| کد خبر: 168916 |

◄ شریعتمداری: 250میلیارد تومان پراید در سه ساعت فروش رفت/ نمی‌توانیم اسامی واردکنندگان خودرو با ارز دولتی را اعلام کنیم

در همین چند روز آشفتگی بازار پول، حدود ٤٠٠٠ دستگاه در فاصله زمانی سه‌ساعته خریداری شد که رقمی معادل ٢٥٠ میلیارد تومان بود و این رقم از سوی مردم پرداخت‌شده و خرید کارتکسی هم نبوده است

تین نیوز

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که شرکت‌های فرانسوی پژو و رنو هنوز به‌طور رسمی اعلام خروج از ایران نکرده‌اند؛ گفت: پژو درراه اندازی شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و ۲۰۰ میلیون دلار آورده داشته و با توجه به این سرمایه‌گذاری‌ها علاقه‌مند به ادامه حضور در ایران است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری» روز شنبه در نشست خبری افزود: هرچند معاملات این شرکت‌ها با آمریکا محدود است، اما شاید کمی ترس و واهمه در ادامه کار با ایران دارند؛ بااین‌حال هنوز خروج آنها قطعی نیست.

این عضو هیأت دولت خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی به سمت گزینه‌های جایگزین این شرکت‌ها از طریق سایر کشورها حرکت کرده است.

شریعتمداری ادامه داد: صنعت خودرو جزو نخستین تحریم‌های آمریکایی‌ها قرار گرفت، زیرابه غیر خیال باطل خود اشتغال‌زایی بالایی را در این صنعت متصور بودند، اما اطمینان می‌دهیم باهمت متخصصان و تکنسین‌های ایرانی قادر به پشت سر گذاشتن این تحریم هستیم.

ارز موردنیاز قطعه‌سازان تأمین است

وزیر صنعت معدن و تجارت درباره تأمین ارز موردنیاز قطعه‌سازان گفت: تاکنون ۴۰۰ میلیون دلار ارز موردنیاز قطعه‌سازان تأمین‌شده و بقیه آن تا سقف ۲ میلیارد دلار با توجه به نوع کشورها و ارز آنها در دست تأمین است.

شریعتمداری افزود: تأمین ارز قطعه‌سازان مطابق دستور صریح دولت در اولویت ویژه قرارگرفته و برای تأمین قطعات منفصله، متصله، یدکی و امکانات موردنیاز قطعه‌سازان برای تأمین به بانک مرکزی ابلاغ‌شده است.

موافق افشاگری نیستیم

محمد شریعتمداری با بیان این که با اعلام اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا وارد کرده‌اند، مخالفت نداریم و اتفاقا موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم افزود: اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.

شریعتمداری گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آنها داده شده است را در اختیار دارد، بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش‌شدگان را افشا کنیم؛ چراکه این‌طور به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با اعلام اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا وارد کرده‌اند، مخالفت نداریم و اتفاقا موافق با دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم، اما نکته اینجا است که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.

شریعتمداری با اشاره به برخی محدودیت‌های واردات خودرو از سوی وزیر قبلی صنعت عنوان کرد: تا زمانی که ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت ممنوع اعلام شده و ابلاغ شود، ۴ روز فاصله افتاده بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته بر روی مجموعه واردات خودرو، کشف کردیم که ۶۴۸۱ فقره خودرو بر اساس اعلام رسمی حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه نظام تجاری کشور واردات شده‌اند که در آن ایام، ثبت سفارش آزاد نبوده اند، از این رقم که فورا به وزارت اطلاعات، تعزیرات و گمرک اعلام شده، ۴۵۰۰ دستگاه توقف عملیات ترخیص صورت گرفته و مابقی ۱۹۰۰ دستگاه که شناسه‌های وارداتی را در اختیار دستگاه‌های نظارتی اعلام شده است، که باید تا قران آخر از حلقوم افراد خاطی بیرون کشیده شود.

سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تنها مرجع قیمت‌گذاری است

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: در شرایط حاضر و با توجه به سیاست کنترل بازار نظام قیمت‌گذاری باید اصلاح شود و در شرایط مقابله با تحریم باید دولت مردم را داشته باشیم.

شریعتمدار اظهار داشت: ۳۵ مرکز وظیفه تعیین قیمت دارند اما با توجه به شرایط کنونی تنها سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وظیفه تعیین قیمت را دارد.

1700 واحد صنفی پلمپ شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه «اصناف همیشه همراه مردم بودند» اظهار داشت: حتی در درون در اصناف نیز قانونی برای برخورد با متخلفان وجود دارد و باید این قانون به کار گرفته شود.

شریعتمداری به جلسه با رئیس اتاق اصناف اشاره کرد و گفت: برای ۴۰ هزار واحد متخلف تقاضای پلمپ داشتیم که ۱۷۰۰ واحد پلمپ شد.

او تأکید کرد: هرکس تخلف کند برخورد می‌کنیم و مردم می‌توانند برای ارائه گزارش با سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ تماس بگیرند و شکایت خود را اعلام کنند.

وزیر صنعت اظهار داشت: باوجود این‌که میزان تولید خودروی کشور نسبت به سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است و میزان فروش و صدور فاکتور نیز برای خودروها افزایش‌یافته است، با ایجاد انتظارات عقلایی منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو طراحی شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر رخ دهد، برهمین‌اساس، خودرو طلا و ارز نیست و کالای سرمایه‌ای است که باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد.

فروش 250میلیارد تومان پراید در سه ساعت

شریعتمداری گفت: پراید در دوران خود جوان رعنایی بود که اکنون ازپا افتاده است که جای خود را به خودروی جوان و رعنای دیگری خواهد داد. اما قابل‌توجه است که در همین چند روز آشفتگی بازار پول، حدود ٤٠٠٠ دستگاه در فاصله زمانی سه‌ساعته خریداری شد که رقمی معادل ٢٥٠ میلیارد تومان بود و این رقم از سوی مردم پرداخت‌شده و خرید کارتکسی هم نبوده است؛ بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی صورت گرفته است.

احتکار ۹۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان صحت ندارد

شریعتمداری گفت: برای نگهداری تولید یک روز ایران‌خودرو، ده سوله ۵ هزار متری نیاز است، چطور می‌توان ۹۰ هزار دستگاه خودرو را که برخی اعلام کرده‌اند، احتکار کرد. اگر رئیس سازمان حمایت با تخلفات احتکار برخورد نکند، بنده به‌عنوان وزیر با وی برخورد خواهم کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.