| کد خبر: 166296 |

نوبخت: تاریخ روحانی را تکریم خواهد کرد

سخنگوی دولت گفت دولت یازدهم که با اعتماد مردم روی کار آمد دربرابر اتهامات آمریکا و حصر اقتصادی ملت ایران سکوت نکرد و تحریم ها را شکست. تاریخ ، قطعا روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که به ملت کرد، تکریم خواهد کرد.

تین نیوز

سخنگوی دولت گفت دولت یازدهم که با اعتماد مردم روی کار آمد دربرابر اتهامات آمریکا و حصر اقتصادی ملت ایران سکوت نکرد و تحریم ها را شکست. تاریخ ، قطعا روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که به ملت کرد، تکریم خواهد کرد.

به گزارش تین‌نیوز، محمد باقر نوبخت در نشست خبری روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره بیانیه مجلس خبرگان نسبت به مسائل هسته ای و برجام گفت: در حال حاضر به هیچ وجه وقت آن نیست که ما ذهن مسئولان دیپلماسی کشور را که درگیر مباحث جهانی هستند و وزیر خارجه کشورمان هم در کشورهای دیگر برای دفاع از حقوق ملی در تلاش است به این پرسش ها معطوف کنیم.

وی ادامه داد: آیا برجام اساسا فارغ از اینکه تصمیم درست یا نادرستی بوده، مجاری حقوقی و قانونی را طی کرده یا خیر؟ همه می دانید که برجام هم در مجلس و هم در عمل به باید و نبایدهایی که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده بود، همه مراحل را طی کرد تا اجرایی شد.

سخنگوی دولت افزود: آیا تصمیمی که گرفته شد، درست بود یا خیر؟ اگر به سال 92 برگردیم خواهیم دید شرایط آن زمان چگونه بود؟ آمریکا تمام اتهامات واهی رژیم صهیونیستی علیه ایران را تایید می کرد و بر این اساس پرونده ما به شورای حکام رفت . این پرونده پس از تایید به شورای امنیت ارجاع شد و شورای امنیت هم چند قطعنامه علیه کشور ما صادر کرد . حتی کشور ها و دوستان ما هیچکدام از قطعنامه ها را وتو نکردند و در فصل هفتم قرار گرفتیم و تحریم های یک جانبه آمریکا، تحریم شورای امنیت شد که برای همه کشورها لازم الاتباع بود و ملت در یک محاصره اقتصادی قرار گرفت.

نوبخت گفت: چه انتظاری دارید از دولتی که با اعتماد مردم سرکار آمد، آیا همان حصر را تایید کند و بماند یا در جهت رفع اتهامات اقدام کند. اگر سکوت می کردیم غفلت بزرگ جهانی بود که خداوند ما را نمی بخشید که نسبت به چنین ظلمی هیچ اقدامی نمی کردیم بنابراین باید حقانیت کشور را ثابت و اتهامات وارده را رد می کردیم.

وی اضافه کرد: دولت وارد عمل شد و از آژانس بین المللی تاییدیه گرفتیم مبنی بر اینکه فعالیت هسته ای ایران نظامی نیست، آیا این یک دستاورد هست یا خیر و آیا بر اساس این رفع اتهام از شورای امنیت قطعنامه نگرفتیم که همه قطعنامه های قبلی بلااثر شود؟ ما توانستیم هر مقدار که بخواهیم نفت و مواد پتروشیمی بفروشیم و مشکل بیمه و کشتیرانی برطرف شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: هرچند که نظام بانکی ما در رابطه با سرمایه گذاری با بانک های خارجی دچار مشکل است و آمریکا همواره مانع گذاری کرد تا به خوبی انجام نشود، ولی تحریم ها را شکستیم و ایران از محاصره شورای امنیت خارج شد.

نوبخت گفت شاید درست نباشد در شرایط فعلی بیان کنیم که در شرایط تحریم، ملت چه هزینه های را پرداخت کرد. هزینه هایی که شخص من سخنگو هیچگاه پرداخت نمی کردم ولی دولت و ملت پرداخت می کرد، چرا وادار می کنید حرف هایی زده شود که افرادی از آن سواستفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد اجماعی که در آن زمان آمریکا توانست حتی دوستان ما را با خود همراه کند و علیه ما قعطنامه بگیرد، ولی ما توانستیم شرایطی بوجود آوریم که به محض اینکه ترامپ موضع خود را برای خروج از برجام اعلام کرد خانم موگرینی آن را نفی کند. این دستاورد در عالم سیاست و بین الملل ارزش ندارد؟

دل عده ای برای تحریم ها تنگ شده

سخنگوی دولت گفت: امروز مردم جهان می دانند حرف آمریکا درست نیست چون اگر درست بود کشورهای دیگر نیز با او همراهی می کردند و از طرفی ما برای بازگشت به گذشته مشکلی نداریم و اگر خواستیم از برجام خارج شویم حتما خارج خواهیم شد و غنی سازی زیر 4 درصد را به 20 درصد و هر عددی که بخواهیم دور از چشم همه انجام می دهیم و قطعا آن ها ضرر خواهند کرد.

