| کد خبر: 169375 |

◄ بانک اروپایی- ایرانی راه‌حل مشکل فاینانس

معاون اسبق بانک مرکزی از تلاش اتریش برای حفظ فاینانس یک میلیارد یورویی خبر داد.

تین نیوز

معاون اسبق بانک مرکزی از تلاش اتریش برای حفظ فاینانس یک میلیارد یورویی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، اصغر فخریه‌کاشان گفت: هیچ یک از فاینانس‌های خارجی که در دوره پسابرجام با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گشایش یافت به‌غیراز فاینانس چین تبدیل به تعریف پروژه‌ای که بتوان از آن فاینانس استفاده کرد، نشده است.  

او تاکید کرد: هنوز امیدی برای ما باقی است برای مثال اگرچه بانک اوبر اتریش اعلام کرده است که مجبور به متوقف فاینانس  یک میلیارد یورویی است اما دولت اتریش در تلاش برای حفظ پروژه است.

معاون اسبق بانک مرکزی درباره فاینانس‌هایی که به مرحله خوبی رسیده بودند گفت: برخی فاینانس‌ها در مرحله قرارداد با بانک  یا در مرحله گشایش ال سی یا در حال طی پروسه صدور ضمانت‌نامه و یا در مرحله تعیین بانک عامل بودند که در این شرایط به مشکل بر خواهند خورد.

فخریه‌کاشان درباره فاینانس‌هایی که در مرحله جدی قرار نداشتند نیز گفت: بعضا هم پروژه‌ای برای گشایش آن معرفی هم شده بود اما تشریفات اداری و تبدیل‌شدن به این‌که مکانیزمی تعریف شود و کاری شکل بگیرد، انجام نشد، بنابراین توقف فاینانس‌ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

او ادامه داد: اگر اروپایی‌ها بخواهد تعهد خود در برجام را به‌صورت عملی به ایران نشان دهند تاسیس یک بانک مشترک می‌تواند،‌ تسهیلات زیادی برای کشورمان فراهم کند.

معاون اسبق بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مشترک می‌توانست بسیاری از خدمات را پوشش دهد البته حد و حدود آن بستگی به این داشت که در کدام کشور اروپایی تاسیس شود و معتقدم سوئیس بهترین کشوری است که می‌توانستیم با آن روابط بانکی داشته باشیم.

فخریه‌کاشان گفت: در صورت نپیوستن به FATF  هم می‌توانیم این بانک اروپایی- ایرانی را ایجاد کنیم چراکه بر اساس FATF بانک‌ها ملزم به رعایت برخی از قواعد هستند، حال اگر عضو FATF هم نباشیم اما مقررات موردنظر را رعایت کنیم، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

او تصریح کرد: در حال حاضر بانک EIH  پول نفت را برای ایران جابه‌جا می‌کند و خدماتی را به ایرانیان ارایه می‌دهد و تاسیس یک بانک مشترک با سهام‌داری ایران می‌توانست تسهیلات بیشتری را در اختیار کشورمان قرار دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.