| کد خبر: 163711 |

◄ تاکید رئیس جمهور به کریدور شمال-جنوب/ روابط تهران-باکو در زمینه ترانزیت

رئیس‌جمهوری در راستای امضای اسناد همکاری ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد: درزمینهٔ ترانزیت، آب‌های جنوب ایران و جاده و راه‌آهن به منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه و اروپای شرقی متصل خواهد شد که این نشان می‌دهد، کریدور شمال – جنوب، اهمیت بسیار بالایی دارد.

تین نیوز

رئیس‌جمهوری در راستای امضای اسناد همکاری ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد: درزمینهٔ ترانزیت، آب‌های جنوب ایران و جاده و راه‌آهن به منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه و اروپای شرقی متصل خواهد شد که این نشان می‌دهد، کریدور شمال – جنوب، اهمیت بسیار بالایی دارد.

به گزارش تین‌نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی عصر چهارشنبه پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان در نشست خبری، با تأکید بر اینکه باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که سال‌های طولانی باقی‌مانده، به نفع دو ملت استفاده و بهره‌برداری کنیم، افزود: در طول این سال‌ها اعتماد بین دو دولت و احترام به یکدیگر افزایش یافت و اقدامات و همکاری‌های مشترکی صورت گرفت و دولت‌ها و ملت‌های دو کشور شاهد بودند که گسترش همکاری‌ها چه ثمرات مهمی دارد.

رئیس‌جمهور بابیان اینکه امروز تصمیم داریم تا درخت همکاری‌های ایران و آذربایجان را تنومندتر از گذشته کنیم تا در تاریخ باقی بماند، گفت: اسناد تاریخی که امروز به امضاء طرفین رسید، به نفع دو ملت و مردم منطقه و حتی جهان خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در بخش ترانزیت گفت: درزمینهٔ ترانزیت، آب‌های جنوب ایران و جاده و راه‌آهن به منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه و اروپای شرقی متصل خواهد شد که این نشان می‌دهد، کریدور شمال – جنوب، اهمیت بسیار بالایی دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و آذربایجان در دریای خزر، منافع مشترک فراوانی دارند، اظهار داشت: باید با همکاری‌های علمی، اقتصادی، فنی، تجاری، کشتیرانی، ماهیگیری و توریستی بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های دریای خزر ببریم و تصمیم امروز برای استفاده مشترک از مخازن دریای خزر نشان می‌دهد که دو ملت و دیگر ملت‌ها در سایه همکاری می‌توانند به منافع گسترده‌ای برسند.

دکتر روحانی افزود: سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه ساخت خودرو و احداث راه‌آهن آستارا – آستارا به معنای این است که دو کشور تصمیم به همکاری گسترده در آینده دارند. همچنین همکاری در زمینه بهداشت و درمان، تولید دارو و انرژی و گردشگری نشان آن است که دو کشور در منافع و برنامه‌های مشترک می‌توانند، گام‌های جدیدی بردارند.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی ایران و آذربایجان گفت: کمیسیون مشترک باید تلاش کند که این همکاری‌ها به روز شده و بتوانیم در تبادل اسناد پول و مالی، تسریع کنیم.

رئیس جمهور تلاش برای توسعه تجارت آزاد میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: خوشبختانه در زمینه توسعه گردشگری گام‌های مثبتی میان دو کشور برداشته شده و امروز صدها هزار نفر از مردم دو کشور به راحتی می‌توانند، سفرهای متقابل داشته باشند.

روحانی با تأکید بر اینکه اراده ایران و آذربایجان توسعه همکاری‌های سیاسی، علمی، فناوری و منطقه‌ای با یکدیگر است، گفت: معتقدیم، مسائل منطقه تنها از طریق گفتگوهای سیاسی قابل‌حل و فصل است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.