| کد خبر: 27954 |

همایش تجار ایرانی و گرجستان در تفلیس برگزار شد؛

برنامه‌ریزی برای رسیدن به تجارت ۳ میلیارد دلاری

تین نیوز |  هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران که یا حضور بیش از 30 فعال اقتصادی به سرپرستی یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران و به همراه محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل و احمد دوست‌حسینی مشاور عالی این اتاق برای شرکت در همایشی دو جانبه به گرجستان سفر کرده‌اند روز گذشته در اتاق بازرگانی گرجستان حضور یافتند.

به گزارش تین نیوز از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در ابتدای حضور هیات تجاری ایرانی در اتاق گرجستان، کاخا بایندوراشویلی، رئیس اتاق بازرگانی گرجستان، میزبان مسئولان اتاق تهران بود. در این دیدار که پیش از برگزاری همایش بازرگانان دو کشور برگزار شد، رئیس اتاق بازرگانی گرجستان بعد از خیرمقدم به مهمانان خود به بیان دیدگاه‌های خود درباره افزایش میزان مبادلات تجاری و تسهیل روند تجارت بین دو کشور و راه‌های گسترش آن شد. او هم‌چنین به وجود برخی مشکلات تجاری در گرجستان اذعان کرد.

پس از آن و در مراسم افتتاح همایش بازرگانان ایران و گرجستان، کاخا بایندور اشویلی با تشکر از حضور هیات تجاری در پایتخت گرجستان گفت: «سالانه بالغ بر 100 هزار ایرانی به عنوان گردشگر و بازرگان به گرجستان سفر می‌کنند.» رئیس اتاق بازرگانی گرجستان با اشاره به مشکلات صدور روادید برای بازرگانان ایرانی در دو ماه گذشته به دلیل تغییر برخی قوانین، ضمن ابراز امیدواری برای رفع این مشکل از حضور نماینده اتاق بازرگانی گرجستان در کنسولگری این کشور در ایران برای تایید روادید بازرگانان ایرانی و رفع مشکل آنها در آینده‌ای نزدیک خبر داد. او ابراز امیدواری کرد که در آینده رفت‌و‌آمدهای تجار دو کشور افزایش یابد و باعث بالا رفتن میزان مبادلات تجاری و مراودات اقتصادی دو کشور شود. کاخا بایندور اشویلی با اشاره به رونق فعالیت‌های کشاورزی در گرجستان از فعالان اقتصادی ایرانی دعوت کرد روی این حوزه حساب ویژه‌ای باز کنند. به گفته رئیس اتاق بازرگانی گرجستان در این همایش، نمایندگان بالغ بر 50 شرکت تجاری گرجستان حضور داشتند که آماده رایزنی با فعالان اقتصادی ایرانی بودند.

حجم مبادلات دو کشور راضی‌کننده نیست
پس از این سخنان یحیی آل‌اسحاق با حضور در جایگاه سخنرانی از دعوت اتاق بازرگانی گرجستان برای شرکت در این همایش قدردانی کرد. رئیس اتاق تهران با اشاره به سابقه طولانی دوستی دو کشور ایران و گرجستان، ابراز امیدواری کرد که روند تجارت دو کشور بعد از این سفر، با سرعت بیشتری تسهیل شود و مبادلات با روند تندتری رو به افزایش بگذارد.

آل‌اسحاق در ادامه از حضور متخصصان و مهندسان گرجستانی در پروژه‌های بزرگ ذوب آهن، فولاد و پتروشیمی در زمان شوروی سابق در ایران یاد کرد و گفت: «ما کاملاً امیدوار به آینده تجاری بین این دو کشور با رفع مشکلات و موانع پیش رو هستیم.» او به شرایط خوب ایران در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، داروسازی و صنایع غذایی پرداخت و همچنین از ساخت کارخانجات سیمان و سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ایرانی در گرجستان خبر داد. رئیس اتاق تهران خطاب به نمایندگان شرکت‌های گرجستانی گفت: «در ایران، زمینه و فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری شما فراهم است به طور مثال در حوزه معدن شرایط سرمایه‌گذاری دو جانبه کاملاً آماده است. در بحث ماشین‌آلات معدنی و کشاورزی، تولیدات ما می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف دو کشور باشد. سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد نیروگاه و تولید برق و در نهایت صادرات به کشورهای همسایه و اروپا نیز می‌تواند از پروژه‌های مدنظر دو طرف باشد که آینده خوبی را برای مراودات اقتصادی ایران و گرجستان مهیا می‌کند.»

یحیی آل‌اسحاق از با انتقاد از میزان تجارت بین دو کشور در عین سابقه طولانی و درازمدت دوستی، انتقاد کرد و گفت: «به نظر نمی‌رسد حجم مبادلات 170 میلیون دلاری بین دو کشور رقم مناسبی باشد و هیچ یک از دو کشور را راضی کرده باشد. ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و یک برنامه بلندمدت این رقم را به بیش از 3 تا 4 میلیارد دلار در سال برسانیم.» او با بیان وضعیت اقتصادی موجود در ایران و همچنین شرایط تحریم در ایران ادامه داد: «ایران در شرایط تحریم‌های سخت، سالانه نزدیک به 100 میلیارد دلار مراودات تجاری و مالی با کشورهای مختلف داشته است. با کمرنگ شدن این تحریم‌ها و کم‌اثر شدن آن‌ها این رقم بدون تردید افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت و چه بهتر که این افزایش خودش را در رابطه با کشورهای منطقه چون گرجستان نشان دهد.»

