قانونی ‌کرده‌ایم، قاچاق را 4 برابر نموده‌ایم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.