| کد خبر: 164513 |

◄ توسعه ارتباطات ایران و ازبکستان چگونه انجام می‌شود؟

با توجه به تغییر سیاست‌های ازبکستان و تحولات فضای کسب‌وکار در این کشور اراده طرفین در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود.

تین نیوز

با توجه به تغییر سیاست‌های ازبکستان و تحولات فضای کسب‌وکار در این کشور اراده طرفین در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود.

مجتبی خسروتاج رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این خبر افزود: درزمینهٔ همکاری‌های صنعتی و معدنی مقرر شد سند این همکاری‌ها در قالب نقشه راه همکاری‌های صنعتی و خدمات فنی و مهندسی در سفر رئیس‌جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، نبود پرواز مستقیم تهران- تاشکند را چالش در توسعه روابط تجاری عنوان کرد و اظهار کرد: طی مذاکرات مقرر شد تا طرفین هرماه دو پرواز مستقیم داشته باشند که براین‌اساس، طرف ازبکی از ماه مه امسال، آغازکننده پروازها خواهد بود.

او افزود: همچنین درزمینهٔ تسهیلات صدور ویزا مقرر شد پیشنهاد طرف ازبکی مبنی بر آسان‌سازی روادید برای کلیه شهروندان ارسال تا پس از بررسی و مذاکره در سفر رئیس‌جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد.

خسروتاج با تأکید بر اهمیت حمل‌ونقل و ترانزیت گفت: به‌منظور توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت، براساس الحاقیه جدید مقرر شد تا با حذف هزینه‌‌های اضافی، قیمت شرکت‌های حمل‌ونقل به سمت رقابتی شدن برود. همچنین امکان انعقاد قرارداد صادرات فرآورده‌های نفتی و نفت خام از طریق حمل‌ونقل ریلی به ازبکستان فراهم‌شده است که درصدد توسعه آن هستیم.

به گزارش شاتا، او بستر فعالیت شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های ازبکی در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص توریسم و گردشگری را مساعد توصیف و تجار و فعالان اقتصادی را به استفاده از ظرفیت‌های کشور ازبکستان دعوت کرد.

با توجه به پیشرفت‌های ایران در توسعه ترانزیت مخصوصاً در بخش ریلی، کشورهای آسیای مرکزی که دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد ندارند توانسته‌اند از طریق خاک ایران این ارتباط را برقرار کنند. دراین‌بین امنیت حاکم بر ایران و اقتصادی بودن مسیر حمل کالا باعث توسعه روابط تجاری بین ایران و همسایگان شمالی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.