| کد خبر: 28729 |

الحاق ایران به پروتکل‌های گردشگری چین

تین نیوز | زمان انتظار چینی‌ها برای صدور ویزا بین 4 تا 48 ساعت است .
اقتصاد نوظهور چین با رشد بی‌سابقه خود در چند سال اخیر، پدیده‌ای شگرف در بازارهای جهانی به حساب می‌آید و کشورهای مختلف از توسعه‌یافته تا در حال توسعه را به مشتریان پر و پا قرص مبادلات اقتصادی این کشور بدل کرده است. گردشگری نیز به عنوان حوزه‌ای جذاب و پردرآمد، جای بزرگی را در این بازار به خود اختصاص داده است.
 
آمارها حاکی از آن است تا سال 2015 ورود گردشگر به اقتصادهای نوظهور از جمله چین از ورود به اقتصادهای پیشرفته بیشتر می‌شود و تا سال 2030، 57 درصد از گردشگران ورودی راهی اقتصادهای نوظهور خواهند شد. جالب اینکه پیش‌بینی می‌شود رشد گردشگری اقتصادهای پیشرفته نیز در سال‌های پیش‌رو از ورود گردشگران اقتصادهای نوظهور ناشی خواهد شد. در حال حاضر کشورهای گردشگرپذیر از فرانسه و انگلستان گرفته تا ترکیه و کشورهای آفریقایی، تمهیدات خاصی را برای جذب میلیون‌ها گردشگر چینی مشتاق و ولخرج اندیشیده‌اند و این فعالیت‌ها، طیف وسیعی از سیاست‌ها از تسهیل صدور ویزا گرفته تا اختصاص هتل‌های مجانی به این گردشگران را شامل می‌شود.

در همین راستا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تکمیل طرح‌هایی برای توسعه گردشگری دو کشور ایران و چین در سال 2015 خبر داده و اعلام کرده این طرح‌ها در سال 2016 وارد برنامه‌ریزی کمی خواهد شد. طبق گفته مرتضی رحمانی موحد، سالانه تعداد 100 میلیون گردشگر چینی به خارج از کشور خود سفر می‌کنند و ایران در تلاش است تا بر مبنای طرح و برنامه مذکور، حداقل 5 درصد از این تعداد یعنی 5 میلیون نفر را از آن خود کند. احیای جاده ابریشم نیز گشایشی برای گسترش روابط ایران و چین خواهد بود و یادآور اشتراکات این دو سرزمین است که برای توسعه گردشگری می‌توان از آن سود برد. 
 
  همکاری اتاق و دولت برای جذب چینی‌ها
اتاق بازرگانی ایران و چین نیز در این راستا اقداماتی جدی صورت داده است. اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین درباره امکان‌سنجی طرح‌های موجود و مجموعه فعالیت‌های اتاق ایران و چین و بخش خصوصی برای جذب گردشگران چینی به «دنیای اقتصاد» گفت: در اتاق از یکی، دو سال قبل برنامه‌ها برای قرار گرفتن در پروتکل‌های گردشگری چین هدف‌گذاری شده و این هدف امسال محقق شد. تابه‌حال ایران در میان مقاصد گردشگری چین قرار نداشت و اگر هم گردشگری از چین به ایران می‌آمد به قصد کشورهای خلیج‌فارس بود. گردشگران چینی در مسیر رفت و برگشت در ایران می‌ماندند و از یکی، دو شهر ایران بازدید می‌کردند. اما با توافقی که در سال جاری بر سر الحاق ایران به پروتکل‌های گردشگری چین شد، موانع برقراری روابط و تعامل در این زمینه برطرف شده و به وضوح تبادلات گردشگر دو کشور افزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه به تعاملات سازنده اتاق و بخش دولتی در روند این برنامه‌ریزی اشاره کرد و افزود: در هماهنگی‌هایی که با آقای سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد، کمیته فرعی مشترکی بین اتاق ایران چین و سازمان شکل گرفت که مسوول پیگیری و سازماندهی فعالیت‌هایی است که برای گسترش روابط گردشگری با چین انجام می‌شود. از سوی دیگر به‌منظور بررسی دقیق‌تر این امکان، سفر مشترکی به همراه سازمان میراث به چین انجام دادیم و بعد از این اقدامات بود که ما نیز در لیست کشورهای هدف چین قرار گرفتیم. 
 
