| کد خبر: 16944 |

کم اظهاری و برخورد سلیقه‌ای از مشکلات گمرکی / کندی سرعت تخلیه بار و هزینه‌ سنگین انبارداری

تین نیوز | سنجش رتبه تجارت هر کشور، زمان ورود و خروج کالاست و موانع گمرکی برای ترخیص از همان ایستگاه‌های سرعت گیری است که به اعتقاد واردکنندگان هنوز برخی موانع مانند کم اظهاری، ‌برخورد سلیقه‌ای کارشناسان و تاخیر بی‌دلیل در ترخیص هنوز پابرجاست.
 
حسین معروف به وضعیت فعلی گمرک و اصلاحات مورد نیاز برای سرعت‌دهی در واردات کالا اشاره کرد و گفت: تا یک سال قبل ساختار گمرک معیوب، قفل شده و دارای موانع زیادی برای واردات کالا بود، اما با تغییر مدیریت و تغییر و تحولات، بسیاری از رویه‌های گمرکی اصلاح شد، اما برخی مشکلات همچنان پابرجاست.
 
وی احیای طرح مسیر سبز در گمرک را از جمله راهکارهایی دانست که می‌تواند موانع گمرکی را حذف و سرعت بخشد، چرا که در این مسیر تنها ایستگاه بازدارنده درب خروج گمرک خواهد بود، ولی در مسیر قرمز از مسیر تخلیه 6، 7 گلوگاه تا هنگام خروج وجود دارد.
 
حجم بالای پرونده‌های کم اظهاری در هیئت‌های حل اختلاف
این واردکننده کم اظهاری را یکی از مشکلات پیش رو برای گمرک و واردکنندگان عنوان کرد و گفت: تعیین ارزش کالای وارداتی همچنان یکی از مشکلات است. چرا که تعرفه براساس ارزش کالا تعیین می‌شود و واردکنندگان همواره به دنبال کم‌اظهاری هستند و از طرف دیگر کارشناسان گمرک این کم‌اظهاری‌ها را تشخیص می‌دهند که منجر به اختلاف شده و به هیأت‌های حل اختلاف کشیده می‌شود و حجم این پرونده‌ها کماکان در گمرک بالاست.
 
وی توجه به حوزه نظارت و مراقبت از رفتار نیروهای کارشناسی در گمرک را یکی دیگر از مسائلی دانست که طی چند سال گذشته به دغدغه تبدیل شده تا حدی که برخی از کارشناسان و اپراتورهای گمرک سلیقه‌ای عمل می‌کنند و از هیچ دستگاه نظارتی هم واهمه ندارند.
 
کندی سرعت در تخلیه بار و هزینه‌های سنگین انبارداری
معروف خاطرنشان کرد: امکانات سخت‌افزاری ما در بنادر ضعیف است تا حدی که برای سرعت در تخلیه کشتی‌ها تأثیرگذار بوده و هزینه‌های سنگین انبارداری تا زمان ترخیص کالا را بر دوش واردکننده می‌گذارد. در عین حال هیچ گونه ممیزی مستقلی در افزایش هزینه‌های بندری وجود ندارد و اپراتورهای هر گونه که بخواهند بدون داشتن پایه و مبنایی هزینه‌ها را تعیین می‌کنند.
 
عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تأخیر در ترخیص پس از اخذ پروانه را یکی دیگر از مسائلی دانست که روند کار واردات را کند می‌کند و گفت: اگر امروز مراحل کار اداری شما در گمرک تمام شود و پروانه را تحویل دهید معلوم نیست به چه دلیلی جنس را 5 روز بعد دریافت خواهید کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.