| کد خبر: 35186 |

منطقه آزاد ماکو در یک نگاه

تین نیوز | منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو بعنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور مان در مساحتی بیش از 500 هزار هکتار، بعنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور پس از مناطق آزاد کیش ، قشم ، چابهار، انزلی ، ارس ، اروند راه اندازی شده است.
 
این منطقه مرزی با برخورداری از ظرفیتهای اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب و حاکمیت مجموعه ای قوانین و مقررات ویژه حمایتی، فرصت قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
 
منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو علاوه بر هم مرزی با ترکیه و نخجوان، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب ( رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا است و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شدهای تجاری و سیاسی بین ایران و روسیه و اروپا از این محور است.
 
نماینده مردم ماکو ، چالدران ، شوط و پلدشت در این خصوص معتقد است : بخشهای تجاری ، صنعتی ، گردشگری ، فرودگاهی ، خدماتی و اداری و حمل و نقل از بخشهای مهم منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو است. حاج محمد علیپور (رحمتی ) در ادامه می افزاید : با وجود این منطقه آزاد ، تسهیلات ویژه ای در زمینه صادرات ، واردات ، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال سریع فنآوری روز دنیا به کشور ایجاد می شود.
 
فروزان مدیر عامل منطقه‌ آزاد تجاری - صنعتی ماکو هم در این زمینه اظهار میدارد : پارسال میزان واردات از مرز بازرگان به کشور370 میلیون دلار بود اما از ابتدای امسال تاکنون 200 میلیون دلار واردات داشتیم. مهندس بازارگان معاون اقتصادی و سرمایه گذاری مناطق آزاد کشور در خصوص این منطقه بکر اقتصادی معتقد است : صادرات و ترانزیت صنایع تبدیلی کشاورزی و دامداری مهمترین اولویت کاری منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو است و وجود آب کافی در این منطقه یکی از مزیتهای مهم برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامداری است .
معزالدین می افزاید: تسهیل بروکراسی اداری ، معاف از پرداخت مالیات به مدت 20 سال برای سرمایه گذاران ، بدون عوارض بودن فعالیتهای گمرکی از جمله مزیتهای مناطق آزاد کشور بویژه منطقه آزاد ماکو است.

به گفته کارشناسان ، بعد مسافتی اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی گذارد که این منطقه اقتصادی ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است. کارشناسان معتقدند که فعالان اقتصادی در حوزه صنعت و تجارت می‌توانند از این توانمندی منطقه به نحو احسن استفاده کنند.

کهوریان معاون برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی نیز در بیان مزیتهای منطقه آزاد ماکو معتقد است : با تامین زیرساختهای تجاری ، صنعتی و گردشگری در منطقه آزاد ماکو زمینه اشتغال 7 هزار تحصیل کرده در این منطقه فراهم شود که این امر دستآورد بزرگی محسوب می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.