نوبخت گفت: اگر دل عده ای برای تحریم ها تنگ شده، مشکلی نیست ولی بدانند تا جایی که بتوانیم در شرایط تحریم هم نمی گذاریم زورگوی هایی دولت آمریکا به نتیجه بنشیند.

وی با اشاره به اینکه برجام یک قرارداد برد – برد بود و در عمل توانستیم نیکنامی جمهوری اسلامی ایران را در جهان ثابت کنیم، گفت: بارها رهبری نسبت به مردان دیپلماسی به نیکی یاد کردند بنابراین چیزی را از دست نداده ایم.

سخنگوی دولت گفت: قطعا تاریخ روحانی را به خاطر شجاعت و خدمتی که به مردم در این مقطع انجام داده، تکریم خواهد کرد و رهبر انقلاب بعنوان، رهبری زیرک و بصیر مورد احترام جامعه و تاریخ خواهند بود، حال عده ای می توانند نگاه متفاوتی داشته باشند.

تکذیب تضمین به موگرینی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه خانم موگرینی اعلام کرده که آقای روحانی تضمین داده حتی در صورت بازگشت تحریم ها ایران در برجام خواهد ماند، گفت: همه ملاحظه کردید که رییس جمهوری بلافاصله بعد از اعلام موضع ترامپ نظر خود را قبل از صحبت های خانم موگرینی به صراحت بیان کردند بنابراین این حرف درستی نیست.

وی در پاسخ به اینکه اخیرا مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان فرمودند که در برجام تضمین های مدنظر رعایت نشده است، نظر دولت چیست؟، گفت: مباحث مربوط به برجام در آن زمان در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و رای گیری صورت گرفت و همه تلاش کردند که بویژه نظر رهبری را رعایت کنند.

سخنگوی دولت افزود: ایشان بر اساس بصیرت، آگاهی و شناخت دقیقی که از ماهیت غیرانسانی آمریکا داشتند و دارند، همیشه ما را توجه می دهند که نسبت به آمریکا و مواضع آن همه جوانب را مراعات کنیم.

نوبخت ادامه داد: ما هم به آمریکا اعتماد نداریم و آنچه در قالب 1+5 می توانستیم و تصویب شد، سند ایده آل ما نبود ، همانطور که از اول گفته شد برجام برد – برد بود. آمریکا فکر می کند ما سر آن ها را کلاه گذاشته ایم ، برای اروپایی ها هم ممکن است ایده آل نباشد.

وی گفت: دولت در آن زمان بر پایه اعتماد برجام را امضا نکرد ولی با جمیع جهات کار دشواری بود و تنها راه ما این است که یک اقدام خصمانه از سوی دولتی زورگو و غیرپایبند به مسائل انسانی و اخلاقی صورت گرفته و با اطمینان می گوییم که مشکلی نخواهیم داشت و همه باید یکدیگر را کمک کنیم و تجمیع قدرت گروه های مختلف در این زمینه قابل ملاحظه است.

نوبخت در پاسخ به اینکه به نظر می رسد اتاق فکر تخریب دولت فعال شده و هراز گاهی در مورد موضوعاتی تلاش دارد دولت را خائن جلوه دهد، دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد، افزود: این موضوع تاکنون در حوزه شورای عالی امنیت ملی قرار نگرفته است ولی می تواند مورد بحث قرار گیرد.

وی ادامه داد: دولت تلاش دارد در ابتدا به افکار عمومی که همواره درمقاطع مختلف نشان داده خادمین خود را به خوبی تشخیص می دهد و در آخرین انتخابات آن را مشاهده کردیم، گزارش دهد.

سخنگوی دولت اضافه کرد واقعیت این است که مشکلات زیاد است و باید تلاش کنیم برای هر نوع شرایطی آماده شویم. فرصت نداریم از یک سو با دشمنان خارجی پنجه در پنجه بیفکنیم و از سوی دیگر نگاهمان به دوست داخل باشد که از پشت خنجر نزنند.

تکذیب استعفای رییس کل بانک مرکزی

نوبخت در پاسخ به اینکه موضوع خروج و استعفای رییس کل بانک مرکزی مطرح شده است، آیا صحت دارد، گفت: خیر، صحت ندارد.

 افطاری های از اعتبارات غیردولتی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با توجه به مصوبه مجلس برای جلوگیری از برگزاری افطاری دولت چه برنامه ای دارد، گفت: این مصوبه قانونی است و دستگاهها باید از کارهای غیر ضرور که از محل اعتبارات دولتی جلوگیری کنند.

نوبخت افزود: اگر منظور گردهمایی های رییس جمهوری است که در این ماه با اقشار مختلف دارد باید گفت که در طول سال درخواست های متعددی ازسوی گروهها از رییس جمهوری می شود که بخشی توسط دفتر رییس جمهوری در سفرهای استانی بررسی می شود ، بخشی از ملاقات ها هم با استفاده از برکت این ماه انجام می شود.

وی ادامه داد: امسال هم ملاقات ها در این ماه انجام خواهد شد ولی از اعتبارات دولتی انجام نمی شود. سازوکاری طراحی کردیم که از منابع غیر دولتی انجام شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.