| کد خبر: 22111 |

عوارض ۳۲ درصدی حق بیمه دریافتی دغدغه صنعت بیمه است

تین نیوز |  وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأكید بر این نكته كه صنعت بیمه كشور نیز مانند بسیاری از بخش‌های اقتصادی توسعه كافی پیدا نكرده است، عوارض ۳۲ درصدی حق بیمه‌های دریافتی را یكی از دغدغه‌های صنعت بیمه ذکر کرد و گفت: بیمه مركزی نقش خود را به عنوان رقیب شركت‌های بیمه رقیق كرده است.
 
مجمع عمومی سالانه بیمه مركزی به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور مدیر عامل سازمان حسابرسی، نمایندگان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت؛ تعاون، كار و رفاه اجتماعی و اعضای هیئت عامل بیمه مركزی برگزار شد.
 
در این مجمع گزارشی از عملكرد بیمه مركزی و صنعت بیمه كشور در سال ۱۳۹۲ ارائه و ترازنامه، حساب سود و زیان و صورت های مالی بیمه مركزی، صندوق اتكایی ویژه تحریم و صندوق بازنشستگی كاركنان بیمه مركزی بررسی و تصویب شد.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مجمع عمومی بیمه مركزی در این جلسه با اشاره به نقش صنعت بیمه در اقتصاد كشور بر برنامه ریزی لازم برای هدایت و نظارت بیشتر بیمه مركزی بر عملكرد صنعت بیمه كشور تأكید كرد و گفت: بیمه در دنیا یكی از بازیگران اصلی اقتصاد كشور است و سرمایه گذاری صنعت بیمة كشور از محل ذخایر بیمه ای شركت های بیمه صورت می گیرد.
 
علی طیب نیا با بیان اینکه بیمه مركزی در دوره اخیر نقش سیاستگذاری و نظارتی را پررنگ تركرده است، گفت: مأموریت اصلی صنعت بیمة كشور تأمین اطمینان و آرامش و كاهش عدم قطعیت هاست تا با استفاده از آن بتوان ریسك فعالیت های اقتصادی را به حداقل رساند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نقش بیمه مركزی سیاستگذاری، هدایت و نظارت است و در این راستا باید عدم اطمینان های صنعت بیمه را به حداقل ممكن برساند تا بتواند صنعت بیمه را بیمه كند.
 
وی با اشاره به افزایش توان تولید و ثروت آفرینی به عنوان اولویت راهبردی اساسی اقتصاد كشور گفت: اگر صنعت بیمة كشور بتواند اعتماد و اطمینان را در بین سرمایه گذاران اقتصادی كشور ایجاد كند، به مهمترین هدف خود دست پیدا كرده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأكید بر این نكته كه صنعت بیمة كشور نیز مانند بسیاری از بخش های اقتصادی توسعه كافی پیدا نكرده است، گفت: بیمه مركزی با برنامه ریزی های انجام شده در این مسیر حركت كرده و در این زمینه از راهنمایی ها و رهنمودهای اعضای مجمع و اعضای شورای عالی بیمه نیز استفاده می كند.
 
وی با اعلام این نكته كه هدف اصلی صنعت بیمه سرمایه گذاری نیست، تصریح كرد: در صورت وجود ذخایر قابل ملاحظه در شركت های بیمه، می توان در تأمین مالی نقش موثری ایفا كرد.
 
طیب نیا از نظارت به عنوان یكی از وظایف مهم بیمه مركزی یاد و اضافه كرد: اگر نظارت موثری بر فعالیت های بیمه گری صورت نپذیرد شركت های بیمه نمی توانند خسارت های بیمه گذاران را به موقع پرداخت كنند.
 
رئیس مجمع عمومی بیمه مركزی از نظارت بر احراز صلاحیت متقاضیان تأسیس شركت های بیمه به عنوان یكی از اهرم های اصلی نظارت نام برد و اضافه كرد: با وجود این كه بیمه مركزی در این زمینه تلاش های خوبی داشته است اما صنعت بیمه راه طولانی برای تحقق این اهداف در پیش دارد.
 