  تلاش برای حذف صدور روادید و تسهیل آن

عسگراولادی تسهیل سفر چینی‌ها به ایران را چنان‌که بسیاری از کشورها این موضوع را در دستور کار قرار دادند لازم و ممکن دانست و تصریح کرد: ما در اولین قدم روند صدور ویزا را برای چینی‌ها تسهیل کرده و زمان آن را به حداقل رساندیم؛ به طوری که در حال حاضر مدت زمان انتظار آنها برای صدور ویزا بین 4 تا 48 ساعت است و 4 کنسولگری ایران در شهرهای مختلف این کشور شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات برای صدور روادید برای گردشگران و تجار این کشور هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در تلاش و رایزنی با وزارت امور خارجه و سازمان‌های مرتبط هستیم تا برای سفر 72 ساعته تا 5 روزه از چین به ایران نیازی به صدور ویزا نباشد تا به این ترتیب با رفع موانع اداری آمار ورود گردشگران چینی به ایران افزایش یابد.
این فعال بخش خصوصی در ادامه، کار بازاریابی برای این حوزه نوپا و شناساندن ایران به چینی‌ها را مهم دانست و گفت: در هفته جاری جهت بازاریابی در حوزه گردشگری و همچنین صادرات ایران به این کشور از صنایع دستی گرفته تا مواد غذایی، 3 هیات از سوی اتاق به چین اعزام می‌شود و 10 روز در این کشور به رایزنی و هدف‌گذاری شهرها و بازار این کشور می‌پردازد.

عسگراولادی زیرساخت‌های گردشگری ایران را برای هدف‌گذاری‌های انجام شده و جذب 5 میلیون گردشگر چینی در سال آینده ناکافی دانست و گفت: به فرض اینکه ما همه کارهای گفته شده را انجام دهیم و اوضاع به خوبی پیش برود و گردشگران چینی به سمت ایران سرازیر شوند، ما در اینجا بالاخص در زیرساخت‌های گردشگری خود ضعف‌های جدی داریم. هتل به اندازه کافی نداریم و کیفیت هتل‌های موجود هم در حد استانداردهای بین‌المللی نیست. وی افزود: مشکل دیگر هم این است که ما برای تورهای چینی لیدرهای مناسب و کافی نداریم. از این رو چنین ضعف‌هایی به سرگردانی گردشگران و در نهایت نارضایتی آنان می‎انجامد.  

به نظر می‌آید یافتن سهمی در این بازار آن‌هم زمانی که رقبایی در میان غول‌های بازار گردشگری داریم، کار چندان آسانی نباشد و مستلزم هماهنگی بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی، برنامه‌ریزی دقیق، تکمیل زیرساخت‌ها، بازاریابی و پس از آن بازارداری است. ایران به صورت بالقوه مزیت‌هایی رقابتی در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت دارد و این در کنار کنجکاوی برای سفر به این سرزمین کمتر شناخته شده، شاید برای یک بار گردشگر چینی را به ایران بیاورد، اما تداوم این روند مستلزم دستیابی توریسم ایران به حدی از استاندارد بین‌المللی است تا گردشگر را به ایران بازگرداند.

 خواست‌های این گردشگران که گاهی به وضوح در میان خیابان‌ها و متروهای ایران سرگردانند، پیش از این از طریق سفیر ایران در چین به متولیان سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است. به نظر می‌آید ترتیب اثر دادن به خواسته‌های معقولی چون چاپ بروشورها و کتاب‌های راهنمای رستوران و آموزش تورلیدرهای چینی‌زبان گام مثبت و کم‌هزینه برای شروع باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.