| کد خبر: 30571 |

معاون سابق سازمان بنادر:

◄ آیا توان رقابت با بنادر منطقه را داریم؟

تین نیوز | معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است باید به دنبال شیوه های نوین سرمایه گذاری در بنادر باشیم، شیوه های مرسوم سرمایه گذاری ما دیگر کارساز نیست و اگر صرفا دولت بخواهد بندر بسازد، با هیچ کشوری در منطقه نمی توانیم رقابت داشته باشیم.

به گزارش تین نیوز، محسن صادقی فر در چهل و یکمین جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق ایران، درباره توسعه بنادر اظهار کرد: در ایران حدود 220 بندر وجود داشت که با اضافه شدن 30 بندر در دولت قبل، در حال حاضر 250 بندر داریم که از این میان، 10 تا 12 بندر تجاری (درآمدزا) و بقیه، تنها هزینه بر هستند.

صادقی فر ادامه داد: مجموع درآمد سازمان بنادر یک هزار تا یک هزار و 200 میلیارد تومان در سال است که البته در بحث بندرسازی، عدد بزرگی نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر گنتری کرین هایی که قرار است برای یال های شرقی و غربی بندر شهید رجایی خریداری شود، حدود یک هزار میلیارد سرمایه نیاز دارد، یعنی به اندازه درآمد یک سال سازمان بنادر.

معاون سابق سازمان بنادر درباره امکان رقابت با دوبی در زمینه توسعه بنادر اظهار کرد: در بندر شهیدرجایی در عرض هشت سال، دو یال ساخته شده و عملا برای ظرفیت اسمی 6 میلیون تی ای یو، هنوز تجهیز نشده در حالی که دوبی در سال 2010 افزایش ظرفیتش را آغاز کرد و در حال حاضر 19 میلیون تی ای یو ظرفیت دارد؛ با در نظر گرفتن کل ظرفیت ما (ظرفیت واقعی سه میلیون تی ای یو و ظرفیت اسمی 6 میلیون تی ای یو) چطور می خواهیم با دبی رقابت کنیم؟

وی ادامه داد: اگر صرفا سازمان بنادر (دولت) بخواهد بندر بسازد و توسعه دهد، اصلا با هیچ کشوری در منطقه نمی توانیم رقابت داشته باشیم.

صادقی فر اضافه کرد: امروزه نحوه جذب سرمایه گذار خصوصی در دنیا تغییر کرده و دیگر خود دولت سرمایه گذاری صرف انجام نمی دهد، امروز باید روش های جدید جذب سرمایه گذار در دنیا را بررسی کنیم زیرا به نظر می رسد نظام های جذب سرمایه ما، بیش از این کارساز نیست و با این وضعیت لنگ لنگان، ما هرگز به منطقه نخواهیم رسید.

وی یادآور شد: امارات در سال 1971 به اندازه یک دهم ما ظرفیت داشت اما اکنون هفت برابر ما ظرفیت دارد چون به دنبال جهانگشایی از طریق بندر رفته است.

معاون سابق سازمان بنادر گفت: در حال حاضر بنادر به دنبال کشتی ها حرکت می کنند، اکنون شرکت هیوندای در کره، طراحی کشتی 30 هزار تنی را در دست دارد در حالی که ما در جذب کشتی های بزرگ، هنوز توان کافی نداریم.

وی ادامه داد: کانال ورودی بندر رجایی عملا بیشتر از 14 متر نمی تواند پذیرش کند، بنابراین باید فکری کنیم تا بتوانیم پذیرای کشتی های بزرگ باشیم وگرنه در چند سال آینده، بنادر ما بنادر درجه 2 خواهند بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید 0 0

    از تایدواتر حمایت کنید ترمینال ۲ رو آباد میکنه … کنار زدن تایدواتر از بندر بزرگترین اشتباه دولت است

  • دلسوز 0 0

    دوسال قبل شرکت تایدواتر بارها برای سرمایه گذاری در یال شرقی اسکله شهید رجایی اعلام آمادگی کرد ولی متاسفانه با بی تدبیری بعضی از مسولان وقت با ادعای رفع انحصار از این کار ممانعت کردند. اشتباه دوم مسولان وقت تضعیف شرکت تایدواتر بود که عملا با ضعیف شدن تایدواتر این خود سازمان بود که ضعیف شد. تا جایی که در کنترل شرکت های جدید مانده و به اشتباه خود در واگذاری فازه دوم بندر رجایی کم کم پی خواهد برد. حال یه سوال آیا به نظر شما با این بی تدبیری ها و تضعیف تنها شرکتی که شاید دوباره عرض میکنم شاد می توانست در سالهای آینده قابل رقابت با دیگر شرکت های حاشیه خلیج فارس باشد دیگر جایی برای این حرف ها میماند؟؟؟

  • 0 0

    تایدواتر سال های سال فرصت داشت تا با نگاه به بیرون از کشور در پی سرمایه گذاری و توسعه کار در دیگر کشورها باشد امامتاسفانه به درآمد تضمینی که از یک قرارداد انحصاری نصیبش می شد دل بست و اکنون باید پاسخ گوی تمامی حیف و میل ها باشد

  • بنده خدا 0 0

    متن زیبا، کارشناسانه و در عین حال تأثر انگیری است. ضمن تقدیر فراوان از زحماتی که ایشان و همۀ مدیران عامل دلسوز قبل و بعد کشیده اند، سؤال این است که چند درصد وضعیت موجود بنادر ما متأثر از تحریم ها و کارشکنی دشمن و چقدر از آن ماحصل کم تدبیری مسؤولین امر بوده است. وضعیت موجود عمدتاً ماحصل عملکرد خود ماست و عامل درونی دارد. به هر روی؛ دو صد گفته چون نیم کردار نیست …!