طیب نیا با اشاره به عوارض ۳۲ درصدی بر حق بیمه های دریافتی به عنوان یكی از دغدغه های صنعت بیمه، تصریح كرد: بیمه مركزی در دوره اخیر تلاش كرده است نقش خود را به عنوان رقیب شركت های بیمه رقیق كرده و نقش سیاست گذاری، هدایت و نظارت را پررنگ تر كند و در این مسیر حركت های مثبتی انجام داده و در آینده انشاءا... بهتر خواهد شد و در این زمینه نیازمند همكاری سایر دستگاه ها و نهادهای دیگر است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان با تشكر از گزارش عملكرد صنعت بیمه كه با كمترین ایراد و بند از طرف ناظران مالی مواجه شد گفت: امیدوارم كه نقش بیمه مركزی به گونه ای باشد كه به جایگاه واقعی خود هدایت شود.
 
همچنین محمد ابراهیم امین رئیس كل بیمه مركزی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت بیمه باید قابلیت نقد شوندگی داشته باشد، گفت: کاهش انحصار فعالیت های بیمه ای در بخش دولتی، راه اندازی و تقویت سامانه هدایت و نظارت الكترونیكی بیمه، نظارت آنلاین بر فعالیت های بیمه گری، تأیید صلاحیت مدیران شركت های بیمه، برقراری سیستم پاسخگویی به شكایات بیمه گذاران و سامانه شناسایی و پالایش نمایندگان فروش بیمه از جمله اقداماتی است كه بیمه مركزی در سال گذشته پیگیری كرده است.
 
وی با تأكید بر عوارض تحمیل شده بر صنعت بیمه كشور گفت: شركت های بیمه اجازه ارزیابی ریسك ندارند و در ادامه به پرداخت 10 هزار میلیارد تومان خسارت در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و از افزایش ۳۴ درصدی این شاخص در صنعت بیمه خبر داد و گفت: شركت های بیمه در سال ۹۲ به شانزده میلیون و هفتصد هزار پرونده خسارت رسیدگی کردند و خسارت پرداخت نمودند.
 
رئیس كل بیمه مركزی تصریح كرد: سرمایه گذاری ها در صنعت بیمة كشور در چارچوب آیین نامه مصوب شورای عالی بیمه صورت می گیرد و بر این اساس شركت های بیمه باید سرمایه های خود را عمدتاً در حوزه هایی سرمایه گذاری كنند كه قابلیت نقد شوندگی داشته باشد.
 
محمد ابراهیم امین با اشاره به این نكته كه شركت های بیمه در حال حاضر مانند رودخانه ای هستند كه هر چه به آن وارد می شود از مسیر دیگری خارج می شود گفت: با این شرایط وجوهی برای سرمایه گذاری باقی نمی ماند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییر مأموریت پژوهشكده بیمه گفت: پژوهشكده بیمه با انجام مطالعات تطبیقی و تعریف پروژه های كاربردی توانسته است پاسخگوی بسیاری از سئوالات و مشكلات گریبانگیر صنعت بیمه باشد.
 
رئیس كل بیمه مركزی گفت: نظارت بر ۲۹ شركت بیمه ای بنابه ماهیت كار نظارتی دشوار است اما همكاران بیمه مركزی در كمال صداقت و با كارشناسی و دلسوزی این كار را انجام می دهند.
 
همچنین حسینی معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به پر رنگ شدن نقش بیمه ها در اقتصاد كشور و تعیین تكلیف صندوق های بازنشستگی گفت: بیمه مركزی باید بتواند از محل سرمایه گذاری شركت های بیمه به اقتصاد كشور كمك كند.
 
گفتنی است مجمع عمومی بیمه مركزی روز دوشنبه ۲۴ شهریور با موضوع بررسی گزارش عملكرد بیمه مركزی و صنعت بیمه كشور برگزار شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.