| کد خبر: 162753 |

معصومه ابتکار:

◄ بعید است بنزین تهران غیراستاندارد باشد

ابتکار درباره کیفیت بنزین تهران گفت: بعید میدانم بنزین تهران استاندارد نباشد.

تین نیوز

ابتکار درباره کیفیت بنزین تهران گفت: بعید میدانم بنزین تهران استاندارد نباشد.

به گزارش تین‌نیوز، معصومه ابتکار که در دولت یازدهم ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست را به عهده داشت درباره روند استانداردسازی بنزین در ایران طی یک مصاحبه توضیحاتی داد.

معصومه ابتکار درباره شروع برنامه کاهش آلودگی هوا گفت: در دوره ریاست جمهوری آقای محمد خاتمی  در سال 79 برای اولین بار برنامه کاهش آلودگی هوا را به دولت آوردیم  و در سال 80 توانستیم سرب را از بنزین حذف کنیم، سال 83 پیکان را از رده خارج کردیم و از سال 81 استانداردهای خودرو استانداردهای سوخت را برای اولین بار اعمال کردیم.

او در ادامه گفت: در همان سال که برنامه کاهش آلودگی شروع شد گفتیم بین 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد. 15 پروژه ملی تعریف‌شده بود تا تدریجی به نتیجه برسیم. این‌ها پایه‌گذاری‌هایی بود که انجام شد و اگر استمرار داشت نتایج بسیار خوبی می‌داد. این تغییرات باید استمرار پیدا می‌کردام متأسفانه از سال 85 عملاً متوقف شد.

ابتکار در ادامه به تسنیم گفت: سال 89 گزارش‌هایی از شرکت‌های پتروشیمی به من رسید که مبنی بر اینکه بنزینی که در شهر تهران توزیع می‌شود میزان بنزن و آروماتیک بالایی دارد. 

او درباره علت آلودگی بنزین تهران گفت: به دلیل تحریم‌ها واردات بنزین نداشتیم، تولید بنزین داخلی هم کافی نبود و مصرف را هم نمی‌توانستیم کم کنیم. یک نابغه‌ای پیشنهاد داده بود تا ترکیبی را اضافه کنیم تا عجالتاً از این وضع عبور کنیم. خودش هم بعدها گفت این پیشنهادش تنها برای چند روز بوده نه بیشتر.

ابتکار در ادامه گفت: موضوع  با اعضای شورای شهر مطرح شد و گفتم بنزن به‌ویژه برای کودکان بسیار خطرناک است. شما نمی‌توانید به دلیل تحریم‌ها سلامتی‌ مردم را به خطر بیندازید. اگر نسل سالم نداشته باشیم این هم تهدید است. بحث‌هایی پیش آمد و من هم تهدید شدم که چرا این موضوع را مطرح می‌کنم. یک روزآمدم و گفتم اگر واقعاً راه‌حلی وجود ندارد بگویید مردم بچه‌ها را در پمپ‌بنزین نبرند.

او تصریح کرد: چون ایمونولوژیست هستم و می‌دانم چه اتفاقاتی خصوصاً برای بچه‌ها می‌افتد. بعد دیدم مادرانی می‌گفتند که آسم و آلرژی دارند. مشکل فقط هم بنزن نبود. آلاینده‌های دیگر هم بود. من هم گفتم تا زمانی که مشکل حل‌نشده از محیط دور شوید تا آسیب کمتری ببینید. چون اول سلامتی است.

او درباره کیفیت بنزین تهران در دولت یازدهم گفت:  آقای زنگنه بهمن 92 به من گفت که دیگر باید از اردیبهشت 93 بنزین پتروشیمی را از رده خارج کنیم. در هیات دولت تصویب کردیم که در 8 کلان‌شهر کار را شروع کنیم و از اواسط 93 شروع کردیم به اندازه‌گیری آلایندگی بنزین در جایگاه‌ها.

ابتکار در ادامه گفت:  بنزین یورو 4 در برخی شهرها بسیار بهتر و در برخی شهرها نهایتاً تا سه برابر و نه سیسصد برابر حد مجاز آلایندگی عرضه شد. مشکلی در تولید یورو 4 نداشتیم. جاهایی نوسان داشتیم اما مشکل جدی نداشتیم. اخطار می‌دادیم تا مشکل را حل کنند. همه گزارش‌ها حاکی از آن است که در دولت یازدهم بزین یورو 4 تولید می‌شود.

ابتکار درباره کیفیت کنونی بنزین در تهران گفت:  وزارت نفت طبق قانون هوای پاک که الان یک قانون پیش رو مترقی است همچنان تکلیف دارد و بعید است رعایت نشود.

او درباره نمونه‌گیری از بنزین  توضیح داد: روال ما این بود که سه ماه‌ یک‌بار از جایگاه‌های بنزین نمونه می‌گرفتیم، آزمایش می‌کردیم و گزارش می‌دادیم. گاهی به خاطر مخلوط کردن و نوع ترکیبات فرق داشت. اما بازگشت به بنزین پتروشیمی را نداشتیم و همین باعث شد که بر اساس اندازه‌گیر هزارروزه آلودگی هوا از شهریور 92 تا 96 یک منحنی بهبود شرایط به دست بیاید. این نتیجه کار  40  پروژه، همکاری هم‌زمان 16 دستگاه و اقتدار سازمان محیط‌زیست است. سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان یک سازمان مقتدر گفت که نمی‌شود با سلامت مردم بازی کرد.ابتکار درباره شایعاتی که در مورد واردات بنزین توسط همسرش پخش‌شده بود گفت : تهمت و دروغ محض است. ایشان یک قطره بنزین وارد نکرده و اصلاً در این کار نیست.

او درباره نحوه آزمایش بنزین گفت: آزمایش‌های مربوط به بنزین توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و محققان دانشگاه‌ شهید بهشتی که شجاعانه نتیجه تحقیقاتشان را به ما دادند انجام شد. حتی برای اطمینان بیشتر چند نمونه را هم دادیم به آزمایشگاه‌های بین‌المللی و آن‌ها هم آزمایش کردند

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.