رئیس اتاق تهران با اشاره به نیازهای کشور ایران دورنمای این نیازها را همکاری‌های گسترده و مناسب بین دو کشور دانست و افزود: «این نیازها می‌تواند در کشور شما به ثمر بنشیند و به ایران صادر شود. که یک بازی برد برد محسوب خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران سالانه نزدیک به 10 میلیون تن گندم، 5 میلیون تن ذرت، نزدیک به 2 میلیون تن گوشت وارد می‌کند، گرجستان با توجه به آب و هوا و مزیت حمل‌و‌نقل، می‌تواند زمینه خوبی برای به سرمایه‌گذاری بلندمدت ایرانی‌ها در خاک خود فراهم کند.»

صدور روادید تجاری باید تسهیل شود
آل‌اسحاق البته با اشاره به وجود برخی مشکلات، گرایش بیش از حد گرجستان به سمت اتحادیه اروپا و قوانین این اتحادیه و همچنین روند سخت صدور روادید برای بازرگانان ایرانی و مراودات پولی و بانکی ابراز امیدواری کرد که با اندکی تدبیر و عقلانیت این مسایل رفع شود. او گفت: «باید این سفر را به عنوان مقدمه و گام اول توسعه روابط به شمار آورد.
با رونق گرفتن مراودات و رفت‌وآمد بین بخش‌های خصوصی دو کشور، واحدهای متوسط و بزرگ اقتصادی بیشتر درگیر می‌شوند و ورود آنها موجبات همکاری‌های بیشتری چون سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه را در پی خواهد داشت که می‌تواند برای هر دو کشور مفید واقع شود.»
آل‌اسحاق در ادامه این نشست به مشکل صدور روادید گریزی دوباره زد و گفت: «ما شرایط و روابط شما با اروپا را درک می‌کنیم و می‌توانیم در یک چارچوب مشخص موافقت‌نامه‌ای امضا کنیم که با تائید اتاق بازرگانی، ویزای تجاری سریع‌تر به بازرگانان داده شود. ما وجود چنین مشکلی را در رابطه با برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و آلمان و همچنین کشورهای آسیایی مثل هند و چین حل کرده‌ایم.
گرچه شما با سخنان و قول‌هایتان نشان دادید که در این زمینه عزمی جدی وجود دارد و اتاق بازرگانی گرجستان نقش مهم و ارزشمندی را بر دوش گرفته است.»

مذاکره برای راه‌اندازی کریدور ترانزیتی دریای سیاه-ایران
در ادامه این نشست محسن کبریایی معاون سفیر ایران در تفلیس با اشاره به فعالیت‌های مهم اتاق‌های بازرگانی در کمک به توسعه روابط تجاری بین کشورها، نقش اتاق بازرگانی تهران را در ایران بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: «اتاق تهران بازوی مشورتی دولت ایران به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته این نقش را به خوبی ایفا کرده است. از یک رو به تجار ایرانی خدمات خوبی ارائه داده است و از طرفی با اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای منطقه و دعوت از فعالان اقتصادی دیگر کشورها برای حضور در ایران و ایجاد بستر مناسب برای شناخت بیشتر فرصت‌ها موجود در تجارت خارجی نشان داده که با یک برنامه‌ریزی صحیح و دقیق گام در این زمینه گذاشته است.» کبریایی با اشاره به نقش سفارت ایران در تفلیس در مذاکرات تجاری و بازرگانی افزود: «این سفارت آماده ارائه هر گونه خدمات برای تجار و بازرگانان ایرانی و گرجی است و در این راستا از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.»

معاون سفیر ایران در تفلیس با اشاره به گرجستان و نقش آن در بین کشورهای همسایه گفت: «مقامات دولتی گرجستان ایران را یک کشور همسایه به شمار می‌آورند و در ایران هم چنین دیدی حاکم است.» او با اشاره به پایین بودن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ادامه داد: «سال 92 حجم این مبادلات 10 میلیون دلار بوده است که در مدت یک سال به 180 میلیون دلار رسیده است. رشد 50 درصدی نشان می‌دهد که در این زمینه فعالیت خوبی صورت گرفته است و با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان این حجم را به بالاترین عدد ممکن رساند.»

معاون سفیر ایران در تفلیس اعلام کرد که طرح و برنامه‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف اقتصادی برای توسعه روابط دو کشور مطرح است و از جمله به کریدور ترانزیتی اشاره کرد که از طریق دریای سیاه به ایران متصل می‌شود و اکنون در مرحله مذاکره است. او افزود: «ترانزیت انرژی مساله مهمی است و از طریق گرجستان به کشورهای اروپایی امکان‌پذیر است. چنانچه خط لوله گاز ایران به گرجستان اتصال یابد، در کنار رشد و توسعه گرجستان، زمینه خوبی برای صادرات گاز به کشورهای اروپایی فراهم می‌شود.»

کبریایی با بیان این که تاسیس اتاق مشترک ایران و گرجستان از اقدامات مهم و مثبتی بود که در تفلیس به ریاست معاون وزیر کشاورزی گرجستان شکل گرفت افزود: «استفاده از ظرفیت‌های اتاق تهران و اتاق بازرگانی گرجستان می‌تواند ما را به راحتی به رقم یک میلیارد دلار مبادلات تجاری در سال برساند. سفارت ایران در تفلیس هم آماده کمک و همکاری برای رسیدن به این رقم و افزایش آن تا مرز 3 میلیارد دلار در آینده نزدیک است.»

در ادامه این نشست تجار و فعالان اقتصادی ایران و گرجستان مذاکرات رو در رو و مستقیم خود را آغاز کردند که تا ساعاتی بعد به طول انجامید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.