| کد خبر: 166124 |

◄ دست خالی ایران از برنامه قطار ابریشم چین

این خط از شمال دریای خزر عبور می‌کند و ایران در آن سهمی ندارد.

تین نیوز

اگرچه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که 27 کشور از میان 28 عضو اتحادیه اروپا سندی را منتشر کرده‌اند که در آن «برنامه راه ابریشم جدید چین» محکوم و از امتیازهایی که به شرکت‌های چینی داده شده، انتقاد شده است اما یک کارشناس حمل‌ونقل کشورمان می‌گوید این موضوع نهایت استیصال اروپا را در مقابل چین نشان می‌دهد. 

به گزارش تین‌نیوز، سعید قصابیان این مطلب را پس از آن مطرح کرد که در شبکه‌های اجتماعی خبری به نقل از روزنامه «مورنینگ پست» هنگ‌کنگ منتشر شد که بر اساس این خبر سفرای کشورهای اروپایی در پکن غیر از مجارستان سندی را امضا کرده‌اند در این سند تاکید شده که طرح‌های زیربنایی راه ابریشم چین به نفع شرکت‌های چینی است و تجارت آزاد در جهان را مختل می‌کند. این اتحادیه در سند خود  همچنین از نفوذ چین در کشورهایی نظیر مجارستان، چک و یونان و نقض حق حاکمیت معنوی ابراز نگرانی کرده است.

رسانه هنگ‌کنگی خاطر نشان کرده است که «اتحادیه اروپا با صف کشیدن در برابر چین» ممکن است باعث شود تا اجلاس قریب‌الوقوع آنها در ماه جولای با پکن، تحت تاثیر این اختلافات قرار گیرد. به نوشته این روزنامه، اتحادیه اروپا «چین را متهم به نفوذ در اروپا و آفریقا برای اهداف سیاسی داخلی» کرده و آورده است: پکن می‌خواهد بازارهای صادراتی تازه‌ای برای خود ایجاد کند و حمایتش از جهانی شدن نیز برای تامین منافع چین است.

این خبر در حالی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که سعید قصابیان معتقد است: چین برنامه قطار ابریشم را دنبال می‌کند که بتواند از طریق ریلی پکن را به برلین و سپس لندن وصل کند.

وی گفت: این فقط یک قطار نیست بلکه دولت چین بنا دارد در کشورهای مسیر این قطار، سرمایه‌گذاری زیادی انجم دهد.

این کارشناس حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری با ایجاد امنیت هم ارتباط نزدیک دارد، از جمله این‌که ایالت‌های شرقی چین را آرام می‌کند و سطح رفاه را در آن ایالات بالا می‌برد.

به گزارش تین‌نیوز، وی یادآور شد: چین سپس به قزاقستان توجه کرده و سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت نفت این کشور خواهد داشت و کارگران چینی زیادی به آنجا گسیل خواهد کرد،  این قطار سپس از روسیه و اکراین عبور کرده و به لهستان و سپس اروپای شرقی و سپس برلین می‌رسد.

قصابیان تاکید کرد: چین مانند آسیای میانه، در کشورهای شرق اروپا هم سرمایه‌گذاری زیادی کرده و کارخانجات ورشکسته زیادی را خریده و احیا کرده است. 

جاده ابریشم

او گفت: این حرکت اولاً توجیه اقتصادی این مسیر ریلی را نسبت به مسیر دریایی و جاده‌ای و ثانیاً تاثیرات شگرف جانبی آن را در رونق اقتصادی کشورهای مسیر  که با سرمایه‌گذاری چین انجام شده است را نشان می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس یادآور شد: نکته تامل برانگیز این است که این خط از شمال دریای خزر عبور می‌کند و ایران در آن سهمی ندارد. 

قصابیان اظهار کرد: در این شرایط طبیعی است که اتحادیه اروپا از این گونه حرکت‌ها وحشت داشته باشد و آن را مخل تجارت آزاد در جهان معرفی کند. در واقع به‌کار بردن الفاظی مانند  «نقض حق حاکمیت معنوی» نهایت استیصال اروپا را در مقابل چین نشان می‌دهد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.