| کد خبر: 28865 |

کیفیت بنزین داخلی بالاتر از بنزین وارداتی است

تین نیوز | قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به این‌که برخی در مورد ارزیابی بنزین و بحث واردات آن وارد مباحث سیاسی می‌شوند، گفت: در حال حاضر کیفیت بنزین تولید داخلی از بنزین وارداتی بالاتر است.
 
جلیل سالاری اظهار کرد: در حال حاضر با انجام برنامه‌هایی مانند هدفمندی، بهینه‌سازی و جمع‌آوری خودروهای فرسوده میزان مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر کیفیت بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور نیز افزایش پیدا کرده است. پس چه‌طور می‌گویند که آلایندگی این بنزین در مقایسه با 10 سال گذشته بیشتر است.
 
وی با اشاره به این‌که دولت با هدف بالا‌بردن کیفیت بنزین مصرفی اقدام به واردات بنزین از کشور‌های دیگر می‌کند، مدعی شد: با این حال کیفیت بنزینی که وارد می‌شود مطابق با استاندارد یورو 4 نیست و مشخصه‌های لازم را ندارد. این‌که چرا چنین بنزین بدون کیفیت مناسبی وارد می‌شود را باید از کسانی پرسید که می‌گویند لازم است در زمینه‌ی بنزین به سمت واردات حرکت کرد.
 
قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود با واردات بنزین محصولی خریداری شود که نسبت به محصول بنزین و تولید داخل از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. با این حال گزارش واردات بنزین از دی‌ماه سال گذشته تا به امروز نشان‌دهنده‌ی این است که کیفیت این بنزین پایین‌تر بوده و بنزینی با نام به اصطلاح بنزین اصلاحی وارد می‌شود که این نام‌گذاری مبنای علمی ندارد.
 
قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با تاکید بر پیشرفت صنعت تولید بنزین در داخل کشور طی 10 ساله اخیر تصریح کرد: به اعتقاد من دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته هیچ پیشرفتی را در زمینه‌ی بنزین مورد استفاده در داخل کشور به وجود نیاورده است.
 
وی همچنین با اشاره به یکی از اسناد واردات بنزین مبنی بر خرید بنزین از بندر بحیره گفت: آیا اصلا بحیره پالایشگاه بنزینی دارد که ایران بنزین را از آنجا به صورت تخلیه از مخزن خریداری کرده است؟
 
سالاری همچنین با اشاره به این‌که بنزین به کشور به صورت واسطه‌ای وارد می‌شود، تصریح کرد: از نظر قیمت نیز بنزین وارداتی در حالی که کیفیت پایین‌تری از بنزین داخلی دارد با قیمت بالاتر خریداری می‌شود و این به دلیل واسطه‌هایی است که ایران از آنها بنزین را خریداری می‌کند و این واسطه‌ها سود کلانی را از این طریق به دست می‌آورند.
 
وی همچنین با تاکید بر این‌که در صورت وجود شرایط مناسب جهت عرضه بنزین تولید داخل می‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد، خاطر نشان کرد: برای بهبود وضعیت تولید لازم است سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش پیدا کرده و جذب سرمایه صورت گیرد.
 
قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی همچنین درباره‌ی ادعای برخی سازمان‌ها در مورد غیراستاندارد‌بودن بنزین تولید داخلی و آلاینده‌بودن آنها اظهار کرد: اینگونه اظهارات مبنای کارشناسی ندارد و در هیچ یک از گزارش‌های سازمان محیط زیست درباره‌ی‌ آلودگی هوا مدرکی مبنی بر آلاینده‌بودن بنزین داخلی آورده نشده است. اگر قرار باشد بنزین تولید داخل به عنوان یک بنزین غیراستاندارد معرفی شود، لازم است پیش از آن ارزیابی‌های لازم در این صورت گرفته و بنزین داخلی آزمایش شود.
 
قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در ادامه با تاکید بر این‌که به جای انجام بحث‌های سیاسی در حوزه مربوط به نفت لازم است کار کارشناسی انجام شود، گفت: مباحث سیاسی در این زمینه را افرادی مطرح می‌کنند که آگاهی کامل نسبت به این حوزه ندارند. قبل از آنکه تصمیم گرفته شود واردات بنزین افزایش پیدا کند لازم بود ارزیابی شود که آیا بنزینی با استاندارد یورو 4 در منطقه ارائه می‌شود یا خیر